Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice BMW v Lipsku vzbuzuje pochybnosti

  9:42aktualizováno  9:42
Příliš velká dotace německých úřadů automobilce BMW donutila Evropskou komisi k akci. Bavorský výrobce, který se loni v červnu rozhodl při hledání lokality nového závodu pro Lipsko, má totiž dostat vládní pomoc ve výši horentních 418,6 miliónu euro (12,7 miliardy korun). To je zhruba 34,8 procenta z celkových 1,2 miliardy euro, které výrobce zamýšlí do přípravy pozemků a samotné výstavby továrny investovat. EU proto začala případ vyšetřovat.

Orgány Evropské unie chtějí po Němcích vysvětlení ohledně výše této finanční pomoci i důvodů, proč právě region Lipska tuto dotaci potřebuje. Komise dále vyjádřila pochybnosti ohledně samotného umístění závodu, přičemž výslovně citovala investiční zónu v Kolíně jako nejlepší alternativu k Lipsku. Rozhodnutí managementu v Mnichově je od části odborníků pod palbou kritiky, neboť finanční náklady na výstavbu a provoz závodu Kolíně-Ovčárech by prý byly nižší. Až masivní dotace bohatých německých úřadů situaci ve prospěch saského města mění.

Oficiálním důvodem, který šéfové BMW loni v červenci při volbě Lipska před Kolínem uváděli, byl největší a levný pozemek, kvalitní dopravní a dodavatelská infrastruktura i dostatek pracovních sil. Lipsko skutečně nabídlo téměř dvojnásobné prostory pro výstavbu nového závodu. V zákulisí se ale spekulovalo především o důvodech politických.

Pravdou ale zůstává, že Miloš Zeman by tak tučnou dotaci jako jeho kolegové z Německa nabídnout nemohl. V době, kdy jednání vrcholila, Češi nabídli 200 miliónů korun na zavedení infrastruktury a další pomoc při přípravě investiční zóny, která měla celkově spolknout 1,3 miliardy korun. Těsně před koncem roku se pak pro prostor nedaleko Kolína rozhodla Toyota s francouzským PSA.

Přední politici EU v poslední době investiční pobídky sledují s mimořádnou pozorností. Před několika dny požádali portugalskou vládu, aby vysvětlila dotaci 41,7 miliónu euro pro nový provoz Opelu nedaleko Lisabonu. Evropská komise si prý není jistá, zda i Portugalci dodrželi pravidla pro lákání investic.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Najdete na iDNES.cz