Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice BMW v Lipsku vzbuzuje pochybnosti

  9:42aktualizováno  9:42
Příliš velká dotace německých úřadů automobilce BMW donutila Evropskou komisi k akci. Bavorský výrobce, který se loni v červnu rozhodl při hledání lokality nového závodu pro Lipsko, má totiž dostat vládní pomoc ve výši horentních 418,6 miliónu euro (12,7 miliardy korun). To je zhruba 34,8 procenta z celkových 1,2 miliardy euro, které výrobce zamýšlí do přípravy pozemků a samotné výstavby továrny investovat. EU proto začala případ vyšetřovat.

Orgány Evropské unie chtějí po Němcích vysvětlení ohledně výše této finanční pomoci i důvodů, proč právě region Lipska tuto dotaci potřebuje. Komise dále vyjádřila pochybnosti ohledně samotného umístění závodu, přičemž výslovně citovala investiční zónu v Kolíně jako nejlepší alternativu k Lipsku. Rozhodnutí managementu v Mnichově je od části odborníků pod palbou kritiky, neboť finanční náklady na výstavbu a provoz závodu Kolíně-Ovčárech by prý byly nižší. Až masivní dotace bohatých německých úřadů situaci ve prospěch saského města mění.

Oficiálním důvodem, který šéfové BMW loni v červenci při volbě Lipska před Kolínem uváděli, byl největší a levný pozemek, kvalitní dopravní a dodavatelská infrastruktura i dostatek pracovních sil. Lipsko skutečně nabídlo téměř dvojnásobné prostory pro výstavbu nového závodu. V zákulisí se ale spekulovalo především o důvodech politických.

Pravdou ale zůstává, že Miloš Zeman by tak tučnou dotaci jako jeho kolegové z Německa nabídnout nemohl. V době, kdy jednání vrcholila, Češi nabídli 200 miliónů korun na zavedení infrastruktury a další pomoc při přípravě investiční zóny, která měla celkově spolknout 1,3 miliardy korun. Těsně před koncem roku se pak pro prostor nedaleko Kolína rozhodla Toyota s francouzským PSA.

Přední politici EU v poslední době investiční pobídky sledují s mimořádnou pozorností. Před několika dny požádali portugalskou vládu, aby vysvětlila dotaci 41,7 miliónu euro pro nový provoz Opelu nedaleko Lisabonu. Evropská komise si prý není jistá, zda i Portugalci dodrželi pravidla pro lákání investic.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Najdete na iDNES.cz