Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové chtějí omezit maximální rychlost aut

aktualizováno 
Itálii čeká zpomalení aut. Legendám rychlosti jménem Ferrari nebo Lamborghini možná svážou kopýtka. Na chodbách italského ministerstva dopravy se totiž začíná nesměle mluvit o zavedení rychlostního limitu pro prodávaná auta.

Tachometry aut možná budou končit dvoustovkou | foto: iDNES.cz

Podle informací italského deníku la Repubblica by se dosavadní  - mezi výrobci nepsanou dohodou - vcelku dodržovaný limit 250 kilometrů v hodině měl snížit zákonem. Prodávaná auta by neměla jezdit rychleji než  200 km/h, mluví se dokonce o ještě nižších limitech.

Italský ministr dopravy se podle novin la Repubblica nechal slyšet, že by byl pro zavedení rychlostního omezení aut. "Stačí jen chtít," řekl ministr dopravy Alessandro Bianchi.

"Je to sporná záležitost. Jsou situace, kdy výkon potřebujete. Muselo by se to omezit nikolov výkonově, ale přímo na rychlost," upozorňuje však Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy.

"Nebude lehké takovou věc protlačit," řekl pro italský list Bianchi. Mnoho aut už nyní nabízí omezovač rychlosti, který si řidič nastaví, když si není jistý, že mu noha na plynu neztěžkne. Automobilky ale také stále častěji porušují nepsanou dohodu, podle které nastavují elektronické omezovače svých výkonných modelů na dvěstěpadesátku.

"Proč vyrábět auta, která jezdí 250 kilometrů v hodině, když je rychlostní limit nižší?" říká Bianchi.

Podle původních návrhů měla být maximálka u aut omezena na dvousetkilometrovou rychlost, nyní už se mluví o 160 až 170 kilometrech v hodině.

"Dvousetkilometrový limit by byl možná prosaditelný," říká Stanislav Huml. "S ohledem na Německo, kde je rychlost na dálnicích neomezená, to ale asi neprojde," doplňuje.

"Byl by vhodný dvousetkilometrový limit, nyní platí doporučení pro výrobce na 240 km/h, což je podle mého názoru stále moc," uzavírá Stanislav Huml.

Návrh na omezování rychlosti je samozřejmě podporován ekologickými organizacemi. "Důvod je také ten, že žádný evropský stát (snad vyjma Francie), nesplní do roku 2010 cíl snížit počet mrtvých na silnicích na polovinu," dodává la Repubblica.

Carmelo Lentino, mluvčí asociace pro bezpečnost na silnicích, pro la Repubblicu řekl: "Souhlasíme s omezením rychlosti aut. Prohlášení ministra Bianchiho jsou dobrým slibem, aby se učinila okamžitá opatření."

"Zákon, který omezí maximální rychlost aut, umožní zachránit mnoho životů a musí tedy najít maximální souhlas parlamentu."  

Nyní mají propagátoři omezení rychlosti další argument: Analýzu italského provozovatele dálnic, podle které je vysoká rychlost příčinou 60 % smrtelných nehod na dálnicích. VÍCE

La Repubblica také dodává, že zavedení limitu by ovlivnilo automobilový průmysl. Auta - pneumatiky, brzdy, podvozek, aerodynamika - jsou nyní stavěna na vysoké rychlosti, kdyby se jejich maximální rychlost omezila na dvoustovku, byly by tyto díly dimenzovány pravděpodobně jinak. Snížily by se ceny a pravděpodobně spotřeba. Zájmem konstruktérů by bylo postavit živé auto s dobrou akcelerací. Bylo by bezpředmětné do nekonečna navyšovat výkon.

Když se minulý týden v Německu mluvilo o možnosti zavedení rychlostního limitu na dálnicích, prohlásil jeden z vývojářů pro magazín Automotive news: "Naším největším nepřítelem při konstruování čistějších motorů je neomezená rychlost v naší zemi." Inženýr německé automobilky, který z pochopitelných důvodů nechtěl být jmenován, dodal:"Všechno, s čím přijdeme, musí splňovat extrémní podmínky pro vysoké rychlosti, ačkoliv většina našich aut těmito nejvyššími rychlostmi nikdy jezdit nebude."

Giordano Biserni, prezident italské asociace přátel dopravní policie pro italský list La Repubblica doplnil: "Exšampión ralle a finský europoslanec Ari Vatanen nám řekl, že kdyby řidiči respektovali rychlostní limity, počet obětí dopravních nehod by byl poloviční."

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.