Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolosální chlapská mašina: černý kůň má dvouválcové srdce 1,8 litru

Potemnělá jarní obloha vytrvale vyhrožuje dešťovými mraky, mezi kterými tu a tam prosvitne pár slunečních paprsků. Pro vyjížďku na motorce si dovedete představit i lepší počasí. Majestátní Indian Dark Horse však k tomu nečasu svým jménem dokonale pasuje.
Indian Chief Dark Horse

Indian Chief Dark Horse | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Indiánský náčelník s válečnými barvami stejně temnými jako jeho jméno je novinkou letošní sezóny.

Barokní tvary indianu vycházejí ze stejnojmenného motocyklu, který brázdil silnice celého světa ve čtyřicátých letech minulého století. Mimochodem, díky úsilí Františka Maříka zejména v meziválečném období zaznamenaly motocykly Indian nebývalý vzestup i v tehdejším Československu.

Kromě klasických cestovních modelů Scout a Chief brázdily českou kotlinu i unikátní závodní speciály. K vidění byly například modely 1000 SV „Daytona“ na slavných závodech Zbraslav - Jíloviště, nebo jednoválcová pětistovka na oválu s klopenými zatáčkami, který se rozprostíral na Letenské pláni v Praze. K vidění byla také v legendárním závodu Zlatá přilba v roce 1929.

Setkání s hřebcem

Blatníky hluboké jako Mariánský příkop ukrývají téměř celá šestnáctipalcová kola z lehkých slitin. To přední obouvá stotřicetimilimetrovou gumu, zadní dokonce stoosmdesátku. Kromě toho se pod mohutnými kryty ukrývají ještě dva třísetmilimetrové brzdové kotouče se čtyřpístovými brzdiči vpředu a jeden stejného průměru na zadním kole. Brzdy jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS. V nízkých rychlostech jsou spojené do duálního režimu. Jakmile se rychlost přehoupne přes osmdesátku, brzdí každé kolo zvlášť. Černého koně dokáže brzdový arzenál zkrotit i z pořádného cvalu.

Asketický temný vzhled zdobí pouze střídmě dávkované chromované oblouky na blatnících a nekonečně dlouhé doutníky výfuků se svody. Na předním blatníku září až nepatřičně marnivě skleněná, přísná tvář indiánského náčelníka. Ten samý motiv naleznete také na krytu primárního převodu na levé straně motoru, na nádrži, koncích madel nebo na koženém pruhu, který opticky dělí nádrž na dvě poloviny.

Indian Chief Dark Horse

Největší ozdobou mohutného cruiseru je obrovitý dvouválcový motor s válci uspořádanými do V. Jeho objem je monstrózních 1 811 kubických centimetrů a jmenuje se Thunderstroke 111. To číslo znamená v jazyce jeho kmene sto jedenáct kubických palců. Jediným módním výstřelkem na motoru jsou leštěné hrany žeber vzduchového chlazení válců a chromované trubky ukrývající tyčky ventilového rozvodu OHV.

Když už přišla řeč na ventily, pak jich indián nevozí více, než je nezbytně nutné. Každý z válců zdobí pouze dva. A jejich vahadla cvakající pod žebrovanými ventilovými víky jsou při čekání na zelenou krásně slyšet. Prostě čtyřicátá léta se vším všudy. Jediné, co nespadá do historického rámce, je spotřeba. Obří véčko tlačící vpřed bezmála šestisetkilovou mašinu potřebuje ke svému životu jen něco málo nad šest litrů benzínu na sto kilometrů. A to je hodně střídmý apetit.

Široká dvacetilitrová nádrž se dvěma víčky je uprostřed rozetnutá panelem nesoucím jediný kulatý budík a obří tlačítko, které oživuje celou motorku. Ciferník jediného palubního přístroje je červeně podsvícen. Navzdory svému historickému vzhledu nabízí velkou porci informací. Střed budíku je lemován barevným prstencem klasických kontrolek. Spodní část analogového budíku je vyplněna docela rozměrným elcédéčkem. Tam se kromě stavu paliva zobrazuje i zařazený rychlostní stupeň, čas nebo třeba dojezd. Na druhou stranu zajímavý je třeba i režim otáčkoměr, kdy jsou aktuální otáčky znázorňovány číselným údajem.

