Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HYmotion3: koncept pro chytrou horákyni

aktualizováno  12:49
Ani auto, ani skútr, ale zastřešená tříkolka s hybridním pohonem všech tří kol. Takhle si v Peugeotu představují ideální městský dopravní prostředek budoucnosti.

Peugeot HYmotion3 Compressor | foto: Peugeot

Studie futuristického vozítka se jmenuje HYmotion3 a jeho představení proběhlo v rámci pařížského autosalonu. Peugeot se chlubí naprostou originalitou tohoto návrhu – pravda je, že každé z použitých netradičních řešení už bylo někde k vidění a v některých případech i k ježdění. Ovšem takto je spojil do jediného stroje právě Peugeot a navíc to celé oděl do elegantního dresíku.

Na čem je tedy tato konstrukce postavena a kde to už případně bylo k vidění? Zastřešený skútr vyrábělo začátkem tohoto století BMW (model C1 je sem tam k vidění i u nás, většímu rozšíření bránila cena, tenkrát kolem čtvrt milionu) nebo v trochu jednodušším vydání Benelli (Adiva). Ani jeden ze strojů se však už nevyrábí.

Výhody střechy jsou zřejmé i školákovi: ochrání jezdce před deštěm, větrem i hmyzem a přiměje tak k uvažování o takovém stroji i pohodlné jedince štítící se těchto komplikací. V domovské Francii navíc postačuje k řízení takovéhoto stroje řidičák B, tedy stejný jako na auta.

Skořepina střechy je postavena z hliníku a uvnitř najdou místo dva pasažéři. V minulosti právě u BMW C1 (které bylo navíc vybaveno bezpečnostními pásy) probíhala debata o nutnosti vozit helmu. V různých státech k tomu přistoupili různě, což také tomuto stroji nepomohlo. Řidič Peugeotu HYmotion3 pásy nemá, zato helmu ano, což konvenuje s pohledem francouzské legislativy na věc.

Peugeot HYmotion3 Compressor

Ani tříkolka s touto konfigurací a nezávislým zavěšením předních kol není úplné novum. Aktuálně několik podobných modelů nabízí italské Piaggio, jehož příkladu následují někteří další výrobci. Podobně jako střecha tak zpřístupňují skútrové výhody a zážitky lidem, kteří se zase obávají vratkosti jednostopých vozidel.

Chvályhodné je, že ani dvojice kol vpředu nezvětšuje dramaticky rozměry HYmotionu3: šířka 82 cm umožní proplétat se kolonami v podstatě stejně dobře jako na motorce nebo skútru, ty mají v průměru kolem 70 cm, se zrcátky cca 90 cm. Právě zpětná zrcátka u peugeotu chybějí zcela – pilot je o situaci vzadu informován pomocí kamerky a displeje.

A teď k největší inovaci HYmotionu3, a tou je pohon všech tří kol. Každé z předních kol má u sebe elektromotor s výkonem 3 kW, který ze sebe vymáčknou lithium-ionové baterie, při deceleraci navíc dobíjené rekuperací. Tyto elektromotorky pracují při startu a jízdě nízkými rychlostmi do 10 km/h.

Zadní kolo je poháněno benzinovým motorem s objemem 125 ccm a přeplňováním, který již funguje ve stávajícím skútru Peugeot Satelis 125 Compressor. Maximální výkon je 15 kW (20 koní). V kombinovaném provozním modu benzin/elektrika, který by měl HYmotion3 využívat hlavně při akceleraci a za horších adhezních podmínek, dosahuje celkový výkon 29 koní.

Peugeot udává celkem svižné jízdní výkony, "maximálka" 110 km/h, zrychlení na 50 km/h za 2,8 s, na 100 km/h za 11,2 sekundy, a to i přes poměrně značnou hmotnost – 250 kg – s plnou nádrží. Ta je dimenzována na 13 litrů. Spotřeba v kombinovaném cyklu by se měla pohybovat kolem 2l/100 km, takže pokud jezdec dobře rekuperuje, může hypoteticky urazit až 600 km…

V poslední, stále více "zelenající" době se učíme i nový důležitý parametr: kolik gramů CO2 kdo vypustí za kilometr jízdy. HYmotion3 se chlubí tím, že v jeho případě je to v kombinovaném modu jen 47 gramů. Pokud budete jezdit pomalu a jen elektricky, tak je to samozřejmě nula.

Peugeot také zavádí další zajímavý termín: HYmotion3 je součástí trendu pokračující hybridizace. Zní to hrozně, ale snad to bude dobré a zvykneme si.
Za hybridizaci lze ostatně považovat i skutečnost, že na vývoji se podílely dva obvykle nespolupracující týmy: konstruktéři aut i skútrů Peugeot.

Výčet novot ale ještě není u konce. Například přední a zadní část stroje nepropojují žádné dráty ani hadičky, vše probíhá wireless, elektronicky. V tomto bodě se určitě někdo nevyvaruje skepse, pověst francouzských "elektrikářů" není bez poskvrnky. Pro pořádek zmiňme i vybavení ABS nebo osvětlení pomocí LED, což však dnes už patří k obvyklé výbavě každé slušné motorky, o autech nemluvě.

Pokud jde o budoucnost HYmotionu3, Peugeot se konkrétněji nevyjádřil. Je to zatím koncept mohutně demonstrující snad všechny pokrokové trendy v konstrukci samohybů, ale je pravděpodobné, že za pár let se budou v takovýchto tříkolových bublinách prohánět první pokrokoví mladíci.

Peugeot HYmotion3 Compressor

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kawasaki Z 800
Kawasaki Z 800

r.v. 2015, naj. 4 500 km
163 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.