Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Insignia OPC: nejsilnější opel všech dob startuje

aktualizováno 
Jak odvézt co nejrychleji almaru nebo 1 530 litrů brambor? Třeba v opeláckém kombíku s označením OPC, které varuje, že zamete s každým, kdo se nerozjede na stovku za šest sekund. Hlavní vada nabroušené insignie? Není modrá!

Insignia OPC je nejsilnějším opelem všech dob, který vám v autosalonu prodají. Překypuje propracovanou technikou a od obyčejné insignie se odlišuje vic, než by se zdálo.

Právě se chystá do prodeje. Za vrcholovou verzi si naúčtují beze stovky 1,1 milionu. Za liftback se oproti sedanu připlácí deset tisíc, za kombíka dalších pětadvacet.

Opel Insignia OPC

Dílna stavící závodivé opely Insignií OPC (Opel Performance Center) slaví letošní desáté narozeniny. V roce 1999 se představilo první auto s tímto označením, byla to stošedesátikoňová Astra OPC a celá limitovaná edice 3000 vozů se prodala za čtyři měsíce. Hlavním poznávacím znakem "ópécéček" byla doposud speciální modrá barva, jenže u Insignii OPC hrají prim jiné barvy...

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Zvíře

Pořídíte ji stejně jako zbytek modelové řady jako sedan, liftback i kombík. Celé auto sedí v porovnání s obyčejným provedením o centimetr blíž silnici. Zvenku ho poznáte na první pohled. Hlavně podle předního nárazníku, ve kterém jsou specifické nasávací otvory. V tom zadním jsou pak podobně tvarované koncovky výfuku. Jiné tvarování mají prahy a hlavně originální ráfky. Standardní jsou devatenáctipalcové (pneumatiky 245/40), ale může si připlatit i za kované dvacítky (255/35).

Opel Insignia OPC

Uvnitř je nejdůležitější úpravou tmavé čalounění stropu. A hlavně závodnická přední sedadla Recaro. Jiná je i hlavice řadicí páky a sportovním tréninkem prošel rovněž volant.

V "ópécéčku" sedíte o 15 milimetrů níž než v obyčejné insignii, ale stejně byste za volantem chtěli být ještě o fous blíž podlaze. I v OPC zůstal ten neskutečně komplikovaný středový panel, ovládající audiosystém, navigaci a klimatizaci. Na první pohled ta hromada čudlíků oříšek nepředstavuje, ale zkuste si pak něco nastavit za jízdy...

Opel Insignia OPC

Zklidněná síla

výfuk

Výfukový systém z nerezové oceli je dílem specialistů firmy Remus. Mimo jiné je o 20 procent lehčí než standardní výfuk. Má také významně snížený protitlak (zpětný přetlak se snížil ze 160-170 milibarů na 75-80 milibarů). To nejzajímavější je ale skvělý zvuk: Insignia OPC totiž těží z výhod tzv. Lex Ferrari: Tento dodatek k evropským homologačním předpisům dovoluje výkonným sportovním vozům (výkon přes 140 kW a výkonová hmotnost přes 75 kW/tunu) produkovat o 1 decibel více hluku. Vnější hluk Insignie OPC tedy může činit až 75 dBA, zatímco u obyčejné Insignie Sport je povolený limit 74 dBA

Pod kapotou brumlá přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,8 litru (rozevření řad válců 60 stupňů, rozvod řetězem, variabilní časování ventilů). S 325 koňmi výkonu (239 kW) a 435 newtonmetry kroutícího momentu je Insignia OPC nejvýkonnějším sériově vyráběným opelem všech dob. Maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h. Motor má speciálně kalibrovanou řídicí jednotku a pracuje s vyšším přeplňovacím tlakem 0,9 baru (standardně 0,6 baru). Líbit se bude řízný zvuk výfuku.

Motor má dokonale lineární charakteristiku. Absolutně mu chybí jakákoliv výkonová špička. Nechá se točit a točit a pak vám "přistřihne perka" omezovač. Tahle linearita je trochu dvojsečná: Sílu motoru podvědomě cítíte, ale přijde vám, že insignia stejně nemá tak brutální zátah, jako třeba ostatní zuřivci z chovu OPC. Prostě táhne jako lokomotiva a řidič se musí víc hlídat aby přeřadil včas. Svůj podíl na méně syrovém chování, než jaké by řidič obeznámený s tím, co v Opel Performance Centru umí, čekal, má také pohon všech kol.

