Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I dobrá autolékárna bude na nic, když se v ní nevyznáte. Dovybavte si ji

aktualizováno 
S rokem 2011 nařizují předpisy řidičům vozit v autě lépe vybavenou a kvalitní autolékárnu, novinkou je karta první pomoci. Pro všechny je povinná reflexní vesta. Odborníci radí přibalit ještě hasicí přístroj a lékárnu dovybavit léky.
Autolékárna. Ilustrační foto

Autolékárna. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

vyhrajte autolékárničku

Odpovězte na jednoduché otázky a vyhrajte lékárnu podle nových předpisů - VSTUP DO SOUTĚŽE ZDE

Hlavní novinkou ve výbavě auta je obsah autolékárničky. Kromě klasického zdravotnického materiálu do ní přibyla také karta s radami, jak pomoci zraněnému.

Karta první pomoci

Lékárny už nejsou jen na ozdobu, libují si záchranáři. Donutili totiž po letech výrobce skládat je z kvalitních materiálů. "Karta první pomoci", která je nově povinnou součástí lékárničky, ale docela dobře ukazuje, jak vážně to výrobci lékáren se zachraňováním účastníků provozu myslí a jestli při její výrobě používají vůbec rozum.

Což o to, všechny karty, které v lékárnách dostupných na trhu seženete, splňují to, co předepisuje vyhláška, jenže ona kromě textu nepředpisuje nic. A tak u lékárniček - nezávisí to vůbec na ceně - jednou narazíte na velký barevný letáček s názornými obrázky, vytištěný na odolném listu.

Jindy je to ale kus papíru s základním textem okopírovaným z vyhlášky a vytištěným písmem velikosti známé z návodů na léky. I zdravé oko ho luští jen s maximálním soustředěním.

Jak bych podle toho zachraňoval někoho v noční vánici někde v poli opravdu nevím. Když si takový návod položíte na mokrou silnici, je dobrý akorát na vyhození.

Na Slovensku, kde "Kartu prvej pomoci" zavedli do povinné výbavy loni v květnu, jsou v tomto ohledu dál. Ve vyhlášce ministerstva zdravotnictví je přesně specifikováno, jak má karta vypadat včetně obrazového vzoru. Mají také přesně stanovené minimální rozměry karty a ve vyhlášce je i vysloveně uvedeno, že karta musí být vyrobena z materiálu, který odolá vodě a prachu, aby byla zachovaná její čitelnost. V Česku bohužel musíme vymýšlet už jednou dobře vymyšlené. A špatně...

František Dvořák, vedoucí redaktor Auto.iDNES.cz

Záchranu nejvíc komplikuje stres toho, kdo musí poskytnout pomoc. Největší slabinou podle profesionálních záchranářů je, že mnoho lidí pomoc vůbec neposkytne. Proto prosadili do povinné výbavy autolékárničky leták s radami, jak postupovat při nehodě.

"Návod na resuscitaci si aspoň jednou přečtete už doma," radí záchranáři. Ze zkušenosti vědí, že lidé neumějí dávat zraněným první pomoc nebo to dělají špatně.

"Člověk na silnici jedná zbrkle a zmatečně, není na tu situaci připravený," vysvětluje Marek Slabý, šéf jihočeské záchranné služby. "Málokdo je schopen zachovat chladnou hlavu.

"Lékárnu nikdy nevybavíte tak, aby stačila odborníkům, aby vám pomohla v každé situaci. Jinak byste tahal obrovské zavazadlo. Já třeba vozím veliký kufr. Laik by si s ním ale stejně neporadil," dodává záchranář.

Karta první pomoci

Leták s instrukcemi, jak postupovat při pomoci raněnému, je nezbytnou součástí výbavy ve více zemích Evropy. Jeho zpracování se liší, zákon totiž uvádí, co v něm má být, grafickou podobu ale už neřeší. Základní pokyny by měly být v ideálním případě obrázkové, nejlépe na odolném papíře, který si při oživování zraněného můžete položit vedle něj na zem. Kartu první pomoci dostanete jako dárek k dnešnímu vydaní MF DNES.

"Návod, jak provádět první pomoc, přiložený k lékárničce, je skoro důležitější než některé věci z lékárny. Už jen proto, že lidem dodá jistotu a klid," říká Marek Slabý.

