Hyundai slaví padesátiny. První auto, které vyrobil, byl ford

  11:06aktualizováno  11:08
Automobilce Hyundai je dnes padesát let, Čong Ču-jong ji založil 29. prosince 1967. Hyundai je největší továrnou na auta v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia Motors tvoří pátého největšího výrobce aut na světě.
Hyundai Pony

Hyundai Pony | foto: Hyundai

Zakladatel automobilky Hyundai Čong Ču-jong pocházel z území dnešní Severní Koreje a předtím, než se mu podařilo definitivně uspět, se několikrát spálil - zkoušel to jako obchodník s rýží či autoopravář. Cesta k úspěchu se mu otevřela po druhé světové válce a hlavně po skončení korejské války v roce 1953. Necelých 15 let poté, 29. prosince 1967, zamířila jeho původně hlavně stavební firma i do automobilového průmyslu.

Hyundai Cortina

Prvním automobilem, který sjel začátkem roku 1968 z výrobních pásů, byl licenční Ford Cortina. Čongovy ambice ale sahaly dále než jen k pouhé výrobě podle zahraničních vzorů. O sedm let později se objevil první vlastní model - Pony. 

Karoserii vozu, který používal řadu dílů od japonského Mitsubishi, vytvořilo studio ItalDesign slavného Giorgietta Giugiara. Už o rok později se první hyundaie ocitly u zahraničních zákazníků, nejdříve v Ekvádoru. Z evropských řidičů se s nimi jako první seznámili v Belgii a Nizozemsku. V roce 1986 se pak jihokorejská značka prosadila i v USA. Automobil, který se tam prodával pod označením Hyundai Excel, uspěl i díky vysokému hodnocení, kterého je mu dostalo od časopisu Fortune.

V roce 1988 opustil továrnu Huyndai první vůz vyrobený z čistě korejských dílů, model Sonata, spolupráci s Mitsubishi ale automobilka neopustila. Pod označením Hyundai Galloper vyráběla například až do roku 2003 starší generaci terénního Pajera, podobně si počínala i u užitkových automobilů.

Hyundai Excel

Hyundai Matrix

Až do počátku 90. let neměl Hyundai, což je v korejštině výraz pro modernost, žádný zcela původní motor. Teprve v roce 1991 přišel benzinový čtyřválec s kódovým označením Alfa, který továrně otevřel cestu k větší nezávislosti. V 90. letech společnost věnovala hodně peněz na rozšíření a modernizaci modelové řady. V roce 1998 navíc Hyundai (už tehdy největší korejský výrobce automobilů) pohltil druhou největší automobilku Kia.

Ještě v nedávné minulosti neměly modely Hyundai pověst příliš spolehlivých vozů. Podle studie americké organizace J.D. Power z července 2017, ale například model i30 obsadil první místo v hodnocení spolehlivosti automobilů a spokojenosti jejich majitelů.

V roce 2015 Hyundai vytvořil samostatnou luxusní značku Genesis, která se snaží prosadit zejména na trzích v Číně a USA. V posledních letech Hyundai také investuje velké částky do reklamy. Od roku 2002 například sponzoruje fotbalové mistrovství světa.

V roce 2016 se celosvětový odbyt automobilek Hyundai a Kia snížil o dvě procenta na 7,88 milionu vozů. Vykázal tak první pokles od roku 1998. Hyundai trápí hlavně slabší poptávka po menších sedanech v Jižní Koreji a Spojených státech, které nutí firmu poskytovat vysoké slevy. V době vrcholu v roce 2011 bylo více než jedno z 20 aut prodaných v USA značky Hyundai, hlavně díky zájmu o sedany Elantra a Sonata. Pro rok 2017 obě automobilky počítají s nárůstem na 8,25 milionu vozů.

Hyundai vyrábí vozy také v Evropě, ve slezských Nošovicích a v Turecku. Vývoj evropských modelů je soustředěn v německém Rüsselsheimu. Oba evropské závody mají celkovou roční kapacitu 600 tisíc vozů. Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech vznikl v roce 2006 (výrobu spustil v listopadu 2008) v místní průmyslové zóně a vyprodukuje přes 350 tisíc vozů ročně. Zaměstnává přes 3300 lidí, dalších asi 7 tisíc lidí pracuje pro její subdodavatele. Vozy jsou odtud vyváženy do 66 zemí světa, přičemž nejvíce jich míří na západoevropský trh.

Nošovická automobilka se zaměřuje na produkci SUV Tucson, které má největší podíl mezi zde vyráběnými automobily, následuje model nižší střední třídy i30, který patří k pilířům evropských prodejů automobilky a malé MPV ix20. V roce 2016 vzrostl zisk nošovické automobilce o 2,97 miliardy korun na 8,47 miliardy korun a tržby o 17,1 miliardy na 142,75 miliardy korun.

Na českém trhu v současnosti patří automobilce Hyundai třetí místo, do konce listopadu 2017 značka prodala 19 875 vozů, druhá je německá automobilka Volkswagen s počtem 25 183 aut, první Škoda prodala 78 592 vozů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...