Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hyundai Elantra je povedená, fešná, ale ztrácí body v kufru

  10:00
Je to konkurent pro octavii? Je i není. Má parádní design vnějšku i vnitřku. Prostornou kabinu a povedený úsporný motor. Ale také nepraktický vstup do kufru. I přestože střecha klesá k liftbackové zádi, otevírá se jen malé víko kufru. Navenek ale působí mnohem hodnotněji a moderněji než konkurence.
Hyundai Elantra

Hyundai Elantra | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Korejský sedan zaujme všude, kam se podívá. Designérský směr tekoucích soch (fluidic sculpture) od Hyundaie u elantry konečně dostal správnou interpretaci.

Když elantru potkáte, rozhodně vás na první pohled nenapadne, že je to auto s cenovkou kolem tří set tisíc. Designérům se prostě povedlo namalovat na pohled velké, mohutné a drahé auto. Stejnojmenný předchůdce vypadá vedle nové elantry jak středověký žebřiňák chudiny. Elantra dlouhá 453 centimetrů má tělo plné prolisů, zajímavých linek a detailů.

Hyundai Elantra

 Hlazení oka pokračuje i v interiéru. Žádné asijské excesy, vládne tu účelnost a funkčnost zabalená do hezkých linek. Asi nejvíc se šoférovi a spolujezdci bude líbit středový panel, který se směrem vzhůru zužuje a otevírá tak prostor pro rozvalení se. Co by majitelé nového focusu za takový prostor pro kolena dali....

Hyundai Elantra
Hyundai Elantra

325 tisíc minus klimatizace je 299 tisíc

Nejlevnější elantra je za 325 tisíc. V základní výbavě chybí autorádio, úplná je bezpečnostní výbava (6 airbagů, ABS, ESP), elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač.

Zajímavé je to s klimatizací. Je ve všech třech výbavách, v té nejvyšší dvouzónová automatická. Můžete ale trvat na tom, že ji nechcete a prodejce vám odpočítá pětadvacet tisíc.

Zarážející je jen výškově stavitelný volant v základním provedení, u dvou vyšších lze polohovat i podélně. Do nejvyšší výbavy můžete mít třeba i startování tlačítkem a bezklíčkové odemykání (za 10 tisíc), nebo střešní okno za pětadvacet. Velkým plusem je pětiletá záruka bez omezení najetých kilometrů.

Pohodlná velká sedadla si budou chválit řidič se spolujezdcem, vejdou se tam i opravdoví hromotluci. Testované provedení mělo navíc interiér čalouněný kůží (šedesátitisícový příplatek). Mrzí neosvětlená schránka před koleny spolujezdce a naštve integrované rádio bez funkce RDS. Což je mezi novými auty snad unikát. Kvůli tomu nezobrazuje jméno naladěné stanice, ale hlavně nepřelaďuje stejnou stanici na různých frekvencích, což je při dlouhé cestě otravné.

Velká kabina skvěle pohostí posádku hlavně v podélném směru, je to díky královskému rozvoru 2,7 metru. To je sedm centimetrů na dohled Hyundai i40, který patří o kategorii výš. Horší je to s místem na hlavu na zadních sedadlech. Při nastupování se musíte trochu sklonit před zadním klesajícím sloupkem, čahoun se pak zarazí o čalounění stropu. Konstruktéři se snažili nahnat centimetry navíc nízko položenou zadní lavicí.

Byla by to ideální alternativa k octavii. Elantra má slibnou plynule klesající záď. A v tom je největší zádrhel, i když na pohled všechno nasvědčuje tomu, že je elantra liftback (záď otvírací i s oknem, stejně jako octavie), je to sedan. Víko kufru je tedy malé a vstup do něj pro cokoliv většího nemožný. Přitom designu by to neuškodilo a litrů je pro náklad dost, přesně 485.

Hyundai Elantra

Zvykat si budete na odjišťování sklápění zadních opěradel táhly z kufru (stejně musíte auto pak obejít k bočním dveřím a sklopit opěráky) a zmenšený průřez, kterým se delší zavazadla protahují. Nevítanou klasikou této kategorie jsou ramena nesoucí víko kufru, která zasahují do prostoru pro zavazadla.

Pod kapotu jediná volba

Jediný motor v nabídce pro elantru je benzinová atmosférická jedna-šestka. Sil má na rozpohybování třináctisetkilového auta akorát. Má hezký mechanický projev atmosférického motoru. Draka z elantry nedělá, ale svižně se s ním jezdit dá. V nižších otáčkách šestnáctiventilový agregát s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů sílu má, dramaticky ale ožije a získá lehkost s vytočením nad čtyři tisíce otáček. Motoráři naladili motor tak, že nejvyšší točivý moment 158 Nm dává v nezvykle vysokých 4 850 otáčkách.

Hyundai Elantra

Stotřicetikoňový (97 kW) motor je ale hlavně úsporný. Opravdu umí jezdit se spotřebou udávanou výrobcem, což je stále méně obvyklé (tabulková spotřeba 7 litrů). Svižné ježdění znamenalo v testu spotřebu lehce přes sedm litrů.

Hyundai Elantra v číslech

  • Motor zážehový čtyřválec, 1,6 MPI DOHC
  • Výkon 97 kW/132 k při 6300 ot./min
  • Max. točivý moment 158 Nm při 4 850 ot./min
  • šestistupňová převodovka manuální (automatická)
  • Maximální rychost 200 (195) km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,7 (11,6) s
  • Kombinovaná spotřeba 6,4 (7) l/100 km
  • Délka × šířka × výška × rozvor 4 530 × 1 775 × 1 445 x 2 700
  • Objem zavazadlového prostoru 485 litrů
  • Objem palivové nádrže 48 litrů

A to měl testovaný kousek s motorem spřaženou automatickou převodovkou. Šestistupňová skříň řadí plynule jen při vyloženě ladné jízdě. Automatu to ale hlavně s motorem pohromadě vůbec nešlape. Motor potřebuje točit, takže o to víc šlapete na plyn. Jenže automat je spíš uvyklý na motor převalující se v nízkých otáčkách, spoření řazením co nejvyšších stupňů a jízdu kochavého řidiče, který nespěchá. Když pak po pohonu elantry chcete víc akce, převodovka řadí jankovitě a jinak tichý motor k tomu hlasitě volá o pomoc.

Z toho plyne jediné: šestnástistovkový benziňák je pro elantru skvělý motor, který vyhoví všem. Ale rozhodně ušetřte čtyřicet tisíc za automat a zůstaňte u šestistupňového manuálu.

Největším překvapením nové elantry jsou její jízdní vlastnosti. Platforma pochází od kombíkového provedení Hyundaie i30, v zájmu úspor ale dostala jednodušší zadní nápravu.

Hyundai Elantra

Přední má skvělou přilnavost. V citlivém a přesném řízení navíc hezky cítíte, co dělá: nasadíte do oblouku, pak cítíte, jak se pneumatiky zakousnou do asfaltu a předek se do nich opře. Ani v utažené zatáčce se elantra nelekne korekce volantem. S vyšlechtěnou geometrií předku trochu neladí zadní náprava s vlečenými rameny, která si moc neumí poradit s nerovnostmi a na dálnici ve vyšších rychlostech záď vozu trochu povlává. Tlumiče zvolili podvozkáři Hyundaie tradičně tužší. Auto si vám tedy postěžuje na každou díru a hrbol.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...