Hyundai Sonata: komfort a šarm za málo peněz

- Luxusní limuzínu Hyundai Sonata vyslala jihokorejská firma do vyšší střední třídy v roce 1988 a pět let nato vůz představila v druhé generaci. Rok 1996 přinesl další novinky ve vzhledu i technice a dosavadní zkušenosti Sonatu řadí k automobilům, které v poměru s nejednou konkurencí nabízejí svým komfortem a vybavením za relativně málo peněz hodně muziky. Zvláště na německém trhu havarovaných a jetých vozů zaujala kvůli nízkým cenám překupníky. Ti do republiky dopravili podstatnou část ze Sonat, které na silnicích vídáme.
Právě s ohledem na zmíněné okolnosti je při zájmu o starší Hyundai Sonata důležité znát původ a minulost nabízeného vozu. Kvalita karosářských oprav je totiž podle názoru odborníků v některých případech tak zoufalá, že ovlivňuje i jízdní vlastnosti a bezpečnost vozu. Po zásahu do karoserie také prakticky vždy utrpí kvalita jinak vynikající antikorozní ochrany, která patří k velkým přednostem korejského sedanu. Nehavarovaný, v tuzemsku koupený vůz se tak u mladších exemplářů může cenou lišit o padesát tisíc i více ve srovnání s autem poničeným, dovezeným z ciziny.
Nejstarší Sonaty bezvýhradně pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí, a jsou-li z posledních osmdesátých let, platí se za ně kolem padesáti tisícovek. Auta z počátku devadesátých let jsou nad stotisícovou mezí a výrobky druhé generace od ročníku 1993 stojí od sto padesáti tisíc korun výš. Za dvěstětisícovou mezí jsou obvykle jen vozy mladší tří, čtyř let. Přitom Sonata mnohdy má už od svých starších reprezentantů bohatou výbavu včetně ABS a klimatizace.
Limuzína s pohonem předních kol jezdí se čtyřválcovými motory 1,8 litru, 2,0 a 2,4 litru, nechybí ani třílitrový šestiválec. U toho je třeba počítat se spotřebou dost nad desetilitrovou hranicí, zatímco nejdoporučovanější dvoulitr žádá v průměru devět litrů benzinu.
Citlivým místem auta je rozvodový řemen, který je v práci se dvěma vačkami a dvěma ozubenými koly velmi namáhán. Měří přes dva metry a zvláště u vozů do ročníku 1995 je nutná jeho výměna nejpozději po šedesáti tisících kilometrech. Není-li si novopečený majitel ojetiny jist, kolik kilometrů má auto za sebou či zda není citlivý díl za hranicí životnosti, je lepší vyměnit řemen preventivně. Když totiž praskne, hrozí až padesátitisícový výdaj za opravu motoru. Jinak při pravidelné údržbě a solidním zacházení vydrží motory až tři sta tisíc kilometrů. Jen třetinu z této porce však slouží silentbloky zadní nápravy, jejichž konec signalizuje klepání. Po třech, čtyřech letech provozu odchází výfuk, který koroduje neviditelně, ve své horní části. Opravy jsou nákladnější než u menších vozů.

Hyundai Sonata nabízí luxusní svezení za přijatelnou cenu.