Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice BMW v Lipsku vzbuzuje pochybnosti

  9:42aktualizováno  9:42
Příliš velká dotace německých úřadů automobilce BMW donutila Evropskou komisi k akci. Bavorský výrobce, který se loni v červnu rozhodl při hledání lokality nového závodu pro Lipsko, má totiž dostat vládní pomoc ve výši horentních 418,6 miliónu euro (12,7 miliardy korun). To je zhruba 34,8 procenta z celkových 1,2 miliardy euro, které výrobce zamýšlí do přípravy pozemků a samotné výstavby továrny investovat. EU proto začala případ vyšetřovat.

Orgány Evropské unie chtějí po Němcích vysvětlení ohledně výše této finanční pomoci i důvodů, proč právě region Lipska tuto dotaci potřebuje. Komise dále vyjádřila pochybnosti ohledně samotného umístění závodu, přičemž výslovně citovala investiční zónu v Kolíně jako nejlepší alternativu k Lipsku. Rozhodnutí managementu v Mnichově je od části odborníků pod palbou kritiky, neboť finanční náklady na výstavbu a provoz závodu Kolíně-Ovčárech by prý byly nižší. Až masivní dotace bohatých německých úřadů situaci ve prospěch saského města mění.

Oficiálním důvodem, který šéfové BMW loni v červenci při volbě Lipska před Kolínem uváděli, byl největší a levný pozemek, kvalitní dopravní a dodavatelská infrastruktura i dostatek pracovních sil. Lipsko skutečně nabídlo téměř dvojnásobné prostory pro výstavbu nového závodu. V zákulisí se ale spekulovalo především o důvodech politických.

Pravdou ale zůstává, že Miloš Zeman by tak tučnou dotaci jako jeho kolegové z Německa nabídnout nemohl. V době, kdy jednání vrcholila, Češi nabídli 200 miliónů korun na zavedení infrastruktury a další pomoc při přípravě investiční zóny, která měla celkově spolknout 1,3 miliardy korun. Těsně před koncem roku se pak pro prostor nedaleko Kolína rozhodla Toyota s francouzským PSA.

Přední politici EU v poslední době investiční pobídky sledují s mimořádnou pozorností. Před několika dny požádali portugalskou vládu, aby vysvětlila dotaci 41,7 miliónu euro pro nový provoz Opelu nedaleko Lisabonu. Evropská komise si prý není jistá, zda i Portugalci dodrželi pravidla pro lákání investic.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.