O opelech se s nadsázkou říkalo, že jejich ovládání je laděné pro německé hospodyňky - lehké a přívětivé. Hlavně se líbila příjemně naladěná spojka. U insignie na to ale zapomeňte, tady zabírá více skokově. Řazení je hladké a přesné. Zajímavé a dnes docela neobvyklé je, že OPCčko pořídíte výhradně s šestistupňovým manuálem.

Jako po kolejích

Nejnovější přírůstek do sportovní stáje Opelu je rychlý a drží se silnice jako klíště, zuřivý chuligánský naturel ostatních "ópécéček" ale postrádá.

Insignia je i při ostré jízdě dokonale klidná a neutrální. Všechna kola jak po kolejích vykružují oblouk, je jen na pilotovi, jestli umí najít správnou a nejrychlejší stopu. Pohon všech kol Adaptive 4x4 je realizovaný klasickou spojkou Haldex nejposlednější čtvrté generace. Čyřkolka umí přelévat sílu mezi nápravami a jednotlivými koly tak, jak je to nejefektivnější. Na zadní nápravě je diferenciál s elektronicky řízenou svorností. A řídicí jednotku pohonu všech kol naprogramovali tak, aby to odpovídalo dravé nátuře. O něco víc newtonmetrů než u obyčejné Insignie 4x4 by tak mělo putovat na zadní nápravu.

Řízení je dobré. Má strmější převod v porovnání s civilní verzí. Není tak komunikativní jako třeba u BMW, ale v porovnání se staršími OPCčky je to obrovský skok. S řízením takové Astry OPC se nadřete a nutí řidiče být stále ve střehu, insignia je mnohem vychovanější a uklidněná.

Insignia OPC dostala také adaptivní podvozek FlexRide. Tlačítky na středovém panelu měníte chování Insignie. Na výběr je základní, sportovní a OPC (rozuměj nejostřejší) mód.

Opel Insignia OPC

Režim "sport" přitvrdí podvozek. Pokud zvolíte "závodnícké" OPC nastavení, bude plynový pedál reagovat rychleji a řízení bude strmější. Podvozek se snaží přizpůsobovat povrchu, aby kola neodskakovala na nerovné vozovce a omezovat příčné náklony v zatáčkách. Hračičkům se bude líbit také změna podsvícení kapličky pod volantem z bílé na rudou.

Když budete "OPCčko" prohánět na okruhu, jako my na pozvání Opelu po Hungaroringu, jako první "odejdou" brzy. Když dojedete ostrá kola, nezapomeňte nohu na brzdě, nebo se vám osmnáctipalcové kotouče (kombinace hliníku a oceli, vpředu 355 x 32 mm) zvlní.  Čtyřpístkové třmeny Brembo, ale i tak brzdí statečně, jen musíte počítat s tím, že do závodního speciálu má tohle auto přeci jen daleko.

Podvozek pod drobnohledem

Závěsy předních kol HiPerStrut (High Performance Strut), vycházejí ze standardních závěsů McPherson, verze OPC má ale redukovaný příklon rejdového čepu a kratší čepy. Hlavní je ale samostatná těhlice, která se natáčí nezávisle na horním uchycení ramena.

Opel Insignia OPC

Snížený příklon rejdového čepu znamená vyšší odolnost proti ztrátě adheze vinou bočních sil v zatáčkách a tudíž lepší stabilitu a lepší vedení stopy v zatáčkách. Kratší čep zase výrazně redukuje přenos rušivých momentů od kol do řízení.

Kromě toho dostala Insignia OPC speciální tužší pouzdra závěsů a tužší pružiny. Vpředu o 13,9 % měkčí stabilizátor (26,8 x 4 mm vs. 28 x 4 mm u modelu Insignia Sport), zatímco zadní stabilizátor je o 9,3 % tužší (28 x 4 mm vs. 26 x 4 mm u modelu Insignia Sport).

Opel Insignia OPC v číslech
motor turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec
zdvihový objem (ccm) 2792
pohon/převodovka všech kol/manuální šestistupňová
max. výkon (kW/k) 239/325
max. krouticí moment (Nm) 435
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 17/8,6/11,7
max. rychlost (km/h) 250 (el. omezeno)
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 830 x 1 856 x 1 498 x 2 737 (pro verzi liftback a sedan)
objem zavazadlového prostoru (l) 500 (základní konfigurace sedan) - 1 530 (dvoumístné obsazení kombi)
pohotovostní hmotnost (kg) 1 810 (1 930 kombi)
základní cena (Kč) 1 099 900 (sedan)
Poznámka: údaje uváděné výrobcem







Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.