Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistr zpátečka už dopředu jezdit nechce, couvá už jedenáct let

  14:00aktualizováno  14:00
Zatímco běžný člověk za svůj život najede pozpátku jen několik kilometrů, profesionální řidič z Paňdžábu si na zpátečce vybudoval svoji kariéru. S povolením úřadů tak brázdí město více než 11 let a na klasický způsob řízení už pomalu zapomněl.

Po 11 letech trpí problémy se zády a krční páteří, ale jízdy pozpátku se vzdát nehodlá. | foto: Profimedia.cz

V ulicích města Bhatinda v indickém státě Paňdžáb můžete občas zahlédnout na silnici podivína, který jezdí s houkačkou v běžném provozu pozpátku. Mistr zpátečka, jak si sám říká 33letý Harpreet Devi, tak získal mezi místními popularitu, která mu pomáhá přežít v drtivé konkurenci ostatních řidičů.

Inspirace z nouze

V dřívějších dobách se sám řadil mezi klasické vyznavače jízdy popředu, ale v roce 2003 se mu při cestě mimo město porouchal vůz a do nebližšího servisu musel dojet na zpátečku. Cena za opravu pak byla tak vysoká, že na stejný rychlostní stupeň pokračoval desítky kilometrů až domů.

Fotogalerie

I když se mu později povedlo získat peníze na opravu, dlouhá cesta mu poskytla v řízení pozpátku dostatek sebedůvěry, aby na račím způsobu jízdy vystavěl svoji řidičskou kariéru. „Chtěl jsem udělat něco nového, co nikdo předtím neviděl, tak jsem začal pozpátku jezdit profesionálně,“ říká Harpreet Devi.

Pozpátku za mírem

Převodovku svého Fiatu Premier Padmini (více o této indické legendě si přečtěte zde) změnil tak, aby v ní měl čtyři stupně pro jízdu zpět a pouze jeden dopředu. Postupně získal dostatek zkušeností, aby dokázal jezdit až osmdesátkou.

Pozpátku zvládne Harpreet Devi rychlost až 80 km/hod.

U státních úřadů si později zajistil výjimku pro jízdu pozpátku, do zadních světel namontoval klasické světlomety a při jízdě používá „houkačku“ ze sanitky, aby dokázal včas varovat chodce a ostatní řidiče. V roce 2005 absolvoval pozpátku cestu z Indie do Pákistánu, aby podpořil mír mezi oběma znesvářenými zeměmi.

Sám přiznává, že po více než 11 letech má problémy se zády a krční páteří, ale ve své tradici nehodlá přestávat. Při jízdě pozpátku se prý cítí za volantem mnohem bezpečněji než při klasickém způsobu řízení.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.