Ibiza 1.4 má dobrý motor, ale také vyšší cenu

- Opticky pozměněný Seat Ibiza se pyšní motorem, který nezaostává za sportovně laděným kabátem španělského vozu. Ocenění si zaslouží jeho pružnost při solidní spotřebě, pozadu nejsou ani jízdní vlastnosti. Interiér ibizy poskytuje dost místa do šířky, průměrný kufr a málo prostoru pro kolena vzadu.

Jak je u všech typů z koncernu Volkswagen obvyklé, nabízí také firma Seat pro svůj model Ibiza širokou řadu motorů. Ta zahrnuje od benzinového litrového agregátu s výkonem padesáti koní až po pohonnou jednotku 1.8 turbo, která je o sto koní silnější. Podvozek ibizy je tvrdší, v komfortu na nerovnostech mírně nadprůměrný. To dohromady pro zákazníka znamená volnost při výběru a jistotu, že malý seat zvládne jak dravou jízdu, tak i nebezpečné situace. Pozitivní hodnocení si v redakčním testu vysloužil také motor 1.4 s nikterak výrazným výkonem 44 kilowattů (60 koní). Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) totiž potvrdilo subjektivní dojmy, které ibiza během testu u řidičů zanechala - přístroje naměřily vozu ještě lepší časy v pružnosti, než nedávnému vítězi srovnávacího testu MF DNES, Fiatu Punto 1.2. Jedinou nevýhodou benzinového motoru 1.4 zůstává, že v povinném ručení spadá vinou svého vyššího zdvihového objemu do dražší třídy. Seat Ibiza 1.4 polykal během testu v průměru o něco méně než šest litrů benzinu na 100 kilometrů při pomalejších jízdách, na dálnici se dostal pod osm a ve městě se jeho spotřeba pohybovala mezi osmi a deseti litry na 100 kilometrů. Celkově dobrý pocit z motoru poněkud kazí méně přesné řazení rychlostních stupňů. Interiér ibizy je podle měření v ÚSMD téměř na chlup stejně prostorný do šířky jako Škoda Fabia. To v jejich třídě představuje nadprůměrný výsledek, ale přece jen o něco zaostávající za ještě větší Škodou Felicií. Těsněji je však v malém španělském autě na zadních sedadlech, kde větší lidé nenajdou dostatek prostoru pro nohy a pro hlavu. Kufr ibizy je oproti konkurentům průměrný ve srovnání objemů, hůře je na tom s výškou hrany nad zemí: o 14 centimetrů výš musí zvednou zavazadlo ten, kdo jej nakládá do malého seatu, v porovnání s nároky, které v tomto ohledu klade praktičtější Škoda Fabia. Přístrojová deska, sedadla i čalounění dveří Seatu Ibiza chtějí vzbudit sportovní dojem. Řidičův komfort ovšem není nejlepší. Ne že by byl vyloženě špatný, ale ve srovnání s tím, co dnes nabízejí nejmodernější malé vozy v čele s fabií, vane z ibizy starší původ. To se projevuje například také jenom výškově a s malým rozpětím stavitelným volantem, zatímco ve fabii jej lze nastavit i ve vodorovném směru. Méně praktické je řidičovo výškově stavitelné sedadlo, jehož dráha nastavení připomíná kolíbku, a hlavně není v základní ceně nejlevnějšího modelu. Výrazným prvkem přístrojové desky je velký displej, připomínající svými rozměry nejmenší televizní obrazovky. Nepřehlédnutelný je hladký plast palubního panelu, který působí poněkud laciným dojmem. Naopak základní cena Seatu Ibiza 1.4 je poměrně vysoká v situaci, kdy nezahrnuje ani jeden airbag, zatímco s posilovačem řízení počítá. Chvályhodná je příplatková možnost systému ABS za nižší cenu, než má konkurence.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 16,7
Zrychlení 0-400 m (s) 20,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 10,7
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 26,1
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Dospěl do krásy - tak cítím přerod od starého k novému Seatu Ibiza. Ruksakovou záď designéři zbavili vodorovného pásu koncových světel a je doslova ozdobena vysoko umístěnými a dobře viditelnými svítilnami. S těmi ladí mírně prověšené zadní kolo. Z tváře zmizel unylý pohled. Nové oči se zvednutým obočím a čirým zasklením projevují sympatické sebevědomí malého vozu. Symbol "S" byl zvýrazněn - zjednodušením a zaoblením. Teď tvoří markantní střed nového rodinného obličeje a vzadu zastupuje důvtipné madlo dveří. Interiér ale je - navzdory mnoha krásným tvarům a příjemným funkčnostem - syrový, nedovařený, neútulný.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Seat Ibiza vyrostl nejen do délky, ale především kvalitou nového designu, výbavy i nabídky motorů. Přes výhodný poměr ceny a užitné hodnoty zůstává otázkou, jak se auto prosadí ve stále větší konkurenci a zda v Česku získá zpět jeho předchůdcem druhé generace vydobyté a opět ztracené pozice. Propad cen snad přece jen bude o něco mírnější než u staršího modelu, byť žádné zázraky v tomto směru čekat nelze. Pověst, která provází každý typ automobilu, o značce ani nemluvě, totiž přechází z generace na generaci. V případě nové ibizy pozitivní roli sehraje příslušnost k rodině Volkswagenu. Lze předpokládat, že dnešní čerstvý majitel za pět let dostane za zachovalé auto ještě 128 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

 

 

 

Také třídvéřová verze Seatu Ibiza nabízí solidní přístup k zadním sedadlům.

Seat Ibiza z boku

Pohled na otevřený kufr.