Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inteligentní auta sama zavolají o pomoc

aktualizováno 
Bezmocné čekání na záchranku po autonehodě by se mohlo zkrátit na polovinu a na evropských silnicích by mohlo přicházet o život o 5-10 % méně lidí. Palubní tísňové volání eCall má přes družici zachytit nejbližší pohotovostní centrála, což by umožnilo okamžité určení místa nehody a urychlené vyslání pomoci.

VW Touareg Stanley: Auto, které nepotřebuje řidiče | foto: Volkswagen

Celoevropský systém má sloužit 100 milionům lidí, kteří každoročně cestují do zahraničí autem a výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu.

Celoplošné zavedení systému eCall - z angl. Emergency Call/Electronic Call - do roku 2009 u všech nových motorových vozidel je prioritou unijní iniciativy nazvané e-bezpečnost. Evropský Parlament předpokládá, že eCall by měl nakonec platit pro všechna vozidla, včetně těžkých nákladních aut.
 
Urychlené přivolání pomoci po haváriích by podle odhadů mohlo ročně zachránit život až 2500 lidí a skoro o šestinu snížit závažnost zranění. Dobu reakce na nehody ve městech může palubní tísňové volání snížit zhruba o 40 % a ve vesnických oblastech zhruba o 50%. Zavedení systému eCall by navíc až o 26 miliard eur snížilo roční externí náklady na silniční dopravu.
 
Ručně anebo automaticky (při závažných nehodách) vyslané tísňové volání má zachytit nejbližší pohotovostní centrála kdekoli v EU. To má umožnit okamžité určení místa nehody a podstatně urychlit poskytnutí pomoci po havárii. Předloni přišlo při dopravních nehodách v 25 členských státech EU o život 43 000 lidí.
 
Systém eCall má využívat linky tísňového volání 112 a E112 a být synchronizován se zprovozněním evropské družicové radionavigace Galileo plánovaným na rok 2010.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz