Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai Galloper 2,5 TCI je dělník - nic víc, nic míň

  21:32aktualizováno  21:32
- Nový čistokrevný off-road s výkonným motorem a bytelnou karoserií se v Česku pod hranicí jednoho milionu korun kupuje jen velmi těžko. Hyundai Galloper, novinka na trhu s vozy 4x4, splňuje ty nejtvrdší požadavky příznivců terénních automobilů, a přitom se dá pořídit už za 669 tisíc korun. Za stejné peníze je k mání třeba i Toyota RAV 4 nebo trochu dospělejší Suzuki Vitara, ty se však Galloperu v terénu nemohou rovnat. Testem prošla jeho pětidveřová varianta s dvouapůllitrovým přeplňovaným vznětovým motorem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit
na www.automodul.cz

Hyundai Galloper je v podstatě převlečený starší model Mitsubishi Pajero, který japonská automobilka v této podobě již nevyrábí. Jihokorejská automobilka koupila na vůz licenci, a tak se mohly minimální náklady na jeho vývoj promítnout do nízké celkové ceny. Archaický původ Galloperu se v porovnání s konkurencí projevuje zejména v designu, jízdních vlastnostech na silnici a celkovém pojetí automobilu.
Galloper pochází ještě ze staré off-roadové školy, která si rozuměla hlavně s terénem. Kromě připojitelného pohonu všech čtyř kol má řidič k dispozici redukční převodovku a na zadní nápravě diferenciál se zvýšenou svorností. Díky tomu si testovaný automobil hravě poradí i s motokrosovou tratí. Jediným problémem jsou pro něj ostré terénní zlomy, na kterých však uvíznou i moderněji pojaté vozy. Chvályhodným doplňkem na palubní desce je sklonoměr sledující příčný i podélný náklon. S jeho pomocí se dala vyzkoušet i maximální stoupavost vozu, která činí víc než pětačtyřicet stupňů, stejná hodnota platí i pro boční náklon.
Při plném zatížení je podvozek automobilu dvacet centimetrů nad zemí. V kombinaci s účinným pérováním tak není problémem ani rychlá jízda po rozbitých polních cestách, dá se jet i sedmdesátkou. Pokud chce řidič zastavit, musí mít na paměti vysokou hmotnost vozu (1870 kg + 666 kg nákladu). Při brzdění "natvrdo" se dostává ke slovu ABS, setrvačnost je však značná a automobil poslouchá méně, než je u konkurence obvyklé.
Na silnici motor v žádném případě neumožňuje dynamickou jízdu, maximální rychlost je lehce nad dálničním limitem a zrychlení z nuly na sto trvalo testovanému vozu skoro třiadvacet vteřin. V zatáčkách Galloper posádku znervózňuje značným nakláněním, při brzdění se příď vozu hluboko zhoupne. Na dálnici vadí vyšší hluk a reakce vozu na boční vítr. Naopak díky přehledné hranaté karoserii se řidič velmi dobře orientuje i v hustém provozu, ocenění zaslouží velká zpětná zrcátka.
Právě motor si zaslouží asi největší výtku. Při jízdě stotřicetikilometrovou rychlostí pracuje téměř v maximálních otáčkách, práci mu neulehčuje ani velký aerodynamický odpor karoserie. Oboje má pochopitelně velký vliv na spotřebu, která při testovacích jízdách na dálnici atakovala hranici čtrnácti litrů nafty na sto kilometrů. Ve městě polykal motor Gallopera o litr méně, při klidném jezdění mimo obce se spotřeba pohybovala mírně nad deseti litry. S častým tankováním si řidič u prodloužené verze nemusí dělat hlavu, palivová nádrž pojme dvaadevadesát litrů nafty.
Karoserie Gallopera je robustní, nárazníky a boční ochranné prvky tvoří nedílnou součást vozu. Zadní dveře se otevírají do strany a je na nich zavěšeno náhradní kolo. V porovnání s konkurencí je design zastaralý, totéž platí i pro interiér. Palubní deska je hranatá, volant s airbagem zastiňuje otáčkoměr i rychloměr. Dominantním prvkem je středová kaplička s displejem hodin, sklonoměrem a výškoměrem. Místo airbagu je před spolujezdcem madlo na držení.
Sedadla jsou pohodlná s bohatým polstrováním, příjemné jsou opěrky rukou pro řidiče i spolujezdce. Pasažéři na zadních sedadlech sedí o pár centimetrů výš než řidič a jeho spolujezdec, ani oni si na nedostatek prostoru stěžovat nemohou. Mají k dispozici velkou středovou opěrku rukou, v parném počasí nepochybně ocení samostatné výdechy klimatizace. ABS a klimatizace jsou k dispozici jen v nejdražší verzi, druhý airbag v nabídce úplně chybí.

Hodnocení
AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika
/kultivovanost chodu
6
Pružnost 6
Řazení
/odstupňování převodovky
7
Spotřeba v testu 6
KAROSERIE A INTERIER
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 8
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 7
PODVOZEK
Jízdní vlast. (v běžném provozu) 6
Jízdní vlast. (v krajních mezích) 6
Jízdní vlast. (v terénu) 9
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7
Poznámka:
Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami.
1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm.
2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor.
3) Vpřed i vzad.

Hyundai Galloper 2,5 TCI

Hyundai Galloper
Výkon motoru (kW/k) 74/100
Max. toč. moment (Nm) 253
Maximální rychlost (km/h) 137
Zrychlení z klidu na 100 km/h (s) 21,7
Spotřeba paliva (l/100 km)
město/mimo město/kombinovaná
-/-/11,6
Zavazadlový prostor (l) 412*
Max. stoupavost 46,9o
Zavazadlový prostor (l) 430/1650
Výbava automobilu
Airbag řidiče/spolujezdce ano/ne
ABS ano
El. ovládání předních oken ano
Klimatizace ano
Centrální zamykání ano
Cena (Kč) 849 900

Stáří modelu Hyundai Galloper je patrné na první pohled z tvaru jeho karoserie

V bohaté výbavě Gallopera nechybí sklonoměr a výškoměr, oboje bývá u konkurence za příplatek

+ Jízdní vlastnosti v terénu

- V porovnání s konkurencí nevýrazný motor

Autor:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Ojetý Ford C-Max je dobrá volba, vyhněte se dieselu

Ford C-Max

Vozy první generace Fordu C-Max se dnes prodávají i za ceny pod 50 tisíc korun. Za málo peněz tak můžete mít poměrně...

Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

UAZ 469 Hunter

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na...

Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Kia Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený...

Opel Zafira 1,7 Cdti/ČR/TURBO KO
Opel Zafira 1,7 Cdti/ČR/TURBO KO

r.v. 2013, naj. 196 723 km, diesel
129 001 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz