Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai i40: pohyblivá socha chce zatopit mondeu se superbem

aktualizováno 
Dieselová verze nového hyundaie má být hvězdou firemních flotil. Má šmrnc, jezdí o moc lépe než předchůdci a zaujme bohatou výbavou. Velký kombík už je k objednání od půl milionu, sedan dorazí až na podzim.

Novinka i40 je prvním velkým kombi od Hyundaie, její předchůdkyně sonata byla k mání pouze jako sedan (ten se u i40 začne prodávat až letos na podzim).

Novým modelem chce korejská automobilka obrat o zákazníky na tuto kategorii zavedené výrobce.

Od sonaty k i40

Zapomeňte na obyčejnou sonatu, tohle je už rovnou symfonie – a hodně povedená. Nový model od Hyundaie nemá se svým předchůdcem hudebního jména nic společného. Ne že by sonata byla špatným autem, ale původ ve "staré korejské automobilové škole" nezapřela. Ať už světle šedými nebo hnědými plasty nevalného dílenského zpracování, humpoláckými ovladači i předpotopními digitálními hodinami na palubní desce.

Ultrakonzervativní hranatá karoserie také v nikom nemohla vzbudit něco jako emoci, prostě to byl nudný a průměrný vůz.

Novinka i40 je oproti sonatě horší v jediné věci: v názvu. Malebné slovo nahradila nicneříkající kombinace čísel – ale podle automobilky je to záměr. Od slovních názvů upustila i kvůli tomu, aby si lidé zvykli spojovat označení modelu s názvem automobilky. Když budete o autě někomu vyprávět, řeknete mnohem spíše "mám Hyundai i40" nebo jen "mám hyundai" než pouze "mám í čtyřicítku". A o to značce jde, potřebuje, aby o ní bylo slyšet.

K tomu nestačí mít jen z pohledu ostatních automobilek agresivní – z úhlu zákazníka ovšem velmi vstřícnou – cenovou politiku, ani bezvýhradně kvalitně zpracovaná auta; velmi důležitá je emoce.

Dřívější modely, včetně populární i30 a i20, jí moc neoplývaly; to novější SUV ix35 či právě žhavá novinka i40 jsou úplným opakem. Čtyřicítka vypadá krásně, tady má navrch nad spoustou konkurentů, z nichž největším je konzervativní (ale tím pro mnohé nadčasový) VW Passat. V Česku je jedničkou ve střední třídě, kam i40 patří, Škoda Superb, hodně dobře je na tom i Ford Mondeo. Drobnějších konkurentů bude mít ovšem hyundai mraky, střední třída je nabitá k prasknutí, svého zástupce tam má každá značka – Svaz dovozců automobilů jich uvádí třicet...

Pro automobilku je tedy i40 "vlajkovou lodí" evropského trhu, větší modely jako v USA nebo v Koreji tady prodávat nebude. Zajímavé je, že se chce chytit ve firemních flotilách, kde se sonatou nijak nebodovala; firma tvrdí, že čeká poměr běžných a firemních zákazníků 50:50. Na škodu může být jen levnější image značky, ale na druhou stranu, fleetové manažery to zas tak moc v krizových dobách nezajímá, ti hledí na náklady a na to, aby auto vypadalo reprezentativně, což se v tomhle případě povedlo.

Hyundai může také hodně pomoci ojedinělá záruka 3 × 5: pět let bez omezení najetých kilometrů, pět let bezplatné asistenční služby v rámci celé Evropy a pět let kondičních servisních prohlídek zdarma. Podle značky má taková péče hodnotu 40 tisíc korun, je ovšem v ceně vozu. Hodně zajímavý je i fakt, že renomovaný německý magazín Auto Bild přisoudil automobilce Hyundai titul Nejkvalitnější značka roku 2010, čímž poprvé korejský výrobce předehnal tradiční vítěze Toyotu a Mazdu, Hondu, ale i všechny další značky, včetně prémiových. Auto Bild přitom sbírá data od majitelů aut, servisů, stanic technické kontroly; nejvíce jich je ve stáří tři až sedm let.

Hyundai i40

V obloucích s jistotou

Kvalita je jedna věc, kardinální otázka ovšem zní, jak "socha" na kolech jezdí, protože auto si v garáži nevystavíte pro okrasu. To jsme se vydali zjistit na první mezinárodní prezentaci do okolí norského města Sandefjord. Byla dost netypická, ale v pozitivním směru: v Norsku jsou momentálně téměř nekonečné dny, Slunce tam prostě nezapadá. Takže přestože jsme přiletěli v šest večer, po večeři jsme si mohli vzít auta a bez omezení jezdit, třeba do rána. Podrobil jsem tedy i40 několika stovkám kilometrů po dálnici (v Norsku bohužel platí limit pouhých 100 km/h, takže rychlou jízdu jsem nezkoušel), ale hlavně po zcela opuštěných horských klikatých cestách. Užil jsem si auta dosytosti a losa ani soba naštěstí nepotkal – a taky ani jediný protijedoucí vůz...

První dojem z i40 byl pozitivní. Nastoupíte, zmáčknete startovací tlačítko (kdepak dneska klíček!) a sedadlo se vám přisune k volantu. Elektronická parkovací brzda se uvolní při rozjezdu sama – i40 je prostě současným luxusem nabité auto. Když motor vypnete, sedadlo poodjede, aby se vám líp vystupovalo. Milá frajeřinka, ale docela praktická...

Všechny materiály uvnitř působí kvalitně, a přestože jsme jezdili vozy úplně první série, nikde jsme nezaznamenali vrzání ani jiné pazvuky, slícování dílů i jejich povrchová úprava je na vysoké úrovni.

