Internetový nákup teprve začíná

-
Lze koupit auto prostřednictvím internetu? - zněl dotaz, který v redakčním testu služeb prodejců tuzemských i zahraničních automobilů překvapil většinu ze dvou desítek oslovených. Pozitivně reagovali dealeři Fordu v Příbrami a Jihlavě. Zkušenost s internetem potvrdil i zástupce Renaultu v Humpolci, pět z deseti prodejců Škody nákup auta přes internet doporučilo. »V ideálním případě si zákazník prostřednictvím naší internetové stránky vybere vůz včetně výbavy, barvy a motoru. Pak zvolí prodejce, který jej do tří dnů musí kontaktovat,« říká Václav Řičář z mladoboleslavské Škody Auto. »Dealer může navštívit zájemce s předváděcím vozem, projedou se, sepíší objednávku a další formuláře a kupec pak už jen čeká na auto. Jakmile je k dispozici, prodejce mu ho přiveze.« Tiskový mluvčí dovozce automobilů Ford Martin Linhart hovoří o dvou nutných návštěvách zákazníka v prodejně při koupi přes internet. »K podpisu objednávky a leasingové smlouvy musí motorista k dealerovi,« říká Linhart. »Auto jsem přes internet pořídil, ale vadí mi, že stálo víc, než kdybych šel do prodejny,« stěžuje si majitel prvního auta prodaného v Česku prostřednictvím internetu Karel Benda z Ústí nad Orlicí. Doplňuje, že obchod mu prodražily náklady na provolané impulsy. »Máme dealerskou síť, kterou nechceme suplovat internetem. Proto nejsou na auta prodávaná cestou internetu žádné slevy. Prodejce potřebujeme. Vždyť kdo jiný by se staral o servis? Počítače auta neopraví,« reaguje Václav Řičář. Prodej aut přes internet v tuzemsku zdaleka neodpovídá úrovni obvyklé ve vyspělé cizině. »Odhaduji, že zhruba čtvrtina Američanů kupuje auto po síti,« konstatuje odborník na internetový obchod Nikola Rafaj. Naopak v Česku dosud chybí zákon o elektronickém podpisu, který nebude platit před 1. červencem 2000. »Dokud nebude existovat tato norma, nebude objednávka auta přes internet závazná,« doplňuje Václav Řičář.