Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai Atos převyšuje ostatní jen výškou

  12:12aktualizováno  12:12
- Na parkovišti o sobě malý Hyundai Atos dává vědět tím, že ostatní osobní vozy převyšuje. Na silnici zase hlukem svého litrového motoru, který minivozu stačí při jízdách po městě, v táhlých stoupáních na dálnicích však sotva popadá dech. Neveselým překvapením pro zájemce o Atose bude cena - za dvě stě osmdesát tisíc korun lze koupit větší auta se silnějšími motory a mnohem širší výbavou.
Zhruba o pětadvacet centimetrů převyšuje Atos konkurenční minivůz Ford Ka, i relativně vysoký Daewoo Matiz je o více než deset centitmetrů nižší než Hyundai. O to lépe se do Atose nastupuje, o to více se u něj projevují neduhy vyššího minivozu. Už i slabší boční vítr vybízí k opatrnějšímu zacházení s volantem, během vyhýbacího manévru nebo při rychlejším průjezdu zatáčkou se kabina výrazně naklání na stranu. Nesporným kladem karoserie je velký zavazadlový prostor. Dvě stě šedesát tři litry jsou slušným parametrem i u vozů o třídu větších (Felicia nabízí 272 litrů).

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit
na www.automodul.cz

Cesta do kufru malého Hyundaie vede buď přes zámek na zadní výklopné stěně, nebo zatáhnutím páčky u sedadla řidiče. Po otevření pátých dveří se objeví vysoký kufr, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1084 litrů. Chybí však dělené zadní sedadlo, které by využití prostoru pro náklad vylepšilo. Záď Atose je téměř kolmá k podvozku, což zaručuje praktické využití místa. Moc komfortu si při nakládání a vykládání zavazadel neužijí jen osoby vyšší než sto osmdesát centimetrů, kterým nezbývá než se pod otevřenými pátými dveřmi pohybovat v předklonu.
Uvnitř naopak vysokou karoserii ocení právě velcí lidé, prostoru pro hlavu je požehnaně. Na zadních sedadlech už je však výška střechy málo platná, protože zde i přes celkem dlouhý rozvor není moc prostoru na nohy. Dobře se na všechna sedadla nastupuje, Atos je homologován jako pětimístný automobil.
Interiér je jinak spíše spartánský. Třeba na odkládací kapsu ve dveřích u spolujezdce posádka nenarazí, ale praktické šuplíky pod předními sedadly najde. Cestující na zadních sedadlech mohou použít kapsy v opěradlech předních sedadel, pokud by se však při nešetrné jízdě chtěli přidržet, žádná madla nad okny nenajdou.
Ovládání Atose značně ztěžuje nepřítomnost posilovače řízení, který prozatím není ani v příplatkové výbavě. U zaváděcí série pro tento rok ostatně ani žádná příplatková výbava neexistuje. A tak jediným "luxusem" je standardně dodávaný airbag u řidiče a digitální hodiny uprostřed přístrojové desky. Možnost přikoupit si druhý airbag a boční nafukovací vaky zatím není.
Atose pohání litrový benzinový motor s trojicí ventilů na válec. Pro městský provoz stačí, hlavně díky zátahu od spodních otáček. Nižší výkon dá o sobě vědět až za hranicí města, kdy plynulou jízdu naruší stoupání silnice. Spotřeba během týdenního testování nepřesáhla ve městě osm litrů benzinu na sto kilometrů. Na okreskách Atos polykal v průměru šest litrů, na dálnici se spotřeba vyhoupla na osm až devět litrů naturalu na sto kilometrů. Nádrž přitom pojme pětatřicet litrů paliva. Motor nepatří mezi nehlučné, převodové stupně lze naopak řadit tiše a přesně.
Jízdní vlastnosti Atose jsou spíše podprůměrné. Kromě naklánění kabiny se v prudších zatáčkách překvapivě zvedá i vnitřní přední kolo. Svou vinu na mizerných jízdních vlastnostech mají i úzké pneumatiky a úzký rozchod kol. V nakloněném autě by posádka uvítala sedadla, která tělo pevně drží, v tomto směru jsou však sedačky Atose průměrné. Výhled z oken je dobrý, bezchybná jsou velká vnější zpětná zrcátka. Ty řidič ocení hlavně ve městě.

Testovaný vůz

Model

Hundai Atos 1,0

Výkon motoru (kW/k)

40/55

Točivý moment (Nm)

82

Spotřeba (l/100 km) *

8,0/5,4/6,3

Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,1

Max. rychlost (km/h)

142

Objem zavazadlového prostoru (l)

263
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ne

ABS

ne

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

ne0

Cena (Kč)

279 000

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 6
Pružnost 6
Řazení/odstupňování převodovky 8
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 6
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 6
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 4
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 4
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu konkurence v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Jízdní vlastnosti

Objem kufru

Karoserie Atose je ve srovnání s konkurencí užší a vyšší.

Interiér působí hodně sparťansky.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Lekce elektromobility pro začátečníky: sprint ze semaforu a pak nohu z plynu

Kia Soul EV

Šampion ve sprintech ze semaforů, v ulicích Prahy zas tichošlápek - nehlučí, nečmoudí, jen tak nenuceně proplouvá...

Nej auto na léto je bez střechy. V Mini mouchy vyšťouráte jen ze zubů

Mini Cabrio Cooper S

V době letních dovolených potkáváte na silnicích kvanta naložených kombíků s rakví na střeše. Češi hromadně migrují na...

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler

Ikony to mají opravdu těžké. Nesmí si dovolit zaváhání. Jak říká brankář Petr Čech, jakmile se dostanete na vrchol, váš...

Najdete na iDNES.cz