Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Impreza WRX 265: přípravka rallye dle metodiky Subaru

aktualizováno 
Pokukujete po brutální Impreze STI? Zkuste nejdřív dovádivé 265koňové WRX. Naučíte se najít limity auta i sebe - je to skvělá hračka. Samozřejmě modrá!

Subaru Impreza WRX 265 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Možná je to tím křídlem vzadu, nebo obřím nádechem na kapotě. A nebo tím úžasným zvukem. Kamkoliv se hnete, jste středem pozornosti. A vůbec nevadí, že design je hůř než tuctový. V tomhle autě se má ale hlavně jezdit, ne ho okukovat, takže pojďte na koncert dokonale fungující mechaniky.

Tahoun se rád napije

Dvěstěpětašedesát koní (proto WRX 265) přeplňovaného dvouapůllitrového čtyřválce se oživuje tlačítkem nalevo od volantu. Když se zahřeje a pořádně rozparádí, táhne WRXo jak lokomotiva.

Může se hodit

Chcete ochutnat dravost japonských automobilů? Model Subaru Impreza
na obřím online portálu
www.automodul.cz

Maximální výkon přeplňovaného čtyřválce tradiční subarácké konstrukce - plochý motor s protiběžnými písty (boxer) - vzrostl o 26 kW. Původních 320 newtonmetrů kroutícího momentu nabylo o 23 Nm, jeho špičku posadili motoráři o poznání výš.

Subaru Impreza WRX 265

Hlavní roli v kapličce pod volantem hraje otáčkoměr, hned je jasné proč. Do dvou a půl až tří tisíc otáček se relativně nic velkého neděje, pak ale plynule nastupuje impozantní zátah, gradující skoro až k šesti a půl tisícům. Příď jakoby se zvedla, cítíte jak kola se kola zakousnou do podložky a zaberou. Nízké otáčky využijete pro civilní jízdu, brutální zátah se hodí kdykoliv jindy. WRX má neskutečně přímé reakce na sešlápnutí plynu, dokonale se tak dá řídit. Každý pohyb pravé špičky poznáte na změně, s jakou táhne.

Sedí se níž, než v obyčejné impreze ve skvělých a výborně vypadajících sedadlech. Rádi si necháte otevřené okénko, kvůli krásným zvukům. Jen chvílemi nevíte, jestli je to vrčení motoru nebo pracující mechanika pohonu všech kol obrušujících se o asfaltku, ale zní to parádně.

Tahle modrá raketa má jeden velký - ale ne nepodstatný - problém: převodovku. To, že jde řazení ztuha, občas nechce kolečko zpátečky zapadnout na své místo a řadička by zasloužila o deset čísel uříznout, vem čert. Ale má jen pět stupňů. Do okreskových rychlostí to nevadí. Ale ve stotřicítcce na dálnici, abyste na sebe s posádkou křičeli. Kromě hluku, který je při dovádění nezbytnou kulisou, ale na dálnici otravuje, má jenom pět převodových stupňů další nepříjemný důsledek. Motor točí vysoké otáčky i když to nepotřebujete a pak žere snad i trávu kolem silnice.

Je dobré si udělat kamarády mezi pumpaři, opájení se tímhle autem totiž znamená, že si přihne něco mezi něco mezi 15 a třiceti litry naturalu. Na druhou stranu: Kdo jezdí pod patnáct, měl by WRXo vrátit, nejezdí s ním, jak se má (rozuměj: jezdí podle oficiální metodiky měření spotřeby, podle které má pít 10,4 litru na 100 km).

Subaru Impreza WRX 265

Geny rallye nezapře

Podvozek občerstveného WRXa vychází z toho, který má kultovní STIčko. V novém provedení pro rok 2009 dostalo jeho silentbloky, tužší pružiny a tlustší stabilizátory.

Všechno funguje jak má, pedály exaktně zabírají, volant skvěle poslouchá. Mezi koly a volantem, probíhá dokonale přímá komunikace. Řízení je přesné, a citlivé: Stačí pohyb zápěstími a máte předjížděcí manévr za sebou. S ohromujícím elánem, dravostí, hbitostí a lehkostí.

Impreza drží jako přilepená, tlumiče ale zároveň umí zapřít většinu svědků lenosti a neschopnosti správců českých silnic. K Subaru by se podvozkáři od mnohé konkurence měli jezdit odnaučovat nesmyslnou poučku: Sportovní podvozek = tvrdý podvozek. I tahle zuřivá impreza totiž umí být obstojně pohodlná.

I díky genetice rallyové ikony Impreza WRX skvěle funguje na rozbité silnici. Můžete to "pálit" po dírách, na kterých by salonní rádobyteréňáky, znající jen cesty mezi mateřskou školkou, domovem, supermarketem a kadeřnictvím, nechala kola a stejně stále je nečekaně komfortní a dokonale ovladatelná. Tlumiče se na dírách rozpohybují, začnou fungovat, jak mají a řidič má dokonalou jistotu. V zatáčce se WRX nakloní možná víc než byste čekali, ale jde jen o zvyk, kola jsoustále bezpečně přisátá k podložce.

K tomu ještě nechybí zadní samosvorný diferenciál, který pomůže agresivní jízdě zatáčkami. Pohon všech kol vás vede po pomyslných kolejích, občas jen máte problém odhadnout, kde boubelatá karoserie končí, zvlášť když z "WRXa" do všech stran trčí vysteroidované spojlery.

Subaru Impreza WRX 265

Design je sice prototypem tuctovosti a než někomu ukazovat ty zadní lampy, vypadající jak po tuningu staniolem, je lepší ujet. Ale ve světě subaru je vzhled to poslední, co vás zajímá, jsou vám jedno předpotopní ovladače uvnitř a obyčejné plasty. A pokud nejste zaslepení, pochopíte i proč i ta nejlevnější stojí půlmilion. Tohle auto totiž funguje dokonale. A dopřeje vám požitek z jízdy, kterým moderní auta stéle víc šetří. Za těch necelých devět set tisíc máte skvělou hračku, kterou budete brousit okresky do omrzení. A z nuly na stovku vám taky moc soupeřů neujede, WRXo ji umí za šest sekund.

Subaru Impreza WRX 265 v číslech
motor přeplňovaný čtyřválec boxer
objem (ccm) 2456
max. výkon (kW/k) 195/265
max. kroutící moment (Nm) 343
pneumatiky 225/45 R17
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4415 x 1740 x 1475 x 2620
objem kufru (l) 301 - 1216
provozní/celková hmotnost (kg) 1485/1920
maximální rychlost (km/h) 209
zrychlení 0-100 km/h (s) 6
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 14,4/8,1/10,4
cena (Kč) 898 800



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

První opravdový konkurent pro Teslu je šampion v předjíždění od Jaguaru

Elektromobil Jaguar I-Pace

Zavedené automobilky neustále slibují, jak začnou prodávat elektromobily s výkonem a dojezdem bez kompromisů. Ale dosud...

Fiesta ST má teď tříválec a je komfortnější. Na dravosti jí to neubralo

Ford Fiesta ST

Fiesta ST patří mezi nasupenými nákupními taškami k těm nejzábavnějším. Dnes jsou právě malá auta, která vykrmili...

Najdete na iDNES.cz