Íránský trabant po čtyřiceti letech končí: Sbohem Paykane!

  11:53aktualizováno  11:53
Čtyři z deseti íránských motoristů jezdí autem Paykan. Íránská vláda však navzdory tomu přestává paykany vyrábět a brzy chce i ty, které dosud jezdí, dostat ze silnic. Vedou ji k tomu hlavně ekologické důvody.

Hlavní, patnáctimilionové město Teherán patří ke světovým metropolím s nejznečištěnějším ovzduším.

Kdyby ubylo odhadovaných 1,4 milionu paykanů, městu by to hodně prospělo.

Zastaralé paykany, o nichž se říká, že „hltají benzin“, mají vysokou spotřebu - skoro 20 litrů benzinu na sto kilometrů.

To samo o sobě pro Íránce problém není, neboť je tam benzin levnější než voda. Ale paykany nesplňují mezinárodní emisní standardy. A jejich čtyřicet let starý design nedovoluje přijít s technologickými inovacemi.

„Paykan má spotřebu benzinu jako lamborghini, se kterým ho však nelze srovnávat.

Máme plán, jak během tří let vozy této značky odstranit z našich silnic,“ potvrdil před několika dny šéf íránské organizace na úsporu paliv Mehdi Hashemi Rafsanjani.
 

Paykan v číslech

Motor

čtyřválcový OHV, karburátor

Objem

1598 ccm

Max. výkon

48 kW / 65 koní

Max. kroutící moment

110 Nm

Pohoh

předních kol

Převodovka

4 stupňová

Brzdy vpředu/vzadu

kotoučové/kotoučové

Počet míst

5

Délka

4345 mm

Šířka

1620 mm

Výška

1419 mm

Rozvor

2502 mm

Rozchod vpředu/vzadu

1321/1321

Pohotovostní hmotnost

915 kg

Celková hmotnost

1380 kg

Objem kufru

291 l

Objem nádrže

45 l

Maximální rychlost

140 km/h

Spotřeba (město/mimo město/průměrná)

10/8/9 l na 100 km

Lidový vůz

Paykan, což v jazyce Farsí znamená šíp, byl prvním automobilem, který se začal v Íránu vyrábět. Jeho produkce začala již v roce 1967, kdy íránská firma Iran Khodro koupila výrobní linku britské automobilky Hillman Hunter.

Svůj britský vzor paykany přežily o 25 let. Výrobu modelu Hillman Hunter ukončila britská pobočka amerického Chrysleru v roce 1979 a exkluzivní výrobní práva získala firma Iran Khodro.

Khodro začala vyrábět nejprve standardní model, později přišla i s luxusnějším modelem. Ani v tomto případě však nešlo o nadstandard v evropském smyslu.

Ani tyto paykany neměly takové vybavení, které je někdy považováno na Západě takřka za standard - ABS systém nebo klimatizaci.

Přesto však obliba paykanů v Íránu neustále rostla. Byly vždy levné - nyní stojí okolo šesti tisíc dolarů (150 tisíc korun) - zatímco jejich zamýšlený nástupce, v Británii navržený vůz Samand, stojí skoro dvakrát tolik.

Zvlášť paykany vyrobené před íránskou islámskou revolucí v roce 1979 se překvapivě drží. A když se na nich přece jen něco porouchá, každý íránský automechanik ví, kam má sáhnout, a na skladě brzy najde potřebný náhradní díl.

Není proto divu, že paykany si získaly takovou masovou oblibu a že s nimi jezdí skoro všichni taxikáři v zemi.

Podobně jako kdysi východoněmecký trabant a česká škoda byl paykan zdrojem řady vtipů, které si dělaly legraci z jeho výkonu nebo vybavení. Ale většině Íránců budou tyto vozy přesto chybět.

„Paykan držel celý íránský automobilový průmysl po mnoho let. Ale nemůžeme pokračovat v podpoře domácí výroby za jakoukoliv cenu. Gratuluji firmě Iran Khodro, že našla odvahu k rozhodnutí zastavit výrobu paykanů, aby se tak íránský automobilový průmysl mohl posunout kupředu,“ uvedl íránský ministr průmyslu Eshag Jahangiri.

Ukončení výroby paykanů je velkou příležitostí pro zahraniční výrobce. Zvláště když se od roku 2000 prodej aut v Íránu zvyšuje každoročně o 30 procent. Zahraniční automobilky však budou v Íránu moci vyrábět jen prostřednictvím společných podniků s tamními partnery.

Poslední Paykan opouští výrobní linku.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Najdete na iDNES.cz