Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkusili jsme Hyundai Ioniq. Bez elektřiny jezdit neumí

aktualizováno 
Ioniq vyzývá na souboj kultovní Toyotu Prius. Má podobnou techniku, ale uhlazenější design. A jezdí moc hezky.

Automobilka Hyundai věří ve vlastního trojjediného boha, který ji má spasit v nové, elektrifikované době. Jmenuje se Ioniq a vyrábí se jako hybrid, čistý elektromobil a plug-in hybrid, což je v podstatě kombinace prvních dvou, která si z nich bere to nejlepší. Ten se sice začne v Česku prodávat až v příštím roce, první dva však přijdou na trh už letos na podzim. A už teď jsme je mohli projet.

Hyundai Ioniq

Hybrid: 4,3 litru

Hybridní verze má k dispozici benzinový čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 77 kW, spřažený s 32kW elektromotorem. Celkový výkon soustavy je podle automobilky 104 kW, což stačí na solidní zrychlení 10,8 sekundy. Prakticky nikdy se mi nepovedl rozjezd jen na baterie, spalovací motor naskakuje téměř okamžitě – čistě elektrický mód tak přicházel ke slovu nejčastěji při ustálené jízdě do rychlosti 120 km/h. I přesto se nám podařilo (na rovině a v obsazení dvoučlennou osádkou) jet za 4,3 litru na 100 km, což je o litr více než (vždy příliš optimistická) tabulková spotřeba 3,4 l. Auto celkově funguje velmi dobře, podvozek je pohodlný a jistý (vzadu má víceprvkové zavěšení kol) a také precizně odhlučněný, stejně jako motor s převodovkou. Tou je šestistupňový dvouspojkový automat DCT. Perfektní je přesné řízení.

Zkrátka: řidič má pocit jako v úplně normálním autě s útulnou, ale prostornou kabinou, plnou kvalitních materiálů a měkčených plastů a bezproblémovou ergonomií ovládání. Ergonomický interiér zdobí jednoduché linky, bronzová barva je vyhrazena elektroverzi, modrá hybridu.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq

Ne všechno se úplně povedlo: elektrický systém při silném brzdění (a tedy rekuperaci), nebo naopak při razantním zrychlení vyluzuje docela hlasité pískavé zvuky, které jsem u jiných konkurentů nepozoroval. A taky chybí tlačítko „elektrický mód“, jímž konkurence disponuje – občas přece chceme jet výhradně na elektřinu, dejme tomu v noci při zajíždění do garáže (pokud jsou dost nabité baterie). Jenže ioniq si zapínání a vypínání spalovacího motoru řídí sám, řidič nemůže ovlivnit nic.

Hyundai Ioniq

Elektromobil: 280 km

Stejně jako hybrid, i elektromobil má uhlazený civilní vzhled, liší se od hybridu jen plnou přední maskou bez žeber chlazení. Hyundai také za ioniq dostal designovou cenu Red Dot. Papírový výkon motoru 88 kW a hlavně 295 newtonmetrů, dostupných už od první otáčky, je slušný, ale ne dechberoucí, třeba takové BMW i3 je mnohem svižnější.

Fotogalerie

Jenže hyundai boduje v jiné, podstatnější disciplíně, v dojezdu. Lithium-iontové baterie (prius si vystačí s NiMH, prý kvůli přehřívání) dokážou udržet energii déle, jsou lehčí, a taky se rychleji nabíjejí – rychlonabíječka to umí za 23 minut, ta obyčejná za 4,5 hodiny. A jejich 28,5 kWh by mělo papírově vydržet na 280 kilometrů. Jak ovšem z praxe víme, šťáva elektromobilům ubývá podstatně rychleji než výrobci slibují – v placatém Amsterdamu jsme to ale nezaznamenali.

Na 140 km dlouhé trati jsme skutečně „odmazali“ 138 kilometrů, takže i při troše rezervy třeba na topení či klimatizaci bychom celkovému dojezdu kolem 250 km věřili. A to je vynikající hodnota.

Hyundai chce ioniqem přilákat bohatší klientelu, než dosud míval, a milovníky ekologie. Typicky jde třeba právě o kupce priusu, jemuž je parametry velmi podobný. Ceně až do podzimního zahájení prodeje nebudeme znát. Počítáme, že by mohla být o něco nižší než 745 tisíc, což je startovací cena Toyoty Prius.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Na koncert za volant. Hraje líp auto, nebo hi-fi za 1,5 milionu?

Během testu audiosystému ve voze Volvo V90 Cross Country se hudební skladatel...

Audiosystémy aut udělaly od dob, kdy se na zadních oknech nadšenců začaly objevovat ohromné nálepky Bose a Pioneer,...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Najdete na iDNES.cz