Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I lehká havárie dnes stojí desetitisíce korun

aktualizováno 
- Byla to banalita, jakých se na silnicích stanou desítky denně. Rozjetý kamion se v klesání po mírné zatáčce rozvlnil a zlověstně se vyklonil přes plnou středovou čáru. Řidič protijedoucího osobního auta se lekl, reflexivně uhnul doprava a vrátil vůz zpět prudkým trhnutím volantu po lehkém škrtnutí o svodidlo. Vše se odehrálo během dvou tří vteřin.
Kamion pokračoval v klidu dál, zatímco řidič menšího vozu přemýšlel, zda kvůli tušenému škrábanci zastavit hned či s obhlídkou škody počkat o kus dál, kde bude vozovka přehlednější a bezpečnější. Tak nenápadný byl začátek dalšího příběhu - tentokrát na téma oprava lehce havarovaného auta - v dlouhodobém srovnávacím testu, ve kterém chce redakce přispět do nekonečných motoristických diskusí o tom, zda je výhodnější koupit nejlevnější tuzemský vůz nebo za srovnatelné peníze vsadit na luxusnější zahraniční auto.

K souboji měřenému provozními náklady na 40 000 kilometrů vloni nastoupila jako první nová Škoda Felicia 1,3 LXi, které letos odpovídá Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994. Ten zatím po prvních pěti tisícovkách kilometrů vychází ekonomicky zhruba o 7500 korun výhodněji než nová Felicia, a to včetně zmíněné malé nehody. Ta konto ojetiny zatížila pěti tisíci korunami za spoluúčast při pojistné události, kterou kryla Česká pojišťovna. Ford Mondeo je u ní pojištěn za zhruba třicet tisíc korun ročně. Srovnatelná položka za škodu vloni přibyla i na účtu Felicia, z níž zloděj ještě před pojištěním ukradl rádio čtyřtisícové hodnoty a na dveřích způsobil škodu za osmnáct set korun. Felicia později byla pro sto devadesát dnů testu pojištěna za 3190 korun, letos by Česká pojišťovna za nejlevnější škodovku chtěla ročně necelých 8000 korun. Pro test práce pojišťovny redakce zvolila pozdní páteční odpoledne. Ford Mondeo - majetek vydavatele deníku MF DNES, ale v zájmu anonymity a objektivity evidovaný i pojištěný na soukromou osobu - byl přistaven před pobočku v Plzni. Likvidátor byl k dispozici bez čekání, při hodnocení škody se ukázal nad očekávání velkorysý. K výměně uznal prakticky vše svodidlem dotčené nebo podle očekávání při opravě ohrožené: přední blatník, gumové lišty po celé délce vozu, označení GLX, boční blinkr, přední dveře, kryt kola, plastový chránič nad předním kolem... K opravě doporučil jen vskutku malé škrábance na předním nárazníku, zadních dveřích a zadním blatníku. »U havarijního pojištění nedělají problémy, horší to je u škod placených z povinného ručení,« podělil se později o zkušenosti přejímací technik jedné z dealerských opraven Ford. I pracovník pojišťovny přidal svoje rady. Mimo jiné i tu, že je lepší opravu zadat některému ze značkových servisů, jejichž ceny dílů i prací pojišťovna akceptuje, než vsadit na nevypočitatelnou dílnu či na svépomoc a pak se možná o náhradě škody dohadovat. Podmínky opravy redakce v rámci testu zjišťovala ve čtyřech značkových servisech Ford. Všude měli o práci na pojištěném vozidle nepřehlédnutelný zájem. Nikde se neopomněli zeptat, kde že je Ford pojištěn, neboť ne všechny firm y se prý stavějí k placení škod stejně ochotně. Po zhodnocení nabídek, které jsou podrobněji rozebrány na jiném místě stránky, se vůz dostal do firm y Ford - A utoslužba v Plzni. Servis opravil Mondeo k naprosté spokojenosti - ve slíbeném termínu, v rámci předběžného rozpočtu a za 42 548 korun. S placením potíže nebyly. Pojišťovna totiž na počkání vystavila takzvaný krycí dopis, kterým se zavázala práci servisu uhradit. A utomobil pak už dva týdny jezdil po opravě, když se z plzeňské A utoslužby ozval telefon. Jak prý jsme s odvedenou prací spokojeni. Rozpaky,že se utajení redakce MF DNES jakožto vlastníka přece jen provalilo, rozptýlilo ujištění, že firma podobným způsobem oslovuje zákazníky naprosto běžně. Pro srovnání cenu stejné opravy s využitím stejných dílů, ovšem u Škody Felicie 1,3 LXi, spočítal značkový servis Škoda A uto CB Plzeň na zhruba 28 000 korun. »Počítal jsem i přední nárazník, který neumíme opravit. Kdybychom ale původní kus jenom lakovali, což zřejmě dělali u Fordu, byla by celková cena ještě o téměř čtyři a půl tisíce korun nižší,« řekl technik Jaroslav Myslík. Za fingovaného člověka, který šetří každou korunu, nechala redakce cenu opravy Fordu spočítat i v malém privátním servisu A uto Hodek v Plzni-Radčicích. Tam by Mondeo spravili za 17 000 až 18 000 korun. »Použil bych přední blatník od náhradního výrobce v ceně něco málo nad polovinou originálu. Dveře, které pro Ford stojí devět tisíc korun, bych opravil, lišty bych lepil,« naznačil cestu k úsporám majitel servisu Josef Hodek. Ještě levněji by bylo možné Mondeo léčit s využitím dílů z vrakovišť a práce klempířů garážistů, ovšem vůz by tím byl zřejmě definitivně poznamenán a těžce znevýhodněn pro další prodej.


Ford Mondeo po opravě škody, která se původně jevila jako banalita, ovšem ve skutečnosti u zahraničního vozu střední třídy dosáhla částky přes čtyřicet tisíc korun.

Ford Mondeo po kontaktu se svodidlem.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.