Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I+SOLO: maďarské šlapací auto má vyjet do čtyř let

aktualizováno 
Maďarsko, to je tokajské, uherák, Balaton a guláš. Ale automobilový koncept budoucnosti? Kdo to kdy slyšel. Modrá přerostlá fazole na kolech jménem I+SOLO ale rozhodně pozornost zaslouží. Sedí v ní tři vedle sebe, pohání ji slunce nebo svaly posádky, a dokonce se může kamarádit s dalšími soly.

Solo se před letními prázdninami představilo premiérově v budapešťském muzeu modelu dopravy, v těchto dnech se s ním společnost Antro chlubí na pařížském autosalonu. Stojí až úplně na konci poslední haly ve stánku, kterého si všimnete na první pohled, je totiž celý recyklovatelný. Postavili ho ze dřeva a kartonu.

Na pařížském autosalonu tvrdí, že už mají investory pro sériovou výrobu. A jak ta věc z budoucnosti vlastně funguje? Uvnitř sedí trojice cestujících vedle sebe, sedadlo řidiče je pouze lehce posunuté vpřed, pro lepší výhled. 

O pohon se stará čtveřice elektromotorů ukrytých za jednotlivými koly. Lithium-iontové baterie napájí fotovoltaické články na střeše a při brzdění sbírají energii rekuperací. Pouze s tím ale solo nevystačí na delší než pětadvacetikilometrovou jízdu. Takže přichází na řadu svaly posádky.

Všichni tři cestující před sebou mají dva pedály, když chtějí jet, musí dobíjet akumulátory šlapáním. Prý to opravdu funguje, solo umí jet na lidský a sluneční pohon až padesátikilometrovou rychlostí.

Když se jede mimo město, jde do práce malý spalovací motor, který umí spalovat benzin, ethanol, případně jiná biopaliva. Na stokilometrovou vyjížďku mu bude stačit 1,8 litru paliva. 270kilové přibližovadlo budoucnosti s délkou 312 centimetrů a šířkou 1,92 metru pak umí uhánět až stočtyřicítkou. Pro úsporu hmotnosti je celý rám auta vyrobený z uhlíkového kompozitu, v zájmu úspory paliva se šlechtila také aerodynamika (Cx<0,22).

Maďarský koncept I+SOLO

Řidič má před sebou jakýsi hybrid volantu a řídítek. Rukojeti mají otočná madla, jaká známe třeba z motorky. Jednou rukou se brzdí, druhou se přidává "plyn".

Další specialitou sola je možnost vyjet na výlet v šesti. Dvě sola se spojí zády k sobě v jedno I+DUO (prý to netrvá déle než 10 minut) a jede se. Jen se šestičlenná společnost musí dohodnout, na kterou stranu se pojede...

Bláznivá šlapací budoucnost na maďarský způsob je prý vzdálená jen čtyři roky. Plánovaná cena má být kolem 12 tisíc eur.

Maďarský koncept I+SOLO

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.