Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hyundai Ioniq bez elektromotoru nekoupíte

Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Kompaktní Hyundai Ioniq je specifický ekologický model korejské značky. Nejobyčejnější variantou bude hybrid, který bude soupeřit třeba s Toyotou Prius. Následovat bude plug-in hybrid s možností dobíjení baterek ze zásuvky a také čistý elektromobil, který se pro změnu vymezuje třeba proti Nissanu Leaf.

Hyundai Ioniq je první korejské auto, které bylo kompletně postaveno na ekologických principech. A dost možná je to vůbec první auto svého druhu. Vždyť který jiný sériový model se dá pořídit pouze a jen v těchto „ekologických“ verzích: hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil?

Ano, Toyota Prius, průkopník hybridní technologie, spojuje spalovací motor a elektromotor a v jiném provedení koupit nejde. Ale elektromobil u Toyoty nekoupíte. A trochu lidovější auris se sice nabízí i jako hybrid, ale pilířem nabídky jsou „špinavé“ verze s benzinovými a dokonce i naftovými motory. Totéž platí třeba i pro VW Golf, který lze koupit jako elektromobil nebo plug-in hybrid, ale stěžejní součástí ceníků jsou motory TSI a TDI. A takový Nissan Leaf jde zase koupit jen coby elektromobil.

Hyundai Ioniq

Ekologie v genech

Novinka Ioniq je tak prvním kompaktním vozem, který pokryje celou paletu potřeb ekologicky smýšlejících zákazníků. Hybrid je univerzální jistotou, plug-in hybrid pro ty, kdo jsou ochotni si připlatit za možnost kratších čistě elektrických cest a elektromobil spíše na městské a příměstské dojíždění do práce či rozvoz dětí do školy a školky. Výhodou Hyundai Ioniq v tomto případě je fakt, že auto bylo po celou dobu vyvíjeno s touto filosofií. Zbrusu nová platforma je tak od začátku přizpůsobena všem těmto druhům pohonu, což má mimo jiné pozitivní vliv na praktičnost auta.

Kompaktní liftback dostal na ekovůz docela střízlivé tvary, pojetím je určitě blíž americkému Chevroletu Volt, než vzhledově trochu divokému priusu nové generace. Záď auta je hodně vysoká, což bude pozitivní jednak pro prostor na zadních sedadlech, ale také pro objem místa pro zavazadla. Základní hybrid se chlubí rekordní hodnotou 750 litrů, což ukazuje, jak výhodná je nová speciální platforma.

Plug-in hybrid s mírně větší sadou baterií ubere z tohoto objemu jen málo, čistě elektrická verze zmenší zavazadlový prostor výrazněji. O kolik přesně, to zatím nevíme, ale i tak se zdá být výsledný objem velkorysý. Tvar karoserie je také velmi aerodynamický, koeficient odporu vzduchu Cd je pouze 0,24.

Hybridní základ

Technika se opírá o benzinový čtyřválec řady Kappa s objemem 1,6 litru a výkonem 77 kW (105 koní). To není nijak ohromující hodnota, ale Hyundai se chlubí, že je to agregát s mimořádně vysokou termodynamickou účinností. Konkrétně je to 40 %, motor pracuje s Atkinsonovým cyklem. Aby bylo ústrojí hybridní, je spojeno s elektromotorem o výkonu 32 kW.

K tomu je tu šestistupňová dvouspojková převodovka, která by měla zajistit pro řidiče a posádku příjemnější dynamické pocity, než planetová ústrojí u konkurenční Toyoty. Na druhou stranu znamená dvouspojka hmotnost navíc a do budoucna také hrozbu větších potíží než u léty prověřeného řešení u japonského Hybrid Synergy Drive. Hyundai používá k uchovávání elektrické energie sadu lithium-polymerových baterií, v případě hybridu s kapacitou 1,56 kWh.

Celkově má soustava výkon 104 kW, což by mělo vozu dodávat v této kategorii obvyklou dynamiku, zrychlení na stovku bude trvat asi 10,5 sekundy. Maximální rychlost je 185 km/h. Emise CO2 slibuje automobilka na úrovni 79 gramů na kilometr, což by mělo odpovídat kombinované spotřebě jen 3,4 litru benzinu na 100 kilometrů. Hybridní model se dostane k zákazníkům jako první, ostatně doma v Koreji se již nějakou dobu prodává. Do Česka by měl dorazit na podzim.

Elektřina hned poté

Jako druhá verze se dostane do výroby elektromobil, jehož sada baterií má kapacitu 28 kWh, tady zatím není úplně jasné, o jaký půjde typ. Hyundai slibuje maximální dojezd 250 kilometrů, ale údaje na korejském webu automobilky hovoří podle tamních metodik o hodnotě 169 km. Elektromotor má výkon 88 kW (120 koní) a točivý moment 295 Nm, maximální rychlost je v elektrické verzi 165 km/h.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq

Čistě elektrické a hybridní provedení se bude lišit vzhledem

Teprve v roce 2017 se pak do prodeje dostane i plug-in hybridní provedení. To dostane oproti běžnému hybridu zvětšenou sadu baterií, kapacita bude 8,9 kWh, což by mělo znamenat dojezd asi 50 kilometrů. Zajímavostí je, že plug-in hybrid dostane silnější elektromotor než normální hybridní provedení. Výkon 45 kW pomůže vykompenzovat vyšší hmotnost této verze, celkový výkon soustavy zůstane stejný. Emise ale Hyudai slibuje na úrovni 32 gramů na kilometr, což je utopických 1,4 litru benzinu na 100 kilometrů.

Moderní prvky

Hyundai Ioniq také dostane do výbavy celou řadu moderních prvků, ať už těch bezpečnostních, nebo komfortních. Kromě všech možných hlídačů pruhů či slepých úhlů tu bude třeba i adaptivní tempomat. Hyundai slibuje kvalitní infotainment a kompatibilitu s Android Auto, Apple Car Play nebo třeba možnosti bezdrátového dobíjení telefonu.

Cenu zatím česká pobočka nezveřejnila, ale dá se předpokládat, že hybridní verze bude dostupnější než konkurenční prius.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...