Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda s Infiniti Q50. Zkusili jsme, jak se řídí auto po drátě

Vyzkoušeli jsme řízení po drátě. Ve světové premiéře přijíždí v sériově vyráběném autě právě teď. Dostává ho novinka v podobě sedanu Infiniti Q50.

A je to odvážný krok za důležitou hranici, za kterou se nikomu moc nechtělo. Doteď nedotknutelnou mechanickou vazbu nahradí počítače spojené dráty. Vývojáři Infiniti si tedy dali nelehký úkol. Právě revoluční řízení je prací vývojového centra v Barceloně, kam redakci iDNES.cz na vyzkoušení této novinky japonská značka pozvala.

Infiniti Q50

Stále ještě platí, že mezi volantem a koly musí být mechanická vazba. Systém v novém Infiniti má tedy ještě mechanickou zálohu. Mezi řídící tyčí a pastorkem na hřebeni je spojka. Ta je za normálního provozu rozpojená a ve chvíli, kdy dojde k poruše, spojka sepne a mechanicky spojí kola s rukama řidiče. To pro uklidnění těch, kteří elektronice nevěří.

Řízení obstarávají tři elektromotory, na každém kole jeden, ale ty jsou spojené mechanicky, aby se kola natáčela stejně. Třetí elektromotor je na volantu a obstarává zpětnou vazbu. Když stojíte na semaforu a hodně se soustředíte, cítíte ve volantu velmi jemné chvění od běžícího motorku. 

Infiniti Q50

To všechno komandují řídící jednotky, povídající si po metrech kabelů. A spousta senzorů.

Na smysly samotného řidiče nepůsobí "řízení po drátě" o nic uměleji než dnešní přeposilovaná řízení bez citu většiny moderních aut. Když o tom nevíte, nepoznáte rozdíl. Naopak, když máte přímé srovnání a usednete do auta, které ho nemá, zdá se vám, že zatáčí o něco neochotněji. Ve slalomu působilo Q50 s novým řízením mrštněji.

Elektronika neomezovaná mechanikou totiž může Q50 nabídnout různé nastavení tuhosti a strmosti řízení. Když nastavíte ten nejsportovnější mód, projedete slalom jen jemnými pohyby volantem. A inženýři na bezpečnostní prvky zase unikátní systém řízení využili pro asistenta pro udržování v jízdních pruzích.

U Infiniti vyzdvihují ještě jednu výhodu. Protože kola a volant nic nespojuje, nepřenášejí se vibrace k rukám řidiče. Nejlíp se to pozná na rozvrásněné silnici nebo na retardérech. Tam, kde řidič čeká aspoň jemné vibrace do rukou a masáž dlaní, se nic neděje. Volant se ani nehne, na retardér tak můžete najíždět s rukama z volantu.

Čekal jsem videohru a ve výsledku jsem mile překvapen. Kdo tomu nevěří, ušetří u Q50 za příplatek a dostane klasické elektrohydraulicky posilované řízení.

Nová doba

Infiniti je malá značka. Nissan ji před pětadvaceti lety zřídil, aby uspokojil náročnější zákazníky, kteří kupovali BMW, Mercedesy a pak Lexusy. Infiniti však Evropu dobývá jen zvolna. V Česku má jediný obchod. Průhonické dealerství a servis má měřeno čísly vlastně velmi dobré výsledky. Obslouží celou desetimilionovou republiku.

Nejnovější přírůstek Q50 by měl být jedním ze stěžejních modelů. Míří proti trojkovému BMW nebo letos novému Lexusu IS. Vnějšími mírami i velikostí kabiny však pokukuje po vyšší třídě Mercedesu E a Audi A6. Na délku má 4,8 metru. Rozvor je velkorysých 285 cm.

Zvenčí je to atlet. Vlnobití křivek a prolisů tentokrát designéři chvályhodně umravnili. Příď je nízká a agresivní. Boky svalnaté a záď důstojně mohutná. Jen pro upřesnění: Až se budete ošívat nad "japonským" výrazem Q50, vzpomeňte si, že na design u značky dohlíží Alfonso Albaisa, Američan kubánského původu. A Q50 je právě jeho dílem.

