Italská MPV - vždycky něco extra

  • 8
Ani italské automobilky nechtějí nechat trh s "MPVéčky" konkurenci bez boje. Na ženevský autosalon proto zbrojí stejně neúnavně jako ostatní. Italové chystají dvě MPV novinky - první je facelift velkého Fiatu Multipla, druhou novinkou je Lancia Musa.

Multipla - z avantgardy pouhá konfekce
Velkoprostorový Fiat nekonvenčních tvarů turínští inženýři "překopali" od základů. Kaskádu oblin na přídi, dávající autu "pohled delfína", nahradily klasičtější tvary. Na první pohled je patrná snaha zaujmout přeci jen rozsáhlejší publikum, inspirace menším MPV idea je zřetelná. Z nepřehlédnutelné individuality se tak stává šedý průměr. Nejvíce změn se událo na přídi a zádi automobilu, linie a proporce boků zůstaly zachovány téměř beze změny.

K mání bude od druhé poloviny letošního roku. Stavět bude na silných stránkách předchozí generace: prostornosti a variabilitě interiéru, šesti plnohodnotných místech pro cestující ve dvou řadách sedadel, velkorysém prostoru pro zavazadla a rozumných vnějších rozměrech. Délka vozu je 4,09 metru, objem zavazadelníku potom 430 až 1300 litrů (podle polohy zadních sedaček). Ostatně s počtem a umístěním sedaček si, jako ostatně ve většině moderních MPVček můžete hrát do omrzení.

Typickým znakem multiply (nové i staré) je relativně vysoká, ovšem rovná podlaha. Podvozková plošina je totiž uzpůsobena též pro verzi Bi-fuel, kterou lze pořídit pouze v Itálii. Ekologická multipla v tomto případě "požírá" plyn.

Italové zdůrazňují, že ne nadarmo se tento Fiat jmenuje Multipla. V italštině to znamená násobná/mnohonásobná/vícenásobná, i taková má být. Přes týden auto pro jízdu do práce, nebo dodávka pro živnostníka. O volných dnech rodinný vůz, schopný odvézt dospělé, děti, psa, babičku a tchýni na výlet. O prázdninách společník na dalekou cestu s hromadou věcí.

Lancia Musa
Múzou (italsky musa) políbení designéři Lancie postavili na základě koncernové sestřenice idey aristokratickou krásku, která se svými rozměry zařadí pod velké MPV lancie jménem Phedra. Všechno viditelné bude "lanciovsky" stylové, naopak mechanické části, včetně motorů budou z produkce Fiatu. Malé, stylové MPV odveze v pohodlí 5 cestujících a zavazadel. Nebude se rozhodně bránit ani roli reprezentativního vozu do rodiny.

Musa je dlouhá něco přes čtyři metry (4,1), široká 1,7 metru a vysoká 1,66 metru. O pohon se postarají agregáty: benzinová "jedna-čtyřka" s výkonem 95 koní, nebo turbodieselové Multijety 1,3 70 koní a 1,9 101 koní. Nejvíce nadějí vkládají italové právě do aktuálního "rodinného stříbra" Fiatu, turbodieselu 1,3. Který rádi prezentují jako momentální vrchol motorářského umění.

Právě k tomuto motoru, stejně jako k benzinové 1,4 bude možné si připlatit za automatickou převodovku DFN (DFN = Dolce Far Niente = sladké nicnedělání).

Luxus made by Lancia
Kromě vysoké míry pohodlí a luxusu je hlavní charakteristikou nového výtvoru Lancie sepjetí s okolím. Množství rozsáhlých prosklených ploch interiér opticky zvětší a prosvětlí jej. "Odkládací fanatiky" potěší 21 schránek, schráneček a skříněk rozesetých po interiéru. Nechybí dvouzónová klimatizace a kvalitní audiosoustava od Bose.

Múzy se sletí do Ženevy začátkem března na autosalon a koncem letních prázdnin zamíří za prvními zákazníky.

,