Indian Chief Dark Horse
Indian Chief Dark Horse

Vlastně to dosud nebylo řečeno, ale jen pro pořádek je třeba zmínit, že novodobý indián pochází od poměrně nečekaného výrobce. Model Chief, ze kterého vychází letošní Dark Horse, totiž kompletně pochází z kuchyně vývojářů značky Polaris proslulé zejména výrobou čtyřkolek, šestikolek a jiných terénních vozítek. Na vývoj klasika byla stanovena lhůta dvacet čtyři měsíců a je zatraceně vidět, že po celou tu dobu ani jeden člen vývojového týmu nezahálel. Počínaje rámem, jehož páteřní část je vytvořena z lehkých slitin hliníku, přes ten nádherně dunící V-Twin, až po luxusní dobový vzhled, je všechno dotaženo do těch nejmenších detailů.

Jako na Konopišti

Čip bezklíčkového přístupu k motorce doplňuje malý klasický klíček zamykání hlavy řízení. Úplně všechno není svěřeno elektronice, a tak se americká mašina brání odcizení úplně stejným klasickým zámečkem třeba jako starý východoněmecký Simson.

Chief Dark Horse je navzdory svým mohutným proporcím určen pouze jednomu jezdci. Po usednutí do hluboce klenutého sedla si připadám, jako kdybych bydlel sám na Konopišti. Mačkám velké kulaté tlačítko a indián rozsvěcí kontrolky. Překlopím červené tlačítko „chcípáku“ vypínajícího motor na provozní polohu a v hloubi indiána to začíná vrčet a cvakat. To ožívá palivový systém spolu s veškerou elektronikou.

Nezbývá než zmáčknout startér. Okolím mašiny se rozezní basový koncert pro dva předlouhé výfukové tlumiče a dvouválec. Motor se prohřívá a otáčky klesají až do okamžiku, kdy se véčko sotva převalí. Hlasité kovové cvaknutí doprovází zařazení jedničky, nohy spočívají na plotnách velikosti letištních rozjezdových drah a kolos se pomalu dává do pohybu.

Indian Chief Dark Horse

I když to označení kolos není tak úplně na místě. Navzdory svým rozměrům se i v minimálních rychlostech indián vodí s neuvěřitelnou lehkostí. Má to na svědomí již zmíněný rám z lehkých slitin. Tím ale válečník ještě zdaleka nevystřelil svůj poslední šíp. Horní partie rámu je totiž dutá a svými útrobami simuluje air box. Viditelná část vzduchového filtru stylově ideálně zapadá do vzhledu motorky, ale jeho objem by jen stěží nakrmil vzduchem obrovský V Twin. Těm, kteří se rozhodnou laborovat s výkonem motoru, je připraven přispěchat na pomoc například otevřený filtr, který spadá do bohaté nabídky originálního příslušenství. Jmenuje se Big Sucker a jeho instalací se dosáhne jemnější odezvy plynu a ostřejší reakce motoru.

První setkání s tramvajovými kolejemi proběhne ve velkém stylu a mašina tuhle klasickou městskou nástrahu překonává s přezíravostí hodnou velkého náčelníka. Rychlosti přesně, ale až do trojky trochu hlučně zapadají a černá mašina se rozebíhá po silnici na kraji města.

Manévrovací schopnosti jsou až zarážející. Očekával bych, že na otočení budu potřebovat privátní kruhový objezd. Motorka ale opisuje perfektní utažené oblouky. Jediným limitem se ukáží být ty před chvílí zmíněné placky namísto stupaček. S hlasitým rachotem narážejí na silnici a jízdě tím dodávají na agresivitě. Nevím jak na koho, ale na mě tenhle zvuk funguje jako červený hadr na býka a chci ho slyšet pořád pořád víc a víc.

