Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Karbonový koncept Hyundai Intrado jezdí na vodík

  16:02aktualizováno  16:02
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Svalnatý crossover hyundai používá k pohonu palivové články. S jejich pomocí se nabíjejí 36kWh li-ion baterky. Dojezd vozu má být kolem šesti set kilometrů. Za designem stojí Peter Schreyer, který po úspěšném angažmá u Kie postoupil v hierarchii korejského koncernu výš a stal se šéfem designérů celého koncernu Hyundai-Kia.

Hyundai prý chce stavět lehčí auta, intrado tak dostalo rám z plastu s uhlíkovými vlákny. Karoserie je pak z ultralehké oceli, kterou si Hyundai vyrábí ve vlastních ocelárnách. Automobilka se chlubí, že technologie, kterou je rám vyrobený, přemění celou výrobu aut. Designérům má nová technologie dát větší volnost při tvorbě.

Fotogalerie

Nosníky rámu jsou vyrobené z kompozitu z uhlíkových vláken spletených kolem jádra z pružné pěny. Toto složení umožňuje snadné vrstvení a ohýbání do požadovaného tvaru bez nutnosti předběžného lisování, zatímco vložený pěnový materiál snižuje hmotnost a výrobní náklady.

Finálním krokem při výrobě požadovaného dílu je lisovací proces s podtlakově řízeným přiváděním pryskyřice.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a hyunadi by se vám hodilo? Najděte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Intrado používá dvě vysokotlaké nádrže, v nichž je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. První, menší nádrž je uložena pod zadními sedadly, zatímco druhá a větší je umístěna mezi zadními koly pro lepší rozložení hmotnosti. Obě nádrže pojmou celkem 100 litrů vodíku.

Hyundai plánuje auta na palivové články v nejbližší době nabídnout zákazníkům. Kalifornským řidičům chce od dubna nabízet pronájem vodíkového tucsonu (v Evropě ix35) za pět set dolarů měsíčně.

Jak se jezdí na vodík

Palivový článek přeměňuje chemickou energii vodíku na elektromechanickou energii. Uvnitř palivového článku je mezi anodu s kladným nábojem a katodu se záporným nábojem vložena membrána s polymerovým elektrolytem. Elektrický proud vzniká v následujících třech krocích:

·        Plynný vodík proudí přes anodu, kde se rozkládá na kladně nabité ionty vodíku a negativně nabité elektrony.

·        Membrána s polymerovým elektrolytem propouští pouze kladně nabité ionty – záporně nabité elektrony putují ke katodě vnějším okruhem, čímž vzniká elektrický proud.

·        Na katodě se elektrony a kladně nabité ionty vodíku slučují s kyslíkem (ze vzduchu) a vzniká H2O - voda – která je odváděna z palivového článku jako jediný odpadní produkt.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.