Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Insomnia bike: stylové české motokolo pro motorkářský dorost

aktualizováno 
Kolo s motorem, za kterým se každý ohlédne, přijíždí od Jeseníků. Není na něj třeba řidičák a postaví ho podle vašeho gusta.

Insomnia bike | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

V záplavě čínských motokol a podobných strojů se objevil zajímavý projekt, který vznikl a byl realizován v Čechách. Nejde o motokolo na nákupy, ale čistě stylovou záležitost, která svému majiteli přinese uznání a především opravdu dobré svezení.

Insomnia vznikla jako možnost pro jezdce, kterým se nechce dělat řidičák na motorku a přesto chtějí zažívat pocity jezdců na výjimečných strojích.

Insomnia bike

Vydat se za ní musíte do podhůří Jeseníků, kde bydlí její konstruktér Vlastimil Tošenovský, mimo jiné výborný závodník v dálkových motocyklových soutěžích.

Celý projekt měl jasný cíl – postavit stylové motokolo, které bude legislativně zapadat do kategorie, na kterou není třeba pořizovat registrační značku, není nutné mít řidičák a je hodnocena jako kolo s přídavným motorem. To musí splňovat maximální rychlost 25 km/hod. a možnost nezávislého pohonu pomocí pedálů. Obojí je na insomnii zachováno, takže nic nebrání vyrazit na silnice.

Insomnia bike

Rám je vlastní výroby, do horní trubky je integrovaná čtyřlitrová nádrž, na kterou kolo ujede přes 200 km, takže se nemusíte bát ani delšího výletu. Podoba dalších komponent je už na zákazníkovi. Při objednávce kola si může vybrat barvu, tvar řídítek, kola, vidlici, sedlo nebo třeba osvětlení. Fantazii se meze nekladou a tento způsob výroby zaručuje, že se na silnici dvě stejné insomnie potkají jen velice těžko.

Fotogalerie

Testovaný kousek byl postavený do retro stylu podle vkusu stavitele, nízká řídítka ukazují sportovní kořeny, přední springer vidlice s dvojicí pružin zase dobovou techniku, černá drátěná kola na širokých pneumatikách pak perfektně dokreslují celou stavbu. Zajímavým detailem je odkrytý primární převod od spalovacího motoru. Z hlediska designu je to rozhodně zajímavé řešení, nicméně je třeba si dávat pozor na levou nohu.

Motor je v rámu usazen napevno, přesto nepřenáší do kola téměř žádné vibrace. Jedná se o vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec čínské výroby. Stavitel ho hned po dodání rozebere a všechna ložiska nahrazuje kvalitnějšími, o spolehlivost stroje tedy nemusíte mít obavy.

Motor má automatickou odstředivou spojku a jednu rychlost, která bohatě stačí. Když je z kola odstraněn restriktor, dokáže ho motor rozhýbat na rychlost překračující 50 km/hod.

Insomnia bike

Jízda na insomnii je rozhodně zajímavý zážitek. Je těžké ji k něčemu přirovnat, posez je někde mezi horským kolem a sportovním ducati, ale má to něco do sebe, i když ergonomie testovaného kola byla nastavena na daleko menší postavu.

Po pár minutách kolo dostanete bez problémů do ruky a můžete vyrazit na silnice. Podvozek je hodně tvrdý, ale přední vidlice nějakou tu nerovnost zvládne. Rozhodně ale nečekejte komfort velké motorky nebo skútru. Bezpečnou jízdu ale insomnie rozhodně zaručí, stavitel ji osadil výkonnými bubnovými brzdami, díky kterým vždy včas zastavíte. Zajímavá je i zvuková kulisa, díky laděné koncovce motor dospěle bublá, nejde však o nepříjemný řev.

Insomnia bike

Svezení na insomnii je zajímavým zážitkem, kdekoliv jsme se s kolem objevili, budilo patřičnou pozornost. Zpracování je velice kvalitní, na ničem se zbytečně nešetřilo a za cenu okolo čtyřiceti tisíc korun dostanete zcela zakázkově postavený stroj dle vašeho vkusu. Nečekejte ale, že nahradí babetu na ježdění do obchodu.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.