Hyundai začne prodávat první plynový hybrid

  • 27
Hybridní automobily jsou v módě a prakticky každý výrobce chce přijít se svou troškou do mlýna. Korejská automobilka Hyundai však připravuje hybrid vpravdě neobvyklý – jeho spalovací motor totiž poběží na zkapalněný propan-butan.

Automobilka Hyundai oznámila, že v červenci roku 2009, tedy zhruba za rok, začne prodávat hybridní variantu svého modelu Elantra.

Zpočátku bude tento vůz určen pouze pro korejský trh, kde ponese označení Avante. Nová Elantra LPI HEV, jak vůz výrobce označuje, je v mnoha směrech unikátní a i za rok by měla nést několik světových primátů.

Hyundai tvrdí, že půjde o první hybrid s pohonem na zkapalněný propan-butan, tedy i u nás oblíbené palivo LPG. Motor Liquefied Petroleum Injection řady Gamma bude mít objem 1,6 litru, o výkonu se tisková zpráva nezmiňuje.

V pohonu automobilu mu bude pomáhat 15kW elektromotor a přenos hnací síly bude mít na starosti bezestupňová převodovka CVT.

Elektromotoru budou dodávat energii nové Li-Pol baterie, i v tom by měla hybridní elantra získat světové prvenství. Li-Pol baterie prozatím nikdo v sériovém automobilu nepoužil a v současnosti se zatím prosazují baterie typu Li-Ion.

Automobilka se také chlubí tím, že bude Elantra LPI HEV hybridem s nejnižšími provozními náklady. Řidiči prý oproti konkurenčním hybridům ušetří za palivo až 40 %, oproti benzinovému modelu Elantry pak až 50 %.

Částečně za to budou děkovat nízké spotřebě, které odpovídá produkce 103 gramů CO2 na kilometr jízdy. Svůj díl na nízkých provozních nákladech také ponese příznivá cena samotného LPG.

I emise ostatních škodlivin by měly být velmi nízké, výrobce tvrdí, že až o 90 % nižší než u benzinovým motorem vybaveného modelu. Elantra LPI HEV by tak měla plnit americkou normu SULEV.

Hyundai rovněž přiznalo, že hybridní elantra bude o poznání dražší než benzinový model. Podle vyjádření automobilky se ale vynaložená investice vrátí na úsporách zhruba za dva roky provozu.

Více detailů automobilka přinese až před uvedením novinky na trh. Export modelu na světové trhy není nemožný, ale Hyundai bude svůj LPG hybridní model vyvážet pouze do zemí, které mají dostatečně kvalitní infrastrukturu čerpacích stanic s tímto palivem. Česká republika tuto podmínku splňuje. Takže se nechme překvapit...