Seat Ibiza

Seat Ibiza | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ibiza může pozlobit fabii: první kilometry s novým seatem

  • 83
Plánujete koupi nového auta velikosti Škody Fabie? Pak ještě měsíc počkejte. Nový Seat Ibiza nebude špatnou volbou.

Chtěl bych dělat v marketingovém oddělení automobilky Seat. Vymyslet, kde uspořádat představení nového Seatu Ibiza, dalo jeho zaměstnancům asi tolik práce, jako školákovi na základní škole odříkat vyjmenovaná slova po z. No správně. Byla to středomořská Ibiza.

Takže kreativci se nezapotili. Horší už to měly týmy, které se na vývoji stěžejního modelu během předchozích let podílely. Chyba se nepřipouštěla. Ibiza tvoří skoro polovinu prodejů všech aut španělské automobilky. Na jejím úspěchu tak stojí její bytí a nebytí.
 
Větší důraz na kvalitu
Mnohem větší kvalita a výrazně sportovnější design než v minulosti. Tak charakterizují novinku její tvůrci. A po prvních jízdních testech nezbývá než jim dát za pravdu. Tohle není žádné roztomilé kulaťoučké autíčko, nad kterým se budou rozplývat slečinky v růžových tričkách a krátkých sukýnkách.

Seat Ibiza

Ostré rysy čelní masky a geniální linky vedoucí od konce předních světel přes boky auta... Bez debaty! Tohle auto sportovně prostě vypadá. Obzvlášť mu to sluší v červené a bílé barvě. Na těchto barvách jsou linie nejčitelnější. A když se přidá ještě příplatková prosklená střecha a litá kola, dojem je dokonalý.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Ibiza můžete koupit na www.automodul.cz

A ta kvalita? Vzorem údajně bylo Audi A3. No, když rychle přesednete z jednoho do druhého, bude v jiných galaxiích, ale zlepšení ve zpracování oproti minulosti u seatu patrné je.
 
Nejslabší motor radši ne
V nabídce budou tři benzinové a jeden naftový motor. Na Ibize jsme z této nabídky vyzkoušeli tři. Nejslabším je řidičům fabií známý tříválec o objemu 1,2 litru s výkonem 70 koní. S tím se nudit nebudete. Bohužel to nemyslím pozitivně.

Ještě teď mě polévá horko, když si vybavím, jak jsem se v mírném kopci pokusil předjet pár jedoucí na letité motorce. Kouknu do zrcátka, bliknu, podřadím na dvojku, vjedu do protisměru, sešlápnu plyn a čekám, že se auto rozjede. To byl ale ten největší omyl.

Seat Ibiza

Jestli si vybavíte scénu z filmu Vrchní, prchni, kdy Josef Abrhám ve velorexu nekonečně dlouho předjížděl autobus, respektive se o to snažil, tak nějak podobně to vypadalo i s tříválcovou ibizou. Až na to, že proti mně zpoza horizontu vyjel náklaďák, který bych za normální situace neřešil, protože už bych byl dávno zpátky ve svém pruhu.

Tentokrát to znamenalo prudké brzdění a potupný návrat za motocykl. A to jsme jeli ve dvou a s prázdným kufrem. Takže tenhle motor nebrat. Snad opravdu jen když hlavní roli při koupi nové ibizy bude hrát co nejnižší cena, nebo když budete bydlet na Kolínsku. Tam vás žádný kopec nepřekvapí.

Tou nejlepší volbou bude motor o objemu 1,4 litru s výkonem 85 koní, od něhož české zastoupení čeká, že bude nejprodávanějším. Auto pojede a zvuk od motoru se s nejslabší verzí nedá vůbec srovnat. Jízdní dojmy navíc vylepšuje do ruky skvěle padnoucí tvarovaný volant. Bez výtky je i přesné řazení.

Když kladete důraz na tichý motor, zapomeňte na naftovou verzi 1.9 TDI. To je klasický koncernový motor, který je sice úsporný, svižný, ale vydává zvuky, jako byste řídili zetor.
 
Bohatší výbava a kila dolů
Tohle auto je nové. Proč to vůbec říkám? No ono to poslední dobou u novinek zas až tak moc časté nebývá. Třeba nová fabia používá stejný podvozek jako ta předchozí a podobně je na tom i s nabídkou motorů. Ibiza ale dostala podvozek zcela nový, který se teď začne objevovat i na dalších autech z koncernu Volkswagen.

Seat Ibiza

Oproti současné ibize bude v základní verzi nazvané Reference výbava bohatší. Chybět nebudou čtyři airbagy, elektrické ovládání oken nebo dálkově ovládané centrální zamykání. Chybí však například autorádio.

Cena pro Česko ještě není stanovená, ale podle vedoucího divize Seat Petra Táborského bude určitě začínat dvojkou. Podle nás se příliš nebude lišit od nynějšího modelu, který začíná na ceně 287 tisíc korun. Mnohem lépe už to ale vypadá s druhým stupněm výbavy Stylance. Tam totiž bude stabilizační systém ESP, asistent rozjezdu do kopce, klimatizace, tempomat nebo palubní počítač.

Seat Ibiza

Cena auta se základním motorem v této výbavě se odhadem bude pohybovat okolo 330 tisíc korun. Přes bohatší výbavu a větší rozměry se ale podařilo snížit celkovou váhu auta o padesát kilogramů.

A co kufr, ústřední místo zájmu českých motoristů? Výrobce udává objem 292 litrů. O osm méně než Škoda Fabia. Na rodinnou dovolenou do Chorvatska si na střechu radši pořiďte ještě zahrádku.

Seat Ibiza v číslech
zákl. motor 1.2 12V
max. výkon 51 kW (70 koní)
max. rychlost 163 km/h
zrychlení (0-100 km/h) 15 s
prům. spotřeba 5,9 l
délka/šířka/výška v mm 4 052/1 693/1 445
objem kufru 292 l
Nabídka motorů: 1.2 12V    51 kW
1.4 16V    63 kW
1.6 16V    77 KW
1,9 TDI DPF    77 kW