Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Íránský trabant po čtyřiceti letech končí: Sbohem Paykane!

  11:53aktualizováno  11:53
Čtyři z deseti íránských motoristů jezdí autem Paykan. Íránská vláda však navzdory tomu přestává paykany vyrábět a brzy chce i ty, které dosud jezdí, dostat ze silnic. Vedou ji k tomu hlavně ekologické důvody.

Hlavní, patnáctimilionové město Teherán patří ke světovým metropolím s nejznečištěnějším ovzduším.

Kdyby ubylo odhadovaných 1,4 milionu paykanů, městu by to hodně prospělo.

Zastaralé paykany, o nichž se říká, že „hltají benzin“, mají vysokou spotřebu - skoro 20 litrů benzinu na sto kilometrů.

To samo o sobě pro Íránce problém není, neboť je tam benzin levnější než voda. Ale paykany nesplňují mezinárodní emisní standardy. A jejich čtyřicet let starý design nedovoluje přijít s technologickými inovacemi.

„Paykan má spotřebu benzinu jako lamborghini, se kterým ho však nelze srovnávat.

Máme plán, jak během tří let vozy této značky odstranit z našich silnic,“ potvrdil před několika dny šéf íránské organizace na úsporu paliv Mehdi Hashemi Rafsanjani.
 

Paykan v číslech

Motor

čtyřválcový OHV, karburátor

Objem

1598 ccm

Max. výkon

48 kW / 65 koní

Max. kroutící moment

110 Nm

Pohoh

předních kol

Převodovka

4 stupňová

Brzdy vpředu/vzadu

kotoučové/kotoučové

Počet míst

5

Délka

4345 mm

Šířka

1620 mm

Výška

1419 mm

Rozvor

2502 mm

Rozchod vpředu/vzadu

1321/1321

Pohotovostní hmotnost

915 kg

Celková hmotnost

1380 kg

Objem kufru

291 l

Objem nádrže

45 l

Maximální rychlost

140 km/h

Spotřeba (město/mimo město/průměrná)

10/8/9 l na 100 km

Lidový vůz

Paykan, což v jazyce Farsí znamená šíp, byl prvním automobilem, který se začal v Íránu vyrábět. Jeho produkce začala již v roce 1967, kdy íránská firma Iran Khodro koupila výrobní linku britské automobilky Hillman Hunter.

Svůj britský vzor paykany přežily o 25 let. Výrobu modelu Hillman Hunter ukončila britská pobočka amerického Chrysleru v roce 1979 a exkluzivní výrobní práva získala firma Iran Khodro.

Khodro začala vyrábět nejprve standardní model, později přišla i s luxusnějším modelem. Ani v tomto případě však nešlo o nadstandard v evropském smyslu.

Ani tyto paykany neměly takové vybavení, které je někdy považováno na Západě takřka za standard - ABS systém nebo klimatizaci.

Přesto však obliba paykanů v Íránu neustále rostla. Byly vždy levné - nyní stojí okolo šesti tisíc dolarů (150 tisíc korun) - zatímco jejich zamýšlený nástupce, v Británii navržený vůz Samand, stojí skoro dvakrát tolik.

Zvlášť paykany vyrobené před íránskou islámskou revolucí v roce 1979 se překvapivě drží. A když se na nich přece jen něco porouchá, každý íránský automechanik ví, kam má sáhnout, a na skladě brzy najde potřebný náhradní díl.

Není proto divu, že paykany si získaly takovou masovou oblibu a že s nimi jezdí skoro všichni taxikáři v zemi.

Podobně jako kdysi východoněmecký trabant a česká škoda byl paykan zdrojem řady vtipů, které si dělaly legraci z jeho výkonu nebo vybavení. Ale většině Íránců budou tyto vozy přesto chybět.

„Paykan držel celý íránský automobilový průmysl po mnoho let. Ale nemůžeme pokračovat v podpoře domácí výroby za jakoukoliv cenu. Gratuluji firmě Iran Khodro, že našla odvahu k rozhodnutí zastavit výrobu paykanů, aby se tak íránský automobilový průmysl mohl posunout kupředu,“ uvedl íránský ministr průmyslu Eshag Jahangiri.

Ukončení výroby paykanů je velkou příležitostí pro zahraniční výrobce. Zvláště když se od roku 2000 prodej aut v Íránu zvyšuje každoročně o 30 procent. Zahraniční automobilky však budou v Íránu moci vyrábět jen prostřednictvím společných podniků s tamními partnery.

Poslední Paykan opouští výrobní linku.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.