Aktualizace: Ministerstvo zahraničních věcí v úterý večer na svých internetových stránkách uveřejnilo zprávu, že „tranzit přes Rakousko - tedy i českých občanů z Itálie do ČR - má být možný též při nepředložení atestu o neinfikovanosti koronavirem; v tom případě má ovšem cesta přes Rakousko proběhnout bez zastávky na jeho území“. Jak přesně bude toto opatření použito v praxi ovšem specifikováno není. Rakouští policisté bývají nesmlouvaví, problémy se dají čekat i v případě, že s nimi nebudete schopni komunikovat německy.
Podle informací Velvyslanectví ČR ve Vídni mohou být čeští občané tranzitující z Itálie do ČR rakouskými orgány na hranici zároveň podrobeni zdravotní kontrole. „Při ní mají zdravotníci v součinnosti s policií měřit teplotu a zjišťovat další příznaky nákazy, v případě podezření pak provádět test na koronavirus,“ píše česká ambasáda ve Vídni. „Pokud bude pozitivní, půjdou uvedené osoby do izolace - v nemocnici či v případě lehčího průběhu v zařízení určeném příslušnou zemskou hygienickou stanicí (Landessanitätsdirektion). Doprovázející/kontaktní osoby (v rakouské klasifikaci tzv. osoby kategorie I) budou muset na dva týdny do karantény. Pokud se čeští občané po pozitivní kontrole rozhodnou vrátit do Itálie a zvolit k návratu do ČR jinou cestu, nahlásí rakouské úřady jejich případ úřadům v ČR a v tranzitních zemích prostřednictvím Early Warning and Response System (EWRS).“
Cesta přes Švýcarsko
Nejjednodušší úniková cesta z Itálie bude pravděpodobně přes Švýcarsko. Druhou variantou je trasa přes Slovinsko, Maďarsko a Slovensko. Tu asi zvolí někteří turisté z Moravy. Jen na dálničních poplatcích to vždycky vyjde na tisícovku.
Z Bolzana je to východní cestou do Brna asi jedenáct set kilometrů. Západní trasou je to z Bolzana do Prahy asi o stovku víc.
Podle pondělních odhadů našich úřadů bylo v té době v Itálii na dovolené asi 16,5 tisíce turistů z Česka.
V Itálii se novým koronavirem nakazilo už 9 172 lidí, z toho 436 nemocných nákaze podlehlo. Další stovky lidí se však již vyléčily a v zemi je tak momentálně 7 985 nakažených. Celostátní karanténní opatření platí nyní do 3. dubna, pro lyžaře to znamená uzavření všech sjezdovek. Právě v italských Alpách na severu země, který sousedí s Rakouskem, bude většina českých turistů.
Ti budou kvůli novému opatření rakouských úřadů muset zemi, která tvoří „val“ mezi Itálií a Českem, objet.
Jednotlivá údolí a města na italské straně Alp nejsou ideálně propojena komunikacemi, často to znamená zdlouhavé objíždění po pentličkách silnic nižších tříd. Nejjednodušší cestou je dostat se na autostrádu A4 propojující východ a západ severu Itálie (Turín–Milán–Verona–Benátky–Terst). Z ní pak vedou velké dálniční tahy na sever. Hlavně úseky kolem Milána bývají ucpané, s trochou snahy a práce s mapami zobrazujícími intenzitu provozu se ovšem dá nejkrizovějším obdobím vyhnout. Aktuální dopravní zpravodajství najdete na adrese http://www.autostrade.it/en/home.
Pokud zvolíte západní trasu, zamiřte od Milána na sever na Švýcarsko. Kolem jezera Como. Z Bolzana stojí pro osobní auto dálnice na mýtném přes Veronu, Bergamo, Milán až na hranici se Švýcarskem do dvaceti eur.
Od hranice se jede směr Lugano, Bellinzona severozápadně na Curych (dálnice 3), potom na východ na Winterthur.
Pozor, pohled do mapy svádí k tomu jet na východní konec Bodamského jezera (Bodensee) a projet přes Bregenz, jenže ten už je zas v Rakousku! Rakousko uvádí, že kontroly bude provádět na hranici při vjezdu z Itálie, o režimu na přechodech s ostatními sousedními zeměmi se nezmiňuje. Dá se ovšem čekat, že na přechodech, na kterých se dá čekat, že cestující z Itálie mohou na Rakouské území zamířit přes třetí zemi, mohou být hlídky také.
Od Winterthuru zamiřte na hraniční přechod Schaffhausen je to pár kilometrů kličkování po okresce (nemůžete se ztratit). Za hranicí s Německem už najedete na dálnici směr Singen, pak na Stuttgart, Norimberk a je to posledních 130 kilometrů do Česka. Na přechodu na Rozvadově teď namátkově kontrolují přijíždějící a měří jim teplotu.
Německé dálnice jsou rychlé, někde dokonce bez omezení rychlosti, a zatím jsou pořád zadarmo.
Na švýcarských dálnicích potřebujete dálniční známku. Švýcaři mají pouze roční za 40 švýcarských franků,což je necelá tisícovka. Opravdu si ji kupte, protože švýcarští policisté bývají nekompromisní. Úzkostlivě také hlídejte rychlost, i za kilometr navíc kasírují tučné pokuty.
Na švýcarských hranicích vystačíte s občanským průkazem, cestovní pas není nutný. Zrovna Schaffhausen je ovšem vyhlášený pozornými celníky, kteří auta s jinou než německou a švýcarskou registrační značkou opravdu kontrolují.
K západní trase se přiklání i Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK ČR: „Míň komplikací se dá čekat na této západní trase.“
Východní cesta vede od Terstu přes Slovinsko (Lublaň, Maribor) až na nejvýchodnější cíp země na hranici s Maďarskem. Tam po dálnici M7 směr Nagykanizsa, kde odbočíte na sever na státovku číslo 74 směr Szombathely. Jeďte východnější trasou přes Kám. To jste na dohled rakouské hranici; otázkou je, zda budou i tam odchytávat turisty z Itálie. Bezpečnější tedy bude vyrazit směr Gyor a odtud na Bratislavu. Pak už je cesta jednoduchá.
„V Maďarsku nejsou některé části dálnic dostavěné. Moc rychle a pohodlně se tam tedy jet nedá a dá se čekat, že některé úseky budou ucpané,“ varuje Igor Sirota. „V Bratislavě se buduje obchvat města, tam se dá taky počítat s kolonou.“ Mluvčí ÚAMK ještě připomíná, že v Česku začaly práce na D1.
Na Slovensku potřebujete dálniční známku (dá se pořídit online), nejkratší je na deset dní za 10 eur (260 korun). V Maďarsku desetidenní za 3 500 forintů (270 korun). Slovinci mají týdenní za 15 eur (390 korun). K tomu připočítejte třicet eur za mýtné na italských autostrádách za čtyřhodinovou cestu z Bolzana do Terstu.