Hyundai RN30

Hyundai RN30 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nošovický hyundai dorazí i jako okreskový raubíř. Tady je ochutnávka

  • 54
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Hyundai se nijak netají plány zaútočit na pozice sportovních hatchbacků jako je Ford Focus RS nebo Renault Mégane RS. Pro novou generaci modelu i30, která teď debutuje, proto na příští rok chystá vysoce výkonné provedení, kterým chce propagovat své působení v šampionátu WRC.

Čím více se točí Hyundai kolem motorsportu, tím ambicióznější má plány i pro sériovou výrobu. Na letošní pařížský autosalon si expandující korejská značka mimo jiné přivezla provokativní koncept RN30, který má navnadit publikum na chystaný ostrý hatchback.

Že to s modelem i30N automobilka myslí vážně, dokázaly už špionážní fotografie pořízené při testování v „Zeleném pekle“ (slavném okruhu Nürburgring) z poloviny roku.

Nejnovější korejský showcar vznikl ve spolupráci mezi Hyundai Motorsport (HMSG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) a divizí pro vývoj vysoce výkonných vozidel. Šéf projektu Albert Biermann se nechal slyšet, že RN30 zhmotňuje nejen představy automobilky, ale i její nadšení pro výrobu takových modelů.

Hyundai RN30
Hyundai RN30

První sériový hot hatch s logem N, jenž se má představit v příštím roce, bude mít podle jeho slov blíže ke klasickému provedení i30 než k aktuálnímu konceptu, který je však prý pro sériový model i30N velkou inspirací.

Hyundai RN30 je ultimativní koncept postavený na bázi třetí generace modelu i30 (podrobnosti čtěte zde). Příbuznost s populárním hatchbackem nižší střední třídy je u něj patrná prakticky jen na masce chladiče a na základním tvaru světlometů, vše ostatní je striktně podřízeno aerodynamice a designu ve stylu závodního speciálu. Rozdílné jsou i rozměry. Koncept je oproti výchozí obyčejné sériové verzi o 30 milimetrů širší a výrazných 84 mm nižší.

Karoserie RN30 upoutá nejen výrazně tvarovaným bodykitem a nůžkovitými dveřmi ve stylu Lamborghini, ale i typicky závodními doplňky, řadou zajímavých detailů i materiálem.

Místo obvyklého kompozitu z uhlíkových vláken, který je dnes u podobných kreací standardem, totiž konstruktéři použili při stavbě karoserie zcela nový a vysoce odolný plastový materiál vyvinutý agrochemickou společností BASF.

Dynamickému zevnějšku Hyundaie RN30 zdatně sekunduje i technika, která je budoucí realitě vzdálená o poznání méně. Pod kapotou konceptu pracuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr odladěný na 380 koní a 451 Nm. Stejný agregát by měl v sériovém provedení nabídnout výkon v rozmezí 250 - 280 koní.

Kroutící moment pařížského showcaru je prostřednictvím dvouspojkové převodovky DCT přenášen na všechna čtyři kola. Sportovní model i30N bude podle předběžných informací dostupný výhradně jako předokolka, zato s možností volby manuální šestistupňové převodovky. Sériové provedení by z konceptu mělo údajně převzít i další technické vychytávky jako elektronickou uzávěrku diferenciálu eLSD pro optimální rozložení kroutícího momentu nebo elektronicky řízenou výfukovou klapku k zajištění odpovídající zvukové kulisy.

Křišťálová Lupa 2016

Vnitřní prostor konceptu je beze zbytku inspirovaný soutěžními speciály a je tedy velmi spartánský. Pro daný účel je interiér vybaven dvojicí skořepinových sedaček, bezpečnostní klecí, malým multifunkčním volantem s velký grafickým displejem, digitálním přístrojovým štítem, sadou ergonomicky rozmístěných ovládacích prvků, kovovými pedály a v neposlední řadě i interkomem.

Asi největší zajímavostí na palubě je dvojice kamer připevněná pomocí gimballu (trojosý stabilizátor obrazu) na sloupcích čelního okna. O žádnou revoluční novinku se ale nejedná. Jediným účelem kamer je zachycovat řidiče v akci a pořízený záznam sdílet.

Hyundai divize N

Sportovní divize N, neboli oddělení pro vývoj a testování vysokovýkonných vozů značky Hyundai, byla oficiálně představena koncepty N 2025 Vision Grand Turismo a RM15 na loňském autosalonu ve Franfurtu.

Šéfem oddělení, které si bere na paškál i ikonické sportovní modely, je od prosince 2014 Albert Birmann, který působil déle než 30 let na vysokých postech v divizi M automobilky BMW.

Označením „N“ se automobilka odvolává na vývojové a testovací centrum v jihokorejském Namyangu a zároveň na legendární závodní okruh Nürburgring.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo