Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nošovický hyundai dorazí i jako okreskový raubíř. Tady je ochutnávka

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Hyundai se nijak netají plány zaútočit na pozice sportovních hatchbacků jako je Ford Focus RS nebo Renault Mégane RS. Pro novou generaci modelu i30, která teď debutuje, proto na příští rok chystá vysoce výkonné provedení, kterým chce propagovat své působení v šampionátu WRC.

Hyundai RN30 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Čím více se točí Hyundai kolem motorsportu, tím ambicióznější má plány i pro sériovou výrobu. Na letošní pařížský autosalon si expandující korejská značka mimo jiné přivezla provokativní koncept RN30, který má navnadit publikum na chystaný ostrý hatchback.

Že to s modelem i30N automobilka myslí vážně, dokázaly už špionážní fotografie pořízené při testování v „Zeleném pekle“ (slavném okruhu Nürburgring) z poloviny roku.

Nejnovější korejský showcar vznikl ve spolupráci mezi Hyundai Motorsport (HMSG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) a divizí pro vývoj vysoce výkonných vozidel. Šéf projektu Albert Biermann se nechal slyšet, že RN30 zhmotňuje nejen představy automobilky, ale i její nadšení pro výrobu takových modelů.

Hyundai RN30
Hyundai RN30

První sériový hot hatch s logem N, jenž se má představit v příštím roce, bude mít podle jeho slov blíže ke klasickému provedení i30 než k aktuálnímu konceptu, který je však prý pro sériový model i30N velkou inspirací.

Hyundai RN30 je ultimativní koncept postavený na bázi třetí generace modelu i30 (podrobnosti čtěte zde). Příbuznost s populárním hatchbackem nižší střední třídy je u něj patrná prakticky jen na masce chladiče a na základním tvaru světlometů, vše ostatní je striktně podřízeno aerodynamice a designu ve stylu závodního speciálu. Rozdílné jsou i rozměry. Koncept je oproti výchozí obyčejné sériové verzi o 30 milimetrů širší a výrazných 84 mm nižší.

Fotogalerie

Karoserie RN30 upoutá nejen výrazně tvarovaným bodykitem a nůžkovitými dveřmi ve stylu Lamborghini, ale i typicky závodními doplňky, řadou zajímavých detailů i materiálem.

Místo obvyklého kompozitu z uhlíkových vláken, který je dnes u podobných kreací standardem, totiž konstruktéři použili při stavbě karoserie zcela nový a vysoce odolný plastový materiál vyvinutý agrochemickou společností BASF.

Dynamickému zevnějšku Hyundaie RN30 zdatně sekunduje i technika, která je budoucí realitě vzdálená o poznání méně. Pod kapotou konceptu pracuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr odladěný na 380 koní a 451 Nm. Stejný agregát by měl v sériovém provedení nabídnout výkon v rozmezí 250 - 280 koní.

Kroutící moment pařížského showcaru je prostřednictvím dvouspojkové převodovky DCT přenášen na všechna čtyři kola. Sportovní model i30N bude podle předběžných informací dostupný výhradně jako předokolka, zato s možností volby manuální šestistupňové převodovky. Sériové provedení by z konceptu mělo údajně převzít i další technické vychytávky jako elektronickou uzávěrku diferenciálu eLSD pro optimální rozložení kroutícího momentu nebo elektronicky řízenou výfukovou klapku k zajištění odpovídající zvukové kulisy.

Křišťálová Lupa 2016

Vnitřní prostor konceptu je beze zbytku inspirovaný soutěžními speciály a je tedy velmi spartánský. Pro daný účel je interiér vybaven dvojicí skořepinových sedaček, bezpečnostní klecí, malým multifunkčním volantem s velký grafickým displejem, digitálním přístrojovým štítem, sadou ergonomicky rozmístěných ovládacích prvků, kovovými pedály a v neposlední řadě i interkomem.

Asi největší zajímavostí na palubě je dvojice kamer připevněná pomocí gimballu (trojosý stabilizátor obrazu) na sloupcích čelního okna. O žádnou revoluční novinku se ale nejedná. Jediným účelem kamer je zachycovat řidiče v akci a pořízený záznam sdílet.

Hyundai divize N

Sportovní divize N, neboli oddělení pro vývoj a testování vysokovýkonných vozů značky Hyundai, byla oficiálně představena koncepty N 2025 Vision Grand Turismo a RM15 na loňském autosalonu ve Franfurtu.

Šéfem oddělení, které si bere na paškál i ikonické sportovní modely, je od prosince 2014 Albert Birmann, který působil déle než 30 let na vysokých postech v divizi M automobilky BMW.

Označením „N“ se automobilka odvolává na vývojové a testovací centrum v jihokorejském Namyangu a zároveň na legendární závodní okruh Nürburgring.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.