Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybridy jsou při haváriích bezpečnější, ale častěji ublíží chodcům

  10:12aktualizováno  10:12
Studie amerického institutu zkoumajícího dopravní nehody (Highway Loss Data Institute) ukázala, že řidiči hybridních automobilů jsou při haváriích vystaveni menšímu riziku zranění než řidiči obdobných běžných vozů. Chodci ale při srážkách s těmito vozy častěji utrpí vážnější zranění.

Studie zkoumala takové hybridní vozy, které mají i běžnou variantu s pohonem pouze spalovacím motorem | foto: Toyota

Studie o vlastnostech hybridních automobilů při haváriích je vůbec první svého druhu. Americký Highway Loss Data Institute zkoumal následky havárií hybridních vozů a jejich nehybridních  variant. Studie byla prováděna pouze na těchto párech vozidel. Auta, jako je třeba Toyota Prius, Honda Insight nebo Chevrolet Volt, která výrobce nenabízí v nehybridním provedení, nebyla do studie zahrnuta.

Zkoumáno bylo více než 25 párů modelů z let 2003 až 2011. Institut porovnával následky havárií a zjistil, že řidiči hybridních automobilů mají o celých 25 % nižší pravděpodobnost, že budou při havárii zraněni, než řidiči běžných modelů. Tento výsledek institut připisuje tomu, že hybridní modely bývají o zhruba 10 % těžší než jejich běžné varianty se spalovacím motorem, což jim při haváriích dává částečnou výhodu.

Institut ale také připouští, že ke snížení pravděpodobnosti zranění mohou přispívat i další faktory. Svou roli například může hrát jízdní styl, který se u hybridních vozů a jejich řidičů může od běžných modelů lišit. Statistiku také může ovlivnit i fakt, kdy a jak jsou vůbec hybridní vozy využívány.

V jiné studii také HLDI zjistil, že hybridní automobily jsou problematičtější pro chodce. Tichý provoz hybridů totiž znamená, že takový vůz má oproti běžné variantě se spalovacím motorem o 20 % větší riziko dostat se do srážky s chodcem.

Na tuto problematiku se v poslední době zaměřují jak výrobci automobilů tak zákonodárci. USA podobně jako většina států světa zatím pravidla pro "ozvučení" tichých elektromobilů a hybridů připravují, například v Japonsku ale už jisté normy platí. Automobilky ale mezi tím většinou do svých nových modelů začínají různé zvukové systémy, které upozorňují chodce na jedoucí automobil, montovat sériově.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.