Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkusili jsme Hyundai Ioniq. Bez elektřiny jezdit neumí

aktualizováno 
Ioniq vyzývá na souboj kultovní Toyotu Prius. Má podobnou techniku, ale uhlazenější design. A jezdí moc hezky.

Automobilka Hyundai věří ve vlastního trojjediného boha, který ji má spasit v nové, elektrifikované době. Jmenuje se Ioniq a vyrábí se jako hybrid, čistý elektromobil a plug-in hybrid, což je v podstatě kombinace prvních dvou, která si z nich bere to nejlepší. Ten se sice začne v Česku prodávat až v příštím roce, první dva však přijdou na trh už letos na podzim. A už teď jsme je mohli projet.

Hyundai Ioniq

Hybrid: 4,3 litru

Hybridní verze má k dispozici benzinový čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 77 kW, spřažený s 32kW elektromotorem. Celkový výkon soustavy je podle automobilky 104 kW, což stačí na solidní zrychlení 10,8 sekundy. Prakticky nikdy se mi nepovedl rozjezd jen na baterie, spalovací motor naskakuje téměř okamžitě – čistě elektrický mód tak přicházel ke slovu nejčastěji při ustálené jízdě do rychlosti 120 km/h. I přesto se nám podařilo (na rovině a v obsazení dvoučlennou osádkou) jet za 4,3 litru na 100 km, což je o litr více než (vždy příliš optimistická) tabulková spotřeba 3,4 l. Auto celkově funguje velmi dobře, podvozek je pohodlný a jistý (vzadu má víceprvkové zavěšení kol) a také precizně odhlučněný, stejně jako motor s převodovkou. Tou je šestistupňový dvouspojkový automat DCT. Perfektní je přesné řízení.

Zkrátka: řidič má pocit jako v úplně normálním autě s útulnou, ale prostornou kabinou, plnou kvalitních materiálů a měkčených plastů a bezproblémovou ergonomií ovládání. Ergonomický interiér zdobí jednoduché linky, bronzová barva je vyhrazena elektroverzi, modrá hybridu.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq

Ne všechno se úplně povedlo: elektrický systém při silném brzdění (a tedy rekuperaci), nebo naopak při razantním zrychlení vyluzuje docela hlasité pískavé zvuky, které jsem u jiných konkurentů nepozoroval. A taky chybí tlačítko „elektrický mód“, jímž konkurence disponuje – občas přece chceme jet výhradně na elektřinu, dejme tomu v noci při zajíždění do garáže (pokud jsou dost nabité baterie). Jenže ioniq si zapínání a vypínání spalovacího motoru řídí sám, řidič nemůže ovlivnit nic.

Hyundai Ioniq

Elektromobil: 280 km

Stejně jako hybrid, i elektromobil má uhlazený civilní vzhled, liší se od hybridu jen plnou přední maskou bez žeber chlazení. Hyundai také za ioniq dostal designovou cenu Red Dot. Papírový výkon motoru 88 kW a hlavně 295 newtonmetrů, dostupných už od první otáčky, je slušný, ale ne dechberoucí, třeba takové BMW i3 je mnohem svižnější.

Fotogalerie

Jenže hyundai boduje v jiné, podstatnější disciplíně, v dojezdu. Lithium-iontové baterie (prius si vystačí s NiMH, prý kvůli přehřívání) dokážou udržet energii déle, jsou lehčí, a taky se rychleji nabíjejí – rychlonabíječka to umí za 23 minut, ta obyčejná za 4,5 hodiny. A jejich 28,5 kWh by mělo papírově vydržet na 280 kilometrů. Jak ovšem z praxe víme, šťáva elektromobilům ubývá podstatně rychleji než výrobci slibují – v placatém Amsterdamu jsme to ale nezaznamenali.

Na 140 km dlouhé trati jsme skutečně „odmazali“ 138 kilometrů, takže i při troše rezervy třeba na topení či klimatizaci bychom celkovému dojezdu kolem 250 km věřili. A to je vynikající hodnota.

Hyundai chce ioniqem přilákat bohatší klientelu, než dosud míval, a milovníky ekologie. Typicky jde třeba právě o kupce priusu, jemuž je parametry velmi podobný. Ceně až do podzimního zahájení prodeje nebudeme znát. Počítáme, že by mohla být o něco nižší než 745 tisíc, což je startovací cena Toyoty Prius.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.