Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změní název vozu Zica

  11:47aktualizováno  11:47
Indická automobilka Tata Motors oznámila, že změní název svého nového malého osobního automobilu Zica, protože připomíná jméno virové nákazy postihující nyní Latinskou Ameriku.

Tata Zica pravděpodobně bude muset změnit své jméno. | foto: autocarindia.com

V pondělí vyhlásila Světová zdravotnická organizace (WHO) kvůli nemoci Zika celosvětový stav nouze. V úterý pak oznámila případy nakažení na svém území Austrálie a také Thajsko. Proti viru zika, který se přenáší převážně komářím bodnutím, dosud neexistuje účinný lék ani vakcína a zatím nebyl potvrzen ani jeden případ přenosu z člověka na člověka.

V souvislosti s touto nákazou řeší nezvyklý problém automobilka Tata Motors, která dnes na autosalonu na předměstí metropole Dillí představí jeden ze svých nových modelů. Jeho název Zica je zkratkovým slovem z výrazů „zippy“ a „car“, tedy energický a auto.

Firma ve svém prohlášení uvedla, že na výstavě označení auta ještě zůstane, ale během několika týdnů bude oznámeno nové jméno. Společnost vysvětlila, že se rozhodla automobil přejmenovat s ohledem na útrapy, které virus zika působí v řadě států.

Vybrat jméno pro nový model je přitom stále těžší. Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se rychle snižuje počet vhodných jmen. „Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce,“ říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti.

Některé automobilky proto na hledání nových názvů používají zákaznické ankety (např. Lada Granta), nebo se vracejí k osvědčeným názvům z minulosti (Škoda Superb). Další výrobci začali místo jmen používat jen jednoduchá písmena. Přečtěte si: automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

S novým jménem navíc výrazně narůstají také náklady. Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Trable se jmény

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem v moderních marketingových knížkách bývá příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný. Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to „onanista“). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Velikán zatčen, zatajil prý miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

Carlos Ghosn

Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose...

Do zimního už máte mít přezuto. Víte, jak zimní gumy poznáte?

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Najdete na iDNES.cz