Při zachraňování nezapomeňte na vlastní bezpečnost

Na častou chybu upozornil Petr Krásný, odborník na bezpečnost ze Škody Auto, který vyjíždí spolu se záchranáři k nehodám a vyhodnocuje je pro kolegy z vývojového oddělení. Lidé podle něj začnou zjišťovat počet zraněných a telefonovat pro pomoc. "Prvotní je ale zajištění místa nehody," zdůrazňuje. Doporučuje třeba postavit na viditelné místo vlastní vozidlo, rozsvítit varovné blinkry, umístit výstražný trojúhelník (padesát metrů za auto, na dálnici 100 metrů a metr od krajnice, před zatáčku) a obléci si výstražnou reflexní vestu.

Nebezpečnou chybou je také zůstat u havarovaného vozidla. "Pokud dostanu aquaplaning (uklouznete na vodě - pozn. red.) na dálnici v místě, kde je hluboká vrstva vody, každý, kdo bude mít vozidlo a pneumatiky podobných parametrů a pojede podobnou rychlostí, může skončit v tomtéž místě. Totéž platí o smyku v zatáčce na sněhu," vysvětluje Krásný. Zachránci často ohrožují sami sebe také v případě, kdy se vozidlo nachází v nestabilní poloze, třeba na boku v prudkém svahu. Přistupují k němu nezřídka ze špatné strany a auto je může zavalit.

Jak postupovat

Spousta lidí podle Krásného raději nepomůže, protože mají strach, že něco pokazí a mohli by stav zraněného zhoršit. "Je potřeba si uvědomit, že jakákoliv pomoc je lepší než lhostejné vyčkávání anebo dokonce to, že odjedu od nehody."

Když zajistíme místo nehody, musíme zajistit i auto. "Laicky mohu provést dvě účinná opatření: vypnout zapalování a zatáhnout ruční brzdu," doporučuje Krásný. Zjistíme počet zraněných a rozsah poranění. "Ve stavech ohrožujících život zastavíme tepenné krvácení a potom voláme pomoc," zdůrazňuje. Operátorovi říkáme kdo volá, co se stalo, kde se to stalo, počet a zdravotní stav účastníků nehody a další skutečnosti (požár, zaklíněné osoby...). "Nikdy neukončujeme hovor jako první," zdrůrazňuje Krásný. Pracovník na dispečinku může potřebovat další upřesňující informace.

Při zástavě dechu nebo srdeční činnosti se necháme operátorem vést při oživovacích pokusech. "Rozhovorem s operátorem snížím i vlastní nervozitu," radí. Při akutním nebezpečí vzniku požáru se pokusíme osoby nejprve vyprostit z vozidla a dostat se do bezpečné vzdálenosti.

Co vozit v autě

Kromě předepsané výbavy odborník na nehody radí do auta přibalit ještě pevný igelitový pytlík, hodí se na odpadky ale i při náhlé nevolnosti některého z pasažérů. Doporučuje pořídit si také kvalitní hasicí přístroj. "Buď klasický (pozor na správné upevnění a vhodné uložení, aby v případě nehody nezranil), anebo alespoň hasicí sprej." Velmi vhodná je i malá svítilna. Praktická je autodobíječka na mobil a ostrý kapesní nůž. "Nemějte ho v kapse, ale někde v uzavíratelné odkládací schránce," říká Krásný. Nezapomeňte na lahev s pitnou vodou.

Od Nového roku budou řidiči povinni mít v autě také reflexní vestu (dosud nařízení platilo jen pro profesionální šoféry a služební auta). Je lepší, když ji budete mít společně s lékárnou přímo v kabině auta, v kufru je hůř přístupná a třeba v Rakousku za to můžete dostat pokutu. Vestu si musíte obléci vždy, když vystoupíte z vozu, který brání provozu nebo je odstaven na krajnici - kvůli nehodě, při poruše a podobně. Pokud jezdíte často ve více lidech, je lepší mít v autě vestiček víc. Reflexní vesty koupíte u benzinek, v autopotřebách i supermarketech od padesátikoruny. Občas bývají přibalené k autolékárničce. V nabídce bývají i dětské verze. Vestu používejte ne proto, že je to povinné, ale kvůli vlastní bezpečnosti.

