Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hybridy podle Hyundaie: elektřina a plyn

  10:15
K přechodné módě hybridních automobilů se přidává i Hyundai se svou Elantrou LPI. Nebylo by na tom nic výjimečného, nebýt dvou významných světových novinek, obsažených v konstrukci pohonu. Hybrid Hyundaie totiž jezdí na propan-butan a elektřinu skladuje v lithium-polymerových bateriích.

Hyundai Elantra LPI | foto: Hyundai

Model, jen s nevelkými úpravami vzniklý na základě standardní elantry (mimo Evropu alternuje modelu i30), je takzvaným mild hybridem, není tedy schopen jízdy jen s pomocí elektromotoru. Tím se značně zjednodušila konstrukce a poklesly nároky na výkon akumulátorů i samotného elektromotoru.

Výsledkem je pochopitelně značně nižší cena, nárůst ceny o komponenty "full hybridu" by totiž v kompaktní třídě zaplatil zřejmě jen málokdo. Korejský koncern nedávno avizoval, že dalším střednědobým krokem k úspoře ropy a emisí bude tzv. plug-in (dobíjecí) hybrid, který by se měl dostat na trh v roce 2011.

Pod novou obchodní značkou Blue Drive, označující zvláště ekologické modely, přichází historicky první hybridní hyundai. Model, označený Elantra Hybrid LPI, používá jen malý pomocný elektromotor, mechanicky spojený se zážehovým motorem, ke zlepšení momentové charakteristiky v přechodových režimech, tedy při rozjezdech či prudkých akceleracích.

S tím pomáhá i bezestupňová variátorová převodovka CVT s kovovým řemenem a zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka z konstrukční rodiny Gamma o výkonu 85 kW díky tomu mohla být seřízena na tzv. Atkinsonův cyklus.

Při něm se částečně překrývá otevření sacích a výfukových ventilů a dochází k tzv. vnitřnímu EGR efektu, který významně snižuje množství škodlivých emisí, zejména NOx, a díky omezení vnitřních odporů pístů také redukuje spotřebu. Nevýhodou Atkinsonova cyklu je citelné zhoršení momentových charakteristik v nejnižších otáčkách, tam ovšem pomáhá přídavný elektromotor.

Hyundai Elantra LPI

Dvojnásobné prvenství

To vše jsou věci u dosavadních hybridů obvyklé. Hyundai se svou obrovskou vývojovou a technickou základnou však míří rovnou do čela vývoje této technologie. Proto se rozhodl dále radikálně snížit emise i provozní náklady spalováním alternativního paliva. Nezvolil ale naftu jako vývojáři koncernu PSA, ale zkapalněný propan-butan, tedy i u nás velice populární LPG. To ještě nikdo jiný do sériové výroby neuvedl.

S ním se podařilo provozní náklady v domovské Koreji, kde se model začal v červenci letošního roku prodávat jako první, snížit o cca 40 %, protože na tamním trhu velice populární palivo stojí proti benzinu polovic. Spotřeba kapalného plynu je totiž vždy o něco větší, ačkoliv ta normovaná (5,6 l/100 km) je proti 6,7 l benzinu na stejnou vzdálenost je u standardního provedení výrazně nižší.

Přepočteno na benzin však spotřeba hybridu vypadá ještě lépe – 4,5 l/100 km. Také emise CO2, vypočtené z této hodnoty nevypadají vůbec špatně: 99 g/km. Díky této hodnotě dotahuje vůz americké normy SULEV (SUper Low Emission Vehicle) a může požívat nejrůznějších finančních i jiných úlev.

Hyundai Elantra Hybrid LPI se v Jižní Koreji prodává ve třech stupních výbavy, přičemž cena začíná, díky osvobození od spotřební daně, na částce v přepočtu nižší než 300 tisíc Kč. Umí dosáhnout rychlosti 188 km/h, 100 km/h s pevným startem zvládne za 11,7 s a výsledný výkon spalovacího a elektrického motoru činí 98 kW.

Samotný elektromotor vyvine 15 kW (výsledný výkon u hybridních vozidel není prostým součtem dvou výkonů) a 105 Nm, jmenovitých otáček 6 000 min-1 a je napájen 180V baterií akumulátorů o celkové kapacitě 5,3 Ah. Ty jsou Lithium-Polymerové, což je další světová novinka u sériově produkovaného hybridu. Chlazené jsou nuceným oběhem vzduchu.

Automobilka se zatím nevyjádřila, zda a kdy se této atraktivní kombinace dočká evropský trh. Je možné, že znovu dostane přednost Kia, která brzké uvedení hybridních modelů hlásila již v druhé polovině loňského roku. Sice není stoprocentně jisté, zda se je to stejná technologie, je to ale vysoce pravděpodobné.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...