Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

  7:20aktualizováno  7:20
Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Hydraulický náhon od Poclain Hydraulics | foto: Poclain Hydraulics

Poclain Hydraulics tvrdí, že jejich náhon na všechna čtyři kola je výrazně levnější, konstrukčně jednodušší a lehčí než jakékoli jiné současné řešení. To znamená, že levný pohon všech kol by se snadno mohl objevit i v levných a malých autech, pro která jsou jiná řešení příliš nákladná.

Fotogalerie

Firma předvedla nejnovější verzi svého hydraulického systému pohonu všech kol (vlastně přídavného náhonu zadních kol) na akci Michellin Challenge Bibendum v čínském městě Chengdu. Aktuální provedení prochází ještě vývojem a v komerční podobě by měl být systém na trh uveden v roce 2017. Tehdy by ho dokonce měl začít do svých vozů montovat jeden světový výrobce automobilů.

Rozdílem oproti současným hydraulickým náhonům kol je právě určení pro malé a levné vozy. Podobné systémy totiž už existují a dodávají se do užitkových vozů od dodávek až po velké náklaďáky. Ve Francii lze například nechat dodatečně namontovat hydraulický náhon do dodávky Peugeot Boxer a Poclain Hydraulics tvrdí, že něco podobného by mělo být možné i s jeho novou generací systému. V USA dodatečnou montáž hydraulického náhonu všech kol nabízí například firma EZ Trac. Začíná u full-size trucků (oblíbených velkých pick-upů) a míří až k velkým nákladním vozům.

Systém od Poclain bude jen menší a méně výkonný, takže se bude hodit pro malá a jednoduchá auta. Princip je však vždy stejný jako u stávajících řešení a v podstatě sestává ze tří částí. Jednou je hydraulická pumpa, pak je tu hydraulické vedení a nakonec hydraulický motor (nebo motory). Vše se dá do auta zastavět tak, že není potřeba měnit jeho konstrukci. Hydraulické prvky jsou totiž relativně malé, ať už je srovnáváme s mohutnými hnacími hřídelemi, nebo různými mezinápravovými spojkami. Tenké ocelové trubičky hydraulického rozvodu se dají vést téměř všude, pumpa se vejde někam do motorového prostoru a motory přímo ke kolům.

Funkce je jednoduchá. Při potřebě pohonu všech kol se celý hydraulický systém spustí, pumpa začne hnát hydraulickou kapalinu do hydraulických motorů a cirkulující médium pak tímto způsobem pohání kola. Systém může být spínán ručně tlačítkem, nebo automaticky. Podle výrobce se navíc naladěním systému dá nastavit i míra zapojení druhé nápravy, tedy kolik točivého momentu se má na druhou nápravu přenášet. Poclain počítá především s variantou motoru v každém zadním kole, ale má připravenu i levnější verzi (zástavbově však komplikovanější) s jedním motorem uprostřed mezi zadními koly.

Pohon má být vhodný především pro auta na rozvojových trzích a tam, kde se řidiči častěji setkávají s obtížnými podmínkami na silnici (sníh, bahno nebo zrádné nezpevněné cesty).

Kromě jednoduchosti konstrukce i fungování má být výhodou hydraulického náhonu druhé nápravy i jeho úsporné fungování. Autoři systému tvrdí, že je jejich náhon asi o polovinu úspornější než klasický náhon na všechna kola. Tedy když by třeba klasický systém Haldex u auta zvedl spotřebu o litr, v případě stejně výkonného hydraulického řešení bude navýšení spotřeby jen půl liru.

Celý systém náhonu hydraulikou funguje jen v nízkých rychlostech. Aktivní může být asi do 50 km/h, pak už není schopen k pohonu auta aktivně přispívat. To by však pro jízdu v těžkých podmínkách mělo stačit. Do klasických SUV se asi tento systém nedostane, není pro ně tak vhodný. Pro jízdu na sněhu s malým autem třeba velikosti Škody Fabia by však měl být plně dostatečný. Pro samotnou fabii je možná tento systém až moc primitivní, ale třeba pro indický rapid nebo případný jiný levný model by měla být novinka ideální.

Výrobce hydraulických systémů Poclain Hydraulics působí i v České republice. V Brně má jednu z pěti evropských a celkově osmi světových továren. Pokud bude firma skutečně svou novinku dodávat výrobcům aut či pro případnou dodatečnou montáž, jako nejpravděpodobnější se jeví výroba v Číně či Indii, tedy přímo na trzích, pro které by měl být levný náhon 4x4 určen především. Ale kdo ví, třeba by si na své mohla přijít i brněnská továrna.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.