Interiér zahrne moderními technologiemi a luxusem. Líbí se skvělé odhlučnění. Místa je pro všechny v obou řadách dost. Dvojice vepředu si hoví ve skvěle tvarovaných a pohodlných sedadlech. Před spolujezdcem je hodně vykousnutá přístrojovka. Zadní lavice je výhradně dvoumístná. Prostřední místo je opravdu nouzové.

Infiniti Q50

Středový panel přístrojovky obsadila skvěle vypadající a fungující dotyková obrazovka. Nad ní je ještě jedna, aby byla navigace pořád k vidění. A kdo nerad dotykáče, je tu ještě klasický otočný ovladač pro pohyb v menu klasickým způsobem. Navíc důležité funkce je ještě možné ovládat tlačítky.

Kabina je prostorná, horší je to s místem v kufru. Když sáhnete po hybridní verzi, vejdou se do něj tak dva kuříky na palubu do letadla, diplomatka a kabát. Řečí čísel: diesel naloží 510 litrů, hybrid 400. U dieselu jsou sklopná zadní opěradla, u hybridu tomu překážejí baterky.

Nové infiniti je ovšem hlavně řidičské auto. Tak má jezdit sportovně laděný sedan této kategorie. Cítíte, že má pohon zadních kol, ale není zákeřně kousavý. Koncepci využívá efektivně, průjezdy zatáčkou jsou tak dravé a zároveň jisté.

Jízda je zároveň komfortní a ladná. Jak si však povede na českých silnicích, je otázka. Ráfky totiž obouvají pneumatiky se zesílenou bočnicí (run-flat). A s těmi jsou třeba moderní bavoráky kostitřasy.

Pod kapotu je na výběr mezi turbodieseleovým čtyřválcem 2,2litru, vypůjčeným od Mercedesu, a šestiválcovým vidlicovým atmosferickým benziňákem s výkonem 364 koní, který je vždy spojený s elektromotorem v hybridním soustrojí. Elektromotor je vložený mezi měnič automatu a motor přes dvě spojky.

Hybridní pohon není na palubě k otupení závodivých choutek řidiče jako třeba u lexusů. Infiniti přidává říz a sílu. Na rozjezdu tak má řidič 546 newtonmetrů. Infiniti přirovnává "hybridizaci" k přeplňování, 50kilowattový motor má přidat pohonu elán a rozumná spotřeba je příjemným bonusem.

Elektrifikaci pojímá Q50 efektivně. Není pokrytec, a tak se pochlubí pořádně tlustými koncovkami výfuků. Elektromotor používá při vlažných rozjezdech a poskocích po městě. Když chcete razantně vystartovat, motor nastartuje a vystřelí. Tříapůllitrový šestiválecmá nádherný zvuk. Zvonivě halasí a táhne podporován skvěle pracující sedmistupňovou převodovkou. Na stovku vystřelí za pět sekund, to mluví za všechno.

Infiniti Q50

Automat řadí hladce a rychle. Když se ve sportovním módu zapomene a nepodřadí, uděláte to vy pádly pod volantem. Anebo to zachrání motor lineární gradací výkonu. Chce to aspoň tři tisíce otáček.

Infiniti vyžaduje specifickou náturu. Není tuctové zvenku ani zvenčí a vyžaduje nadšence, kterému nevadí, že jediná "infinitárna" široko daleko je jen v Praze.

Cenovka 861 tisíc korun s DPH za nejlevnější Q50 s turbodieselem je zajímavá. Základní verze má manuální šestistupňovou převodovku, se sedmistupňovým automatem pak stojí 916 tisíc korun. Hybrid startuje lehce pod hranicí 1,3 milionu. Za šedesátitisícový příplatek je k mání i s pohonem všech kol, ten se však bohužel nechystá pro diesel, který má podle plánů Infiniti dělat 60 procent evropských prodejů.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...