Studie zkoumala takové hybridní vozy, které mají i běžnou variantu s pohonem pouze spalovacím motorem

Studie zkoumala takové hybridní vozy, které mají i běžnou variantu s pohonem pouze spalovacím motorem | foto: Toyota

Hybridy jsou při haváriích bezpečnější, ale častěji ublíží chodcům

  • 11
Studie amerického institutu zkoumajícího dopravní nehody (Highway Loss Data Institute) ukázala, že řidiči hybridních automobilů jsou při haváriích vystaveni menšímu riziku zranění než řidiči obdobných běžných vozů. Chodci ale při srážkách s těmito vozy častěji utrpí vážnější zranění.

Studie o vlastnostech hybridních automobilů při haváriích je vůbec první svého druhu. Americký Highway Loss Data Institute zkoumal následky havárií hybridních vozů a jejich nehybridních  variant. Studie byla prováděna pouze na těchto párech vozidel. Auta, jako je třeba Toyota Prius, Honda Insight nebo Chevrolet Volt, která výrobce nenabízí v nehybridním provedení, nebyla do studie zahrnuta.

Zkoumáno bylo více než 25 párů modelů z let 2003 až 2011. Institut porovnával následky havárií a zjistil, že řidiči hybridních automobilů mají o celých 25 % nižší pravděpodobnost, že budou při havárii zraněni, než řidiči běžných modelů. Tento výsledek institut připisuje tomu, že hybridní modely bývají o zhruba 10 % těžší než jejich běžné varianty se spalovacím motorem, což jim při haváriích dává částečnou výhodu.

Institut ale také připouští, že ke snížení pravděpodobnosti zranění mohou přispívat i další faktory. Svou roli například může hrát jízdní styl, který se u hybridních vozů a jejich řidičů může od běžných modelů lišit. Statistiku také může ovlivnit i fakt, kdy a jak jsou vůbec hybridní vozy využívány.

V jiné studii také HLDI zjistil, že hybridní automobily jsou problematičtější pro chodce. Tichý provoz hybridů totiž znamená, že takový vůz má oproti běžné variantě se spalovacím motorem o 20 % větší riziko dostat se do srážky s chodcem.

Na tuto problematiku se v poslední době zaměřují jak výrobci automobilů tak zákonodárci. USA podobně jako většina států světa zatím pravidla pro "ozvučení" tichých elektromobilů a hybridů připravují, například v Japonsku ale už jisté normy platí. Automobilky ale mezi tím většinou do svých nových modelů začínají různé zvukové systémy, které upozorňují chodce na jedoucí automobil, montovat sériově.


Elektromobil