Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italská vášeň i švédská krabice. Nejlepší autodesignéři jsou v Praze.

  21:30aktualizováno  21:30
V Praze se sešla světová extraliga mezi autodesignéry. Mezi fanoušky jsou jména jako Peter Horbury nebo Anne Asensio velkými pojmy. Hlavní hvězdou, která bude až do neděle objevovat krásy Prahy, je Fabio Filippini, šéfdesignér věhlasného studia Pininfarina.

Konference Autodesign Prague | foto: iDNES.cz

Mezinárodní konferenci o automobilovém designu si vysnili Jindřich Dušek a Radek Laube, první je vydavatel unikátního časopisu věnovaného autodesignu, druhý jeho šéfredakotor.

A hned na první ročník Autodesign Prague se jim podařilo přitáhnout do Prahy opravdové hvězdy. Svět může závidět.

V nové Národní technické knihovně konferenci zahájil Jiří Hulák, významný odborník na historii autodesignu s přednáškou o přelomových modelech automobilové historie z pohledu designu. Chybět v ní nesměl obdivovaný Citroen DS. Dílo Flaminia Bertoniho, který svým kolegům radil, ať pro hledání inspirace místo autosalonů navštěvují zoologocké zahrady. Hulák vzpomenul i významného českého designéra Václava Krále, jehož motto otevírá celý katalog autodesignérské konference.

Na závěr své popřál designérům dobré inženýry a inženýrům dobré designéry a před publikum složené z designérů, studentů a odborníků z oboru předstoupila největší hvězda konference.

Hlavní hvězda konference Autodesign Prague Fabio Filippini

Hlavní hvězda konference Autodesign Prague Fabio Filippini

"Design v hlavní roli, cit pro estetiku, který tvoří nestárnoucí krásu," to je hlavní myšlenka Fabia Filippiniho, šéfdesignéra studia Pininfarina. Ital vedoucí jedno z nejslavnějších studií světa nyní vede stovku designérů. Vyznavač čistých ladných tvarů podle pravidel italské elegance maloval donedávna Renaulty. Nejnovějším dílem jeho studia, které se představilo před pár týdny na autosalonu ve Frankfurtu, je otevřená verze Ferrari 458 Italia. Pininfarina je už desítky let jedním z hlavních krejčích italských kultovních sporťáků.

Velkou kariéru udělala u Renaultu také další hvězda pražské konference Anne Assensio. Elegantní, energická, usměvavá dáma, která ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou, modelovala z hlíny a taky byla u nástupu počítačů do designérských studií.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury

Byla u toho, kdy se malovala první kultovní generace Renaultu Twingo a byla to ona, kdo oblékl jeden z přelomových aut devadesátých let Renault Scénic. Od veleúspěšného kompaktního MPV, které inspirovalo všechny ostatní pak vedla cesta Anne Assensio na místo generála designu amerického GM.

Dnešní auta vidí velmi kriticky. Svět praktického autodesignu opustila před čtyřmi lety. Dnes je hlavně vizionářkou, která působí ve společnosti Dassault Systèmes a zabývá se novými koncepty mobility, designu a vůbec všeho, co s budoucností aut souvisí.

Třetí velkou hvězdou konference je Peter Horbury, jehož největší úspěchy v autodesignu jsou svázané se značkou Volvo. Jeho přednáška na téma "Auta mají národnost" měla největší úspěch. Důstojný elegán sršící typickým anglickým suchým humorem stojí za designem nestárnoucího Volva XC90 a je na něj patřičně hrdý. "Když mají auta národnost a odráží kulturu národa, začnou být zajímavá," prohlašuje.

S tím souhlasí i Anne Assensio. Podle které se v dnešním globalizované světě automobilky nabízejí stále méně aut, která jsou opravdu zajímavá. "Dnes není žádné auto, které by se mohlo stát ikonou."

Konference Autodesign Prague

"Krabice je užitečná," říká Peter Horbury s potutelným úsměvem a odkazuje tak na legendární kombíky Volva. Popisuje tak i švédské pojetí designu, které podle Horburyho dokážou obě švédské značky (Volvo a Saab) dobře interpretovat. "Jasně definované tvary, funkčnost. Detaily jsou zakomponované do tvarů, netvoří je," vysvětluje elegantně, co je to skandinávský - a hlavně švédský - design.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.