Vybral jsem si benzinový dvoulitr s přímým vstřikem paliva GDI v kombinaci s automatem, pak přesedlal na manuál. Automat řadí dobře, jemně a neznatelně podřazuje, nezaváhá ani při předjíždění, kdy bez reptání při zadupnutí plynu (kickdownu) rychle podřadí o dvě rychlosti dolů. Ani manuál nezklamal přesností a příjemně tuhým chodem v kulise.

Motor má papírově 130 kW, ale pocitově tak silný není; respektive je nutné držet ho ve vyšších otáčkách. O slabosti mluvit nelze, ale trhač asfaltu z něj nebude a na reklamní údaje o kombinované spotřebě 6,4 litru zapomeňte – při klidné jízdě jsem se nedostal pod 7,2 litru; po razantní jízdě po horských rozbitých cestách a krásnou krajinou plnou jezírek v temných lesích vzrostl apetit dvoulitrového benziňáku na rovných osm litrů. Což ovšem pořád není vzhledem ke stylu jízdy nic strašného.

Hyundai i40

Může se hodit

Automobily značky Hyundai na obřím portálu
v ČR www.automodul.cz

Dal jsem hyundaii opravdu do těla, jako kdyby manažer jel z náročného jednání a potřeboval vyplavit adrenalin. A výsledek? Přilnavost k silnici bez výhrad, stabilizační program ESP (tady nazvaný VSM) není přehnaně agilní, což se mi líbilo; kolo mi zarumplovalo v zatáčce jenom jednou, což je co říct.

Brzdy jsou dostatečně razantní, auto solidně sedí a hlavně je dobře řiditelné – v zatáčce nemáte žádné pochybnosti, kam volant vede kola, samotný podvozek drží stopu bezvadně, zatáčky projíždí s jistotou. Dá se říci, že je na úrovni konkurentů jako je Toyota Avensis či Peugeot 508, ovšem na VW Passat ani jeho derivát Škodu Superb úplně nemá; nemluvě o Fordu Mondeo, které je v téhle třídě nejlepší, protože přidává i trochu hravosti.

Alergie na díry

A co na podvozku ještě není tak dokonalého jako právě třeba u passatu? Nedaří se mu tak dobře eliminovat díry. Zvládne sice bez odskakování rolety či boule, ale díry nebo příčné spáry v rozbité cestě doprovodí citelným rázem. Auto se přitom v zatáčkách poměrně naklání a pohupuje, je to kombinací měkkých tlumičů a tvrdých per – superlativ tvrdšímu podvozku dát nemůžeme; třeba passat takovou díru odpruží. Jezdil jsem na 18palcových kolech, v nabídce přitom jsou i 17", a mám za to, že budou z pohledu komfortu lepší.

Pochválit je nutno výborně utlumený motor: když jsem mu šlápl na krk při předjíždění, ozvalo se jen mírné zavytí. Na druhou stranu, docela jsou slyšet kola, jak se valí po silnici, pokud je jen trochu hrubší asfalt, na úplně hladkém slyšet nejsou. Jinak ovšem není slyšet ani aerodynamický svist ani cokoliv jiného.

Hyundai i40

Diesel – ideál

Po benzinové verzi jsem přesedl do dieselové 1,7, od níž si automobilka slibuje největší prodeje – ve střední třídě se prodává 77 procent naftových a jen 23 procent benzinových motorů a Hyundai čeká asi 80 procent dieselové verze. Motor 1.7 CRDi má dvě verze, slabší 85 kW a silnější 100 kW. S tou slabší moc zábavy není, přestože má solidní kroutící moment 260 newtonmetrů (o malinko víc než Škoda Octavia 1.6 TDi). Zato mě odměnila spotřebou 4,7 litru. Silnější 100kilowattová verze (325 Nm) už jela o poznání svižněji, řekla si ovšem o necelý litr paliva navíc (5,6). Pořád solidní výsledek – takže tenhle motor bude asi nejlepší volbou.

Fluidní umění za dobré peníze

Karoserie velkého hyundaie (kombík měří 4,7 metru, rozvor je 2,77 m) je prolamována mnoha prolisy, sama automobilka tomu říká fluidní – rozuměj proměnlivá, dynamická – skulptura, socha. A umění to skoro je: výsledek je velmi povedený, auto je vyvážené ze všech stran. A pohledné! Klidně se může rovnat třeba atraktivnímu mondeu, pásek LED diod pro denní svícení zase připomene vozy Audi. Ani interiér se nemusí stydět, není ani nudný, ale ani přeplácaný; i když čistoty takového Peugeotu 508 přece jen nedosahuje.

Trumfem pro Hyundai by měla být velká porce výbavy ve srovnání s konkurencí. Automobilka čeká, že se nejvíce budou prodávat vyšší výbavy, hlavně Style (od 670 tisíc Kč).

Ceny i40 momentálně začínají po slevě na 500 tisících korunách, což není napohled tak málo, leckterý konkurent je na tom stejně. To je za verzi s motorem 1,6 GDI. Neslevový ceník startuje o padesát tisíc výš.

Když však začneme počítat a třeba domácí jedničku  Škodu Superb combi dovybavíme alespoň částečně na úroveň hyundaie, dostaneme se na 628 000 Kč. Uvidíme, jestli na to ve firmách budou slyšet...

A co celkový dojem z hyundaie? Líbí se mi. Klidně bych do něj kvůli vzhledu šel, protože takhle brutální jízdu budu provozovat málokdy a na běžné ježdění úplně stačí.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Iveco Daily 2,3 35C13...
Iveco Daily 2,3 35C13...

r.v. 2011, naj. 131 000 km, diesel
458 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.