Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Impreza STI v. EVO X: souboj tornád pokračuje

Podobně jako golf s astrou, už po několik generací vzájemně sledují každý soupeřův krok a snaží se hned vzápětí udělat trochu delší také Impreza WRX STi a Lancer Evo.
Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X | foto: Mitsubishi

Zatímco ještě předloni byly krůčky tak malé, že zvenčí vypadaly jen jako drobné přešlapování kolem zavedené formy dvou usedle tvarovaných sedanů, letos došlo na změnu nepsaných pravidel.

Oba soupeři představili světu své hodně odlišné nejnovější potomky, a Subaru se dokonce odklonilo od tříprostorové koncepce.

Mitsubishi Lancer Evo X
Hysterii rozpoutaly tři diamanty, když představily před dvěma lety ve Frankfurtu hodně ostře řezaný Concept Sportback jako podobu příštího lanceru.

Pozdvižené obočí se změnilo v úžas, když se o půl roku později na ženevském soklu ukázal Concept X jako reálný předobraz budoucího evolutionu. Klínovitý tvar a maska plná netradičních úhlů nejenže rozpalovaly krev, ale slibovaly konečně atraktivní tvary i pro civilní lancer.

Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X



Mitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO XMitsubishi Lancer EVO X




Sliby byly vyplněny, a tak mužská část motoristického publika tají dech nad definitivní podobou již desátého Mitsubishi Lancer Evolution, které ve srovnání s předchůdcem o kus narostlo.

Proti předchozí, technicky téměř dokonalé devítce stiskne kůru nadledvinkovou daleko silněji, a to nejen díky neuvěřitelně dynamickému vzhledu, ale především další evolucí polozávodní techniky pod kapotou a podlahou.

Adaptivní pohon všech kol S-AWC s aktivním mezinápravovým diferenciálem ACD a zadním AYC umí podle zadaných kritérií (volba jízdy po asfaltu, šotolině či sněhu tlačítkem na palubní desce) plynule přelévat sílu mezi přední a zadní nápravou v poměrech 80:20 – 20:80, přičemž základní stav je 50:50. V kolech BBS, nyní standardně osmnáctipalcových, jsou opět čtyřpístkové brzdy Brembo.

Revoluční novinkou je standardně montovaná šestistupňová dvouspojková sekvenční převodovka SST, pracující na podobném principu jako konkurenční DSG a přenášející sílu bez prodlev při řazení.

Alternativou bude pětistupňový manuál, ovšem jen pro některé trhy a zatím není jasné, zda to budou ty evropské. Sílu vyvíjí zcela nová generace šestnáctiventilového dvoulitru, označená 4B11 a nově celohliníková.

S elektricky ovládaným, plynule variabilním časováním všech ventilů a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem dosahuje 220 kW a 415 Nm v japonské specifikaci a 206 kW/422 Nm v evropské. Zrychlení 0-100 km/h obou dvou osciluje kolem pěti vteřin.

Každodennímu používání vyhoví cestovní verze GSR, vybavená vším komfortem včetně multimediálního centra s 30GB harddiskem, srdcaři sáhnou po GS, oholené o všechna rozmazlovadla a připravené na závodní přestavby. Oficiální premiéra se odehraje již v listopadu letošního roku.

Subaru WRX STi
Ještě daleko více než Mitsubishi se podařilo šokovat i Subaru, bohužel již zdaleka nejen pozitivně. Nová impreza se totiž změnila ze štíhlé štiky v otylého kapra, tedy aspoň co do vzhledu.

Subaru Impreza WRX STi

V první řadě se změnila v hatchback, kterého by si měli více všímat evropští zákazníci, bohužel přitom přišla o stylovou výlučnost, která jí dosud byla vlastní, a co hůře, baňatým pětidvířkem se stane nové STi.

Tolik první dojmy. Již první informace praví, že zdaleka tak zle nebude. Nová generace STi totiž narozdíl od Evolutionu bude menší než dosud, tedy přinejmenším do délky.

Šířka se nezměnila, narostl naopak rozvor spolu s výškou. Což by na trati nemuselo fungovat špatně.

Zatímco "polovičaté“ WRX již jezdí a hned si prodělalo první skandál, když jej Německo kvůli vysokému množství vypouštěných skleníkových plynů zakázalo na svém území od příštího roku prodávat, nový vrchol STi se představuje v Tokiu právě nyní, podle všeho bude o velký kus lepší než všechny dosavadní.

Ze zcela nového dvoulitrového "boxeru“ u Subaru vyždímali až 227 kW a 422 Nm, to vše ve spojení s tzv. symetrickým pohonem všech kol s uživatelsky nastavitelným aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD a sportovně laděným stabilizačním systémem VDC.

Proti konkurentovi si bude muset vystačit s manuální skříní, ovšem šestistupňovou. Kola jsou rovněž osmnáctky s rozměry 245/40, jistou výhodou proti Mitsubishi je třístupňové nastavení "ostrosti“ auta SI-Drive, známé již z legacy. Evropa se později zřejmě dočká opět měkčího dvaapůllitru, to je ovšem v tuto chvíli ryzí spekulace.

Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi



Subaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STiSubaru Impreza WRX STi




Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...