Hyundai i10

Hyundai i10 | foto: Hyundai

První jízda chvíli před premiérou: Hyundai i10 má velké ambice

  • 10
S velkým předstihem jsme měli možnost se svézt prototypem nejmenšího hyundaie. Premiéru bude mít až příští týden ve Frankfurtu.

Plusy? Pěkný kabát, zajímavá výbava a moderní design. Minusy? Patří do skupiny minivozů a ty, jak známo, u nás nejsou příliš oblíbené. Možná však, že tenhle prcek od Hyundaie na trhu příští rok zaboduje.

Na první ochutnávku "desítky" nás automobilka vzala až do tureckého Ízmitu. Tam se už vyrábí větší i20, ročně asi sto tisíc kusů a s novým modelem stoupne kapacita na dvojnásobek. Výroba začne v září.

Hyundai i10

Maskovací obleček: Na prezentaci jsme jezdili s i10, oblečenou do "kalhot", které zakrývají detaily karoserie. Běžně se používají při zkouškách prototypů, aby předčasně neunikly fotografie nových modelů. Později zveřejnil Hyundai první oficiální studiové snímky.

Ani snímek nesmí ven

Nejdřív nás vedou do hermeticky uzavřené místnosti, musíme odevzdat foťáky, mobily, prostě vše, co má nějaký objektiv. A uprostřed trůní nezamaskované auto. Snímky odmaskovaného vozu Hyundai uvolnil až po naší návštěvě. Ale třeba snímek interiéru si nechává jako překvapení až na světovou přehlídku.

Vnitřek konkurenta Škody Citigo nebo Fiatu Panda si aspoň můžeme dokonale prolézt. Je vidět, že cílovou skupinou tady nejsou senioři (kteří v Česku tahle auta kupují nejvíc), ale mladí, na něž cílí prodejci ve zbytku Evropy. Interiér je moderní, působí dynamicky, přístrojová deska s kulatými budíky je zajímavá a barevné plasty se dají směle srovnat s těmi, které najdete u aut nižší střední třídy, tedy o dvě třídy výše. 

Má velké ambice

Model i10 vyrábí Hyundai od roku 2008. V Česku mnoho příznivců nezískal, letos se dokonce prodaly jen tři kusy. To by mohlo nové miniautíčko změnit. V Evropě plánuje automobilka prodat v příštím roce 74 tisíc kusů nové i10. Podle neoficiálních informací má po pětidveřové verzi dorazit také třídveřová varianta.

Na spekulace o cenách je ještě brzo, startovací cena by se však měla vejít pod dvě stě tisíc korun. 

Současnou generaci Hyundai doprodává. U dealerů ještě zbývají předváděcí auta a skladovky.

Časy, kdy miniauta měla spartánskou výbavu a uvnitř třeba nečalouněné plechové části dveří, jsou tytam.

Dojem z vnitřku auta je tak hodně příjemný. Říkám si, že mladý řidič, který nabídne slečně odvoz po rande domů, se rozhodně nebude mít za co stydět. Pokud se tedy spokojí s designem a nebude chtít ukázal sílu motoru. 

S litrem by se zase tak moc neblýskl, myslím si. Výrobce navíc slibuje, že auto bude mít slušnou výbavu: automatickou klimatizaci, vyhřívaný kůží obšitý volant (ten ve třídě miniaut nemá zatím nikdo) i tempomat s omezovačem rychlosti, což bývala vychytávka větších vozů. A dokonce nebude chybět ani kontrola tlaku v pneumatikách. Startování zajistí tlačítko (klíč přitom může zůstat v kapse džín), které je prý pro mladé lidi přitažlivější než klasický klíč. Bezpečnostní výbava má mít i stabilizační systém a přední okenní airbagy.

I tříválec stačí

Po prohlídce auta v "garáži" konečně můžeme vyzkoušet jeho jízdní vlastnosti na okruhu u továrny. Žádné dlouhé kilometry za volantem sice nestrávíme, ale alespoň něco.

Může se hodit

Hledáte malé auto do města? Nebo byste rádi měli ji jiný model vozu Hyundai? Na Automodul. cz si vyberte Vaše vysněné auto ze stovek vozů.

K dispozici máme čtyři vozy, tři s benzinovým čtyřválcem 1.2. Ten je jen "faceliftovaný" ze současného modelu, má o dvacet koní víc, ale litrový tříválec1.0 s 50 kilowatty (67 koní) pod kapotou je úplně nový a v i10 bude mít premiéru. Všechny modely budou mít standardní pětistupňovou převodovku.

Vyrážíme na okruh. Silnější vůz jede jako po másle. Rozjezd je svižný, motor má tichý chod. Křikloun to není, ani když otevřete okno. Dvojka a trojka zabírají skvěle, čtyřka je pomalejší, odpich už nemá, ale to se dalo čekat. Když uberete plyn, musíte hned podřadit, pružnost agregátu není bůhvíjaká. Přesedáme. Slabší motor je trochu hlučnější, ale výrazný rozdíl v jízdních vlastnostech oproti tomu "nadupanějšímu" necítím.

Hyundai i10

Konstruktéři nás předem upozorňovali na nové umístění zadních tlumičů, které zajišťují preciznější vedení kol na všech druzích povrchu. Projeli jsme naprosto bez úhony i boule a vrásčitou vozovku na testovacím okruhu, simulujícím špatné cesty. Takhle testují podvozky všechny značky, pohodlí je dnes jedním z nejdůležitějších kritérií při měření spokojenosti budoucích majitelů. 

Prostorový rekordman

Červenočerná sedadla v testovacím voze jsou pohodlná a neměla by z nich bolet záda ani při delší cestě. V dražší verzi budou navíc vyhřívaná. Při testování jedeme v autě tři a všichni si pochvalujeme dostatek místa, který máme. Velkým překvapením je nadbytek místa na nohy pro spolujezdce na zadních sedačkách. "To snad ani není možné na tak malé auto, zvenku bych čekala kolena u brady," říkám kolegovi, který se mnou vzadu sedí. A za pravdu mi dávají i údaje výrobce: prostor pro nohy u cestujících vpředu a vzadu je skoro 19 cm a v rámci třídy je to prý rekord. Každopádně to bohatě stačí.

Shodujeme se na tom, že i když se i10 tváří jako auto pro pět, jen čtyři budou mít pohodlí. S člověkem navíc by se posádka proměnila v sardinky. Jediné, co lze interiéru vyčíst, jsou malá okna vzadu, která se navíc zužují. Bohužel, u moderních aut je to už skoro standard. Jednak je to daň za tuhost karoserie, jednak módní designová záležitost. Pro cestujícího nic moc příjemného, při cestě z ubíhající krajiny uvidíte holt jen část.

Šéfdesignér Thomas Bürkle nový model oproti původní i10 nejen vylepšil, omladil, ale i zvětšil. Nová generace je delší o osm centimetrů, měří tak téměř 3,7 metru. Širší je o 6,5 centimetru (1,66 m) a je také o pět centimetrů nižší.

Nová i10 má pěkně vytvarovaná světla, která design přibližují ostatním modelům Hyundai. Kulaté mlhovky doplňují LED diody a zajímavě vymyšlený je i nárazník umístěný přímo v přední masce. Kufr se zvětšil o deset procent, s 252 litry je teď rekordmanem ve třídě, ovšem o jediný litr před Škodou Citigo.