Tachometry aut možná budou končit dvoustovkou

Tachometry aut možná budou končit dvoustovkou | foto: iDNES.cz

Italové chtějí omezit maximální rychlost aut

  • 102
Itálii čeká zpomalení aut. Legendám rychlosti jménem Ferrari nebo Lamborghini možná svážou kopýtka. Na chodbách italského ministerstva dopravy se totiž začíná nesměle mluvit o zavedení rychlostního limitu pro prodávaná auta.

Podle informací italského deníku la Repubblica by se dosavadní  - mezi výrobci nepsanou dohodou - vcelku dodržovaný limit 250 kilometrů v hodině měl snížit zákonem. Prodávaná auta by neměla jezdit rychleji než  200 km/h, mluví se dokonce o ještě nižších limitech.

Italský ministr dopravy se podle novin la Repubblica nechal slyšet, že by byl pro zavedení rychlostního omezení aut. "Stačí jen chtít," řekl ministr dopravy Alessandro Bianchi.

"Je to sporná záležitost. Jsou situace, kdy výkon potřebujete. Muselo by se to omezit nikolov výkonově, ale přímo na rychlost," upozorňuje však Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy.

"Nebude lehké takovou věc protlačit," řekl pro italský list Bianchi. Mnoho aut už nyní nabízí omezovač rychlosti, který si řidič nastaví, když si není jistý, že mu noha na plynu neztěžkne. Automobilky ale také stále častěji porušují nepsanou dohodu, podle které nastavují elektronické omezovače svých výkonných modelů na dvěstěpadesátku.

"Proč vyrábět auta, která jezdí 250 kilometrů v hodině, když je rychlostní limit nižší?" říká Bianchi.

Podle původních návrhů měla být maximálka u aut omezena na dvousetkilometrovou rychlost, nyní už se mluví o 160 až 170 kilometrech v hodině.

"Dvousetkilometrový limit by byl možná prosaditelný," říká Stanislav Huml. "S ohledem na Německo, kde je rychlost na dálnicích neomezená, to ale asi neprojde," doplňuje.

"Byl by vhodný dvousetkilometrový limit, nyní platí doporučení pro výrobce na 240 km/h, což je podle mého názoru stále moc," uzavírá Stanislav Huml.

Návrh na omezování rychlosti je samozřejmě podporován ekologickými organizacemi. "Důvod je také ten, že žádný evropský stát (snad vyjma Francie), nesplní do roku 2010 cíl snížit počet mrtvých na silnicích na polovinu," dodává la Repubblica.

Carmelo Lentino, mluvčí asociace pro bezpečnost na silnicích, pro la Repubblicu řekl: "Souhlasíme s omezením rychlosti aut. Prohlášení ministra Bianchiho jsou dobrým slibem, aby se učinila okamžitá opatření."

"Zákon, který omezí maximální rychlost aut, umožní zachránit mnoho životů a musí tedy najít maximální souhlas parlamentu."  

Nyní mají propagátoři omezení rychlosti další argument: Analýzu italského provozovatele dálnic, podle které je vysoká rychlost příčinou 60 % smrtelných nehod na dálnicích. VÍCE

La Repubblica také dodává, že zavedení limitu by ovlivnilo automobilový průmysl. Auta - pneumatiky, brzdy, podvozek, aerodynamika - jsou nyní stavěna na vysoké rychlosti, kdyby se jejich maximální rychlost omezila na dvoustovku, byly by tyto díly dimenzovány pravděpodobně jinak. Snížily by se ceny a pravděpodobně spotřeba. Zájmem konstruktérů by bylo postavit živé auto s dobrou akcelerací. Bylo by bezpředmětné do nekonečna navyšovat výkon.

Když se minulý týden v Německu mluvilo o možnosti zavedení rychlostního limitu na dálnicích, prohlásil jeden z vývojářů pro magazín Automotive news: "Naším největším nepřítelem při konstruování čistějších motorů je neomezená rychlost v naší zemi." Inženýr německé automobilky, který z pochopitelných důvodů nechtěl být jmenován, dodal:"Všechno, s čím přijdeme, musí splňovat extrémní podmínky pro vysoké rychlosti, ačkoliv většina našich aut těmito nejvyššími rychlostmi nikdy jezdit nebude."

Giordano Biserni, prezident italské asociace přátel dopravní policie pro italský list La Repubblica doplnil: "Exšampión ralle a finský europoslanec Ari Vatanen nám řekl, že kdyby řidiči respektovali rychlostní limity, počet obětí dopravních nehod by byl poloviční."