Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inteligentní auta sama zavolají o pomoc

aktualizováno 
Bezmocné čekání na záchranku po autonehodě by se mohlo zkrátit na polovinu a na evropských silnicích by mohlo přicházet o život o 5-10 % méně lidí. Palubní tísňové volání eCall má přes družici zachytit nejbližší pohotovostní centrála, což by umožnilo okamžité určení místa nehody a urychlené vyslání pomoci.

VW Touareg Stanley: Auto, které nepotřebuje řidiče | foto: Volkswagen

Celoevropský systém má sloužit 100 milionům lidí, kteří každoročně cestují do zahraničí autem a výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu.

Celoplošné zavedení systému eCall - z angl. Emergency Call/Electronic Call - do roku 2009 u všech nových motorových vozidel je prioritou unijní iniciativy nazvané e-bezpečnost. Evropský Parlament předpokládá, že eCall by měl nakonec platit pro všechna vozidla, včetně těžkých nákladních aut.
 
Urychlené přivolání pomoci po haváriích by podle odhadů mohlo ročně zachránit život až 2500 lidí a skoro o šestinu snížit závažnost zranění. Dobu reakce na nehody ve městech může palubní tísňové volání snížit zhruba o 40 % a ve vesnických oblastech zhruba o 50%. Zavedení systému eCall by navíc až o 26 miliard eur snížilo roční externí náklady na silniční dopravu.
 
Ručně anebo automaticky (při závažných nehodách) vyslané tísňové volání má zachytit nejbližší pohotovostní centrála kdekoli v EU. To má umožnit okamžité určení místa nehody a podstatně urychlit poskytnutí pomoci po havárii. Předloni přišlo při dopravních nehodách v 25 členských státech EU o život 43 000 lidí.
 
Systém eCall má využívat linky tísňového volání 112 a E112 a být synchronizován se zprovozněním evropské družicové radionavigace Galileo plánovaným na rok 2010.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.