Co má být v autolékárně

Od začátku příštího roku musíte mít autolékárnu podle nových předpisů. Kromě přesněji specifikovaných parameterů zdravotnického materiálu v ní nově musí být resuscitační maska a termoizolační fólie.

Předepsány jsou nově rozměry náplastí, míry třícípého šátku a také savost a šířka obvazů. Do lékárniček podle nových předpisů musejí výrobci také konečně dávat funkční nůžky. Musí být nerezové, 15 centimetrů dlouhé se zaoblenými hroty. Hlavně na jejich (ne)kvalitu odborníci před vydáním novely nejvíc upozorňovali. Nůžky musí být schopné přestřihnout třeba zaseknutý bezpečnostní pás, což ty laciné ze starých lékárniček často nezvládly. Obvazy už nemusí být sterilní, čímž se prodlouží doba jejich trvanlivosti. Z autolékárničky naopak mizí spínací špendlík.

Petr Krásný z výzkumného týmu Škody Auto ještě radí přidat do lékárničky léky na bolest a teplotu (paralen), proti průjmu, kapky na citlivé oči, ibalgin na zánět a horečku i desinfekci. "Lze vozit i balení kinedrylu proti nevolnosti pasažérů, nemůže ho pochopitelně užívat řidič," dodává. "Určitě bych si přibalil ještě jeden pár gumových rukavic, doporučuji ale ne ty klasické z tenoučkého průhledného latexu, ale existují i barevné sterilní z tlustšího materiálu, které sahají až do poloviny předloktí. Jsou praktičtější svojí trvanlivostí, v autě, kde jsou vystaveny změnám teploty během uskladnění tak snadno nezpuchří a poskytují větší ochranu zachránci," vysvětluje.

Autolékárničku vozte na vhodném místě. Třeba pod sedadlem spolujezdce či v kapse dveří. Pod zadním oknem se může při nárazu nebo i prudším brzdění změnit v nebezpečný projektil, navíc nedělá zdravotnickému materiálu dobře horko na přímém sluníčku (třeba náplast přestává lepit), na dně kufru pod výbavou na hory je lékárnička taky k ničemu.

"Nestačí si lékárničku jenom koupit. Seznamte se s jejím obsahem," zdůrazňuje Krásný. "Nespoléhejte jen na to, že zastavíte na místě nehody, rozbalíte lékárničku, prohlédnete návod a budete v pohodě zachraňovat."

Kontrolujte ji

Autolékárničku by měla být označena číslem MD ČR 283/2009 Sb. většina výrobců to viditelně zdůrazňuje na obalu. Nová autolékárnička se dá pořídit už za méně než dvě stě korun. Ceny se ale výrazně liší i u stejných výrobků. Asi nejhůř jsou na tom benzinové pumpy. Ceny za stejnou lékárnu se mohou lišit i o třetinu.

Velkou pozornost autolékárničkám by měli věnovat i majitelé nových automobilů, některé automobilky dodávají vozy s lékárnami, které odpovídají například německým předpisům. Jejich výbava se však může od požadavků české vyhlášky lišit.

Autolékárničku a doby trvanlivosti si zkontrolujte už při nákupu. Datum vyznačené na obalu totiž nemusí odpovídat době trvanlivosti jednotlivých komponentů náplně.

Když totiž policisté objeví byť jen prošlou náplast, mohou dát řidiči pokutu od 500 do 2 000 korun. Hlavně s Novým rokem se dá čekat, že budou policisté při kontrolách lékárniček horlivější, než je obvyklé.

Nové vybavení autolékárničky

  • Obvaz s jedním polštářkem (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Obvaz se dvěma polštářky (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Trojcípý šátek z textilu (z netkaného textilu, délka stran nejméně 960x960x1 360 mm) 2x
  • Náplast hladká cívka (minimální lepivost 7 N/25 mm) 1x
  • Náplast s polštářkem (minimální lepivost 2,5 N/cm) 6x
    Škrticí obinadlo 1x
  • Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem 1x
  • Rouška plastová (tloušťka 0,05 mm) 1x
  • Pryžové (latexové) chirurgické rukavice v obalu 1x
  • Nůžky se sklonem, v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty, délka 15 cm 1x
  • Izotermická fólie (rozměry min. 200x140 cm) 1x
    Leták o postupu při nehodě 1x





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.