Může se hoditNové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit |
Hyundai Galloper je v podstatě převlečený starší model Mitsubishi Pajero, který japonská automobilka v této podobě již nevyrábí. Jihokorejská automobilka koupila na vůz licenci, a tak se mohly minimální náklady na jeho vývoj promítnout do nízké celkové ceny. Archaický původ Galloperu se v porovnání s konkurencí projevuje zejména v designu, jízdních vlastnostech na silnici a celkovém pojetí automobilu.
Galloper pochází ještě ze staré off-roadové školy, která si rozuměla hlavně s terénem. Kromě připojitelného pohonu všech čtyř kol má řidič k dispozici redukční převodovku a na zadní nápravě diferenciál se zvýšenou svorností. Díky tomu si testovaný automobil hravě poradí i s motokrosovou tratí. Jediným problémem jsou pro něj ostré terénní zlomy, na kterých však uvíznou i moderněji pojaté vozy. Chvályhodným doplňkem na palubní desce je sklonoměr sledující příčný i podélný náklon. S jeho pomocí se dala vyzkoušet i maximální stoupavost vozu, která činí víc než pětačtyřicet stupňů, stejná hodnota platí i pro boční náklon.
Při plném zatížení je podvozek automobilu dvacet centimetrů nad zemí. V kombinaci s účinným pérováním tak není problémem ani rychlá jízda po rozbitých polních cestách, dá se jet i sedmdesátkou. Pokud chce řidič zastavit, musí mít na paměti vysokou hmotnost vozu (1870 kg + 666 kg nákladu). Při brzdění "natvrdo" se dostává ke slovu ABS, setrvačnost je však značná a automobil poslouchá méně, než je u konkurence obvyklé.
Na silnici motor v žádném případě neumožňuje dynamickou jízdu, maximální rychlost je lehce nad dálničním limitem a zrychlení z nuly na sto trvalo testovanému vozu skoro třiadvacet vteřin. V zatáčkách Galloper posádku znervózňuje značným nakláněním, při brzdění se příď vozu hluboko zhoupne. Na dálnici vadí vyšší hluk a reakce vozu na boční vítr. Naopak díky přehledné hranaté karoserii se řidič velmi dobře orientuje i v hustém provozu, ocenění zaslouží velká zpětná zrcátka.
Právě motor si zaslouží asi největší výtku. Při jízdě stotřicetikilometrovou rychlostí pracuje téměř v maximálních otáčkách, práci mu neulehčuje ani velký aerodynamický odpor karoserie. Oboje má pochopitelně velký vliv na spotřebu, která při testovacích jízdách na dálnici atakovala hranici čtrnácti litrů nafty na sto kilometrů. Ve městě polykal motor Gallopera o litr méně, při klidném jezdění mimo obce se spotřeba pohybovala mírně nad deseti litry. S častým tankováním si řidič u prodloužené verze nemusí dělat hlavu, palivová nádrž pojme dvaadevadesát litrů nafty.
Karoserie Gallopera je robustní, nárazníky a boční ochranné prvky tvoří nedílnou součást vozu. Zadní dveře se otevírají do strany a je na nich zavěšeno náhradní kolo. V porovnání s konkurencí je design zastaralý, totéž platí i pro interiér. Palubní deska je hranatá, volant s airbagem zastiňuje otáčkoměr i rychloměr. Dominantním prvkem je středová kaplička s displejem hodin, sklonoměrem a výškoměrem. Místo airbagu je před spolujezdcem madlo na držení.
Sedadla jsou pohodlná s bohatým polstrováním, příjemné jsou opěrky rukou pro řidiče i spolujezdce. Pasažéři na zadních sedadlech sedí o pár centimetrů výš než řidič a jeho spolujezdec, ani oni si na nedostatek prostoru stěžovat nemohou. Mají k dispozici velkou středovou opěrku rukou, v parném počasí nepochybně ocení samostatné výdechy klimatizace. ABS a klimatizace jsou k dispozici jen v nejdražší verzi, druhý airbag v nabídce úplně chybí.
Hodnocení AUTO MOTO |
|
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Výkonová charakteristika /kultivovanost chodu |
6 |
Pružnost | 6 |
Řazení /odstupňování převodovky |
7 |
Spotřeba v testu | 6 |
KAROSERIE A INTERIER | |
Prostor na předních sedadlech | 8 |
Prostor na zadních sedadlech 1) | 8 |
Využití zavazadlového prostoru 2) | 8 |
Výhled z vozu 3) | 8 |
Vybavení interiéru | 7 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlast. (v běžném provozu) | 6 |
Jízdní vlast. (v krajních mezích) | 6 |
Jízdní vlast. (v terénu) | 9 |
Řízení a ovladatelnost | 7 |
Tlumení nerovností | 8 |
Brzdy | 7 |
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad. |
Hyundai Galloper 2,5 TCI |
|
Hyundai Galloper | |
Výkon motoru (kW/k) | 74/100 |
Max. toč. moment (Nm) | 253 |
Maximální rychlost (km/h) | 137 |
Zrychlení z klidu na 100 km/h (s) | 21,7 |
Spotřeba paliva (l/100 km) město/mimo město/kombinovaná |
-/-/11,6 |
Zavazadlový prostor (l) | 412* |
Max. stoupavost | 46,9o |
Zavazadlový prostor (l) | 430/1650 |
Výbava automobilu | |
Airbag řidiče/spolujezdce | ano/ne |
ABS | ano |
El. ovládání předních oken | ano |
Klimatizace | ano |
Centrální zamykání | ano |
Cena (Kč) | 849 900 |
Stáří modelu Hyundai Galloper je patrné na první pohled z tvaru jeho karoserie |
V bohaté výbavě Gallopera nechybí sklonoměr a výškoměr, oboje bývá u konkurence za příplatek |
+ Jízdní vlastnosti v terénu |
- V porovnání s konkurencí nevýrazný motor |