Přítelkyně za příplatek

I na slušné vrstvě vody sedí motorka jako přibitá a hodně nízký posaz (pouhých 660 milimetrů nad vozovkou) dává jízdě maximální jistotu. Přední vidlice v klasickém uspořádání drží směr i na nekvalitní silnici. To na dálnici přichází ke slovu typická cruiserová vychytávka. Pravý palec se proběhne po tlačítkách, na budíku se rozsvítí malá zelená kontrolka a pravačka dostává volno. Péči nad dodržením stejnoměrné cestovní rychlosti přebírá tempomat. Po několika minutách jízdy v tomhle režimu se ale začínám tak trochu nudit. Nic naplat. Chci si hrát s plynem a poslouchat ten koncert, který za sebou všude nechávám viset v vzduchu jako dunění hromu.

Indian Chief Dark Horse

Motorka je maximálně předvídatelná a jízda je jeden velký zážitek. Patrně díky vyšší hmotnosti tu a tam nalézá zadní tlumič na opravdu velkých nerovnostech mezní hodnoty svého rozsahu. To se projeví nepříjemným kovovým cvaknutím. Musí se ale jednat o příčný práh o výšce jednoho a půl klasického obrubníku nebo hodně nečekaný propadlý kanál.

Za cenu 622 tisíc se dá koupit velký kus živoucí motocyklové legendy a motorka s hodně rozsáhlým rodokmenem, která nikdy neztratí na hodnotě. Jízda na indiánovi se nikdy neomrzí a přináší radost. Tu ostatně poskytuje temný náčelník nejenom svému jezdci, ale i každému kdo jej zahlédne ve své blízkosti.

Mimochodem, když bude vaše přítelkyně opravdu hodně naléhat, je možné sáhnout pro její sedlo do doplňkové výbavy. Ale uznejte sami: sólo jízdě ve společnosti charismatické mašiny s hlavou indiánského náčelníka na nádrži se žena prostě nevyrovná. Ta ať si jde na indiánka s kamarádkou a do chlapských záležitostí se necpe. Howgh!

Indian Chief Dark Horse

Motor
Typ: Thunder Stroke 111
Objem: 1 811 ccm
Vrtání / zdvih: 101mm / 113 mm
Systém elektrického vstřikování paliva: uzavřená vstřikovací smyčka
Maximální točivý moment: 138,9 Nm při 2 600 ot/min
Spojka: mokrá, vícelamelová

Rozměry
Nádrž: 20,8 l
Světlá výška: 140 mm
Celková výška: 1 176 mm
Celková šířka: 1 025 mm
Výška sedla: 660 mm
Rozvor: 1 730 mm
Celková délka: 2 630 mm
Celková hmotnost: 573 kg
Hmotnost (prázdná nádrž/plná nádrž): 341 kg/357 kg

Odpružení
Přední náprava: teleskopická vidlice/4,7‘‘ (119 mm) - 46 mm kazetové vidlice s dvojitými pružinami
Zadní náprava: jednotný tlumič 3,7‘‘ MECHANICKÉ PŘEDPĚTÍ (94 mm mechanické předpětí)
Přední brzdy: dvojité, plovoucí kotouč 4pístový třmen duální přední /300 mm se systémem ABS
Zadní brzdy: jednotné, plovoucí kotouč, 2pístový třmen/ 300 mm se systémem ABS
Pneumatiky přední: 130/90B16 73H
Pneumatiky zadní: 180/65B16 81H
Disky: litá 16" x3,5" přední a 16" x 5" zadní
Výfukový systém: rozdělený duální výfuk /překřížený

Standartní vybavení: ABS; rám z hliníku s integrovaným Air Box, tempomat, bezklíčkové startování, vinylové sedadlo

Cena: 621 900 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...