Italové začnou vyrábět UAZy

Nejen západovevropské koncerny míří na Východ, ale naopak i ruští výrobci se tlačí do Evropy. Počátkem května většinu odborníků překvapil UAZ, který podepsal s italskou společností De Tomaso spolupráci při výrobě modelu 3160. Na Appeninském poloostrově se má dle dohody v posledním letošním čtvrtletí smontovat na 200 teréňáků, v roce 2006 byl dokonce stanoven cíl až na ambiciózních 10 tisíc vozů.

Partner UAZu, společnost De Tomaso, je prý na případný zájem připravena. Kapacity v domovských provozech jsou ale nevelké, proto se chystá výstavba montážního závodu ve městě Cutro na jihu Itálie. Tento provoz, jenž má rozjet montáž nejpozději do tří let, by měl být schopen vyrábět koncem desetiletí až 20 tisíc aut.

To jsou ale jen vizionalistické představy optimisticky naladěných obchodníků. UAZ 3160, přestože je považován za nejluxusnější ruský off-road, se stále ještě nevymanil z jakéhosi "ruského" stylu. Proto lze zájem zhýčkaných západoevropanů těžko odhadovat.

Co 3160 nabízí? Především u vozů z Uljanovska tradiční odolnost, ostatní charakteristiky již tolik lákat nemohou. UAZu chybí většina bezpečnostních prvků, jedinou výbavou tohoto druhu jsou zatím bezpečnostní pásy. Výrobce se ještě chlubí výškově nastavitelnými opěrkami hlavy, ale to jistě Francouze, Italy, Řeky či Španěly, kteří by měli být hlavními odběrateli, zrovna neuspokojí.

Výhodou by mohla být cena. I zde však mají zástupci ruské automobilky poměrně velké oči. Věří, že trh přijme vůz s cenou těsně pod 16 tisíc euro. To je ale v porovnání s nejméně o generaci modernějšími konkurenty stále ještě hodně. Stejně totiž stojí například i Kia Sportage. Konkurenci bude mít UAZ, přestože je nepoměrně větší, i v Ladě Nivě. Ta se v sousedním Německu prodává od 10 500 euro.

UAZ 3160 pro Evropu bude pouze pětimístný, ačkoli do ruských podmínek automobilka dodává i nouzovou třetí řadu sedadel pro další dva pasažéry.

Nápad exprotovat či přímo vyrábět ruské teréňáky v EU se zrodil již v roce 1999. Tehdy se Italové zavázali, že pomohou ruské automobilce s homologací v EU. V procesu však došlo k problémům, neboť ani jeden motor ruského výrobce nevyhověl emisním normám. Ani výkonem by však západoevropany zrovna neoslnil. Například benzínová jednotka o objemu 2,9 litru dosahuje nejvyššího výkonu pouhých 115 koní. Proto se hledalo jiné řešení, které nakonec umožnilo Iveco s jeho moderním agregátem splňujícím požadavky normy Euro-3.

K této jednotce již regulační orgány EU samozřejmě neměly výhrad a po absolvování crash testů letos v březnu tak UAZ dostal povolení jezdit po silnicích Unie.

Již letos se tento ruský off-road začne montovat v Itálii.