Nejohroženější jsou samozřejmě osobní auta, kterých se vloni v tuzemsku ztratilo v průměru pětašedesát denně, z toho více než tři čtvrtiny nenávratně. "Nejkradenější jsou tuzemské vozy Škoda všech typů, což je dáno jejich největším rozšířením. Absolutně největší riziko - vezmeme-li počet odcizených vozů v poměru k počtu v zemi evidovaných - však hrozí drahým luxusním automobilům a výrobkům značek Audi, BMW, Volkswagen, Mercedes a podobně," říká Vladimír Fischer, který se na ředitelství kriminální policie Policejního prezidia České republiky zabývá právě vyšetřováním krádeží souvisejících s motorovými vozidly.
Kriminalista upřesnil, že pětatřicet až čtyřicet procent případů, které policie eviduje a řeší jako krádeže motorových vozidel, jsou pojišťovací podvody různého ražení. "Pořád ale připadá nejvýznamnější množství postrádaných aut, motorek a dalších na klasické krádeže," pokračuje Vladimír Fischer a doplňuje, že ohroženo je prakticky cokoliv - od nejstarších a rozklepaných škodovek, žigulíků a trabantů až po skutečně luxusní vozy. "Třeba stařičká auta a traktory zloději berou pro pouhé svezení, zanedbatelné nejsou ani krádeže k rozebrání vozidel na náhradní díly. I v tomto případě jsou ohroženy také letité Škody 100 a jiná podobná auta. Rozebraná na náhradní díly však na různých vrakovištích končí také vozidla mnohem modernější. Velmi významné jsou krádeže na objednávku. Taková auta někdy zloději podvodně uvedou v tuzemsku do provozu jako dovezená z ciziny, často je naopak do ciziny vyvezou," uvádí Vladimír Fischer.
Z praxe ví, že ukrást lze každé a jakkoliv zabezpečené auto, ale současně zdůrazňuje, že každé bezpečnostní zajištění vozidla proti odcizení má svou roli. S tím souhlasí i Michal Roček, pražský odborník v identifikaci motorových vozidel. "Snad to zní sobecky, ale je to fakt: uvidí-li zloděj - zvlášť ten, který se chce jenom svézt či sebrat auto k rozebrání pro náhradní díly - blízko sebe dva vozy, z nichž jeden bude mít třeba jen nejjednodušší tyč na volant a druhý nic, jistě se nebude dlouho rozmýšlet, který sebere," říká Michal Roček.
Odborníci v zabepezčení motorových vozidel nejsou jednotní v názorech na různé techniky, ale v jednom se shodují: jakékoliv zajištění je lepší než žádné, nejvýhodnější je kombinace hned několika způsobů. V příštích pokračováních se budeme jednotlivým možnostem věnovat podrobněji.
Pro začátek je vhodné vzít v úvahu hodnotu vozu a podle toho volit jeho zabezpečení. Přiložená tabulka uvádí minimální možnosti, cokoliv navíc třeba v podobě mocného řetězu s mohutným zámkem či obyčejné blikající a důmyslnou techniku jen simulující LED diody je k dobru.
Neuškodí přemýšlet - originály z hlav kutilů mohou zloděje potrápit víc než technika sice nákladná a důmyslná, leč zločinnou branží dávno prostudovaná a zvládnutá. Předmětem úvah pro začátek může být třeba hned tolik diskutované dobře viditelné označení, čím je vozidlo zabezpečeno: zatímco jedni ho doporučují a tvrdí, že už samotná informace o existenci zařízení zloděje odradí, podle druhých jen nenechavci poradí, nač se má připravit. K tomu policejní experti radí: k nálepkou avizovanému zajištění přidat ještě jiné, neavizované. To zloděje přinejmenším překvapí.
Doporučené minimální zabezpečení osobních automobilů
tržní cena vozu (Kč) | |||||
druh zabezpečení |
do 50 000 |
do 100 000 |
do 300 000 |
do 500 000 |
nad 500 000 |
tyč na volant (za cca 300 Kč) |
ano |
ano |
ne |
ne |
ne |
tajný vypínač (za cca 500 Kč) |
ano |
ano |
ano |
ano |
ne |
kódování skel CZ (za cca 700 Kč) |
ne |
ano |
ano |
ano |
ano |
zamykání pedálů (za cca 1500 Kč) |
ne |
ne |
ano |
ano |
ano |
imobilizér (za cca 3000 Kč) |
ne |
ne |
ano |
ne |
ano |
alarm (za cca 9000 Kč) |
ne |
ne |
ne |
ano |
ano |
speciální (za cca 70 000 Kč) |
ne |
ne |
ne |
ne |
ano |
průměrná pořiz. hodnota v Kč |
800 |
1500 |
5700 |
11 700 |
84 200 |
Zloděje může od krádeže vozu odradit i tyč na volantu. |