Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italský fígl na řádění berňáku: německý leasing ochrání jejich ferrari

aktualizováno 
Fintu, jak obelstít finanční kontrolory, kteří teď řádí na Apeninském poloostrově, vymysleli Italové. Říkají tomu německý leasing. Bonusem je to, že se vyhnete pokutám, slibují filutové.

Ferrari FF | foto: Ferrari

Německý leasing vymysleli hlavně jako ochranu proti akcím za očistu italské ekonomiky, o kterou se snaží vláda Maria Montiho. Dalším příjemným bonusem je menší pravděpodobnost postihu za dopravní přestupky. Novinka, na kterou upozornila italská asociace poskytovatelů leasingu Assilea, ale nemá nic společného s nákupem aut na splátky.

"Finanční leasing mohou poskytovat výhradně banky a finanční společnosti zapsané u italské národní banky," vysvětluje deník la Repubblica.

Německý leasing ale poskytují filutové těm, kteří mají strach z kontrol italských financů. Italský berňák totiž letos pořádně utáhl šrouby a luxusní auta jsou první na ráně.

Německý je tento netradiční "leasing" proto, že nabízí dlouhodobý pronájem aut s německou registrační značkou. Podle deníku La Repubblica se ale objevují i pronájmy aut s českou "spztkou". 

Společnosti, které novinku nabízejí, zdůrazňují ještě další výhodu aut registrovaných v zahraničí. Je velmi nepravděpodobné, že Itala jezdícího v autě s německou značkou, někdy dožene pokuta. Výhodnější je také pojištění, které u bouračů v Itálii razantně vzrůstá.

Superdaň na auta

Největší výhoda je ale fiskální. Auto je totiž registrované na německou společnost. Kromě rozdílu jednoho procentního bodu při nákupu (Německo má DPH 19, Itálie 20 procent) se tímto způsobem Italové vyhnou superdani, která se platí za silná auta. Ta letos narostla do závratných výšin a je větší než v osmdesátých letech, kdy právě kvůli silnému italskému trhu nabízely automobilky speciální modely. Tehdy byla DPH na auta do dvou litrů 20 procent a na větší objemy závratných 38 procent. I proto tehdy postavilo Ferrari model 208 s dvoulitrovým osmiválcem s výkonem 170 koní. BMW tehdy místo 2,3litrového modelu M3 vytvořilo speciálně pro Itálii dnes supervzácnou verzi 320is. A další, hlavně italské značky nabízely velké limuzíny s nezvykle malými motory.

Letos platí Italové "superdaň" 20 eur za každý kilowatt výkonu nad 185 kW. Pro starší auta je na dani sleva, ale i tak jejich majitelé skřípají zuby.

Hon na neplatiče daní vyhnal luxusní auta

Německý leasing ale vymysleli z jiného důvodu. Za Alpami totiž letos zahájili hon na ty, kteří jsou na štíru s odvody státu. Koupili a zprovoznili nový superpočítač, který pojmenovali Serpico, ten hlídá finanční operace všech Italů. Umí nahlédnout do finančního přiznání a porovnat přiznané příjmy s výdaji. Umí je také spárovat s daty z registru vozidel.

A zátah na "chudáky ve ferrari" je mimořádně efektivní. A to až tak, že se v Itálii doslova zhroutil trh s luxusními auty. Ti, kdo porsche nebo ferrari mají, se jich zbavují nebo je schovávají. Dokonce se ruší srazy...

A protože se návštěvy financů, kteří kontrolují účetnictví do poslední účtenky, bojí i ti, kteří by mohli mít svědomí čisté, spadly ceny ojetých ferrari v jejich domovině na minimum. Podle ceníků renomovaného italského automagazínu Quattroruote klesly ceny některých ferrari na trhu ojetin o 30 až 40 procent.

"Poslouchej Lorenzo, udělej mi laskavost. Potřebuji se zbavit toho range rovera, kterého jsi mi prodal. Pošli mi domů někoho od vás s převozní značkou a odvezte si ho. Já vám ho nepovezu, mám strach, že mě zastaví," tak popisoval pro italský deník Corriere della Sera telefonát jednoho ze svých klientů Lorenzo Schiatti, majitel dealerství v Reggiu Emilia. "Bál se ujet těch deset kilometrů od domu k nám," líčil. Ojetý range rover pak putoval do Moldávie, Polska nebo na Ukrajinu, možná jezdí v Česku.

"Na dálnici z Milána do Benátek byly začátkem roku vidět desítky dodávek s přívěsem, které vozily drahá luxusní auta," popsal pro Corriere della Sera Gianni Oliosi, šéf komunikace italského zastoupení BMW. Podle italských médií putovalo hodně BMW X5, velkých mercedesů, Porschí Cayenne a dalších drahých aut hlavně do východní Evropy, snad i do ČR.

Loni se z Itálie vyvezlo každý týden 60 ojetých porschí, v lednu to podle Lorise Casadei, dnes už bývalého šéfa Porsche Italia, bylo kolem dvou stovek.
 
"Trh se superauty nezkrachoval, je mrtvý," řekl pro dubnové číslo renomovaného magazínu Ruoteclassiche Filippo Pavan Bernacchi, prezident Federauto, což je sdružení italských prodejců aut.

Příjmometr na lodě, auta, vily a letadla

Majitel takového drahého auta totiž musí dokázat, že na něj má. Finanční policie může dokonce zastavit auto na ulici a začít kontrolovat, zda si jeho majitel může provoz tak drahého vozu dovolit. A nekontrolují jen ferrari, ale i veterány nebo sběratele. Magazín Ruoteclassiche popisuje případ padovského sběratele amerických bouráků, kterého sebrali i s manželkou.

Na zjištění, zda si provoz takového auta majitel může dovolit, mají kontroloři tabulku. Pro příklad: na to, abyste mohli udržovat auto s motorem o objemu kolem dvou litrů, musíte mít roční příjem v přepočtu přibližně 740 tisíc korun. Na Ferrari California musíte vydělávat ročně asi 1,4 milionu. Do tabulky "žlutých policistů", jak se finanční policii (Guardia di finanza) v Itálii říká, se ale musí dotyčný vejít i se svými jachtami a vilami.

Když z daňového přiznání ale vyplývá, že si život na vysoké noze dotyčný nemůže dovolit, protože přiznává malý výdělek, má zaděláno na velké problémy. Hned začátkem letoška se finanční policie pochlubila kapitálními úlovky v známém lyžařském středisku Cortina D'Ampezzo. Při "novoročním bleskovém útoku" zkontrolovala 133 lamborghini, ferrari, drahých SUV a dalších aut a hned sebrali 42 majitelů luxusních bouráků, jejichž oficiální příjmy byly příliš nízké, aby si je mohli dovolit. "Finanční úřad si podle webu il Giornale.it. pak všiml zvláštního úkazu: den po zásahu výrazně narostl objem vyfakturovaného zboží (toho, na které byl vystaven účet).

Na výrazná drahá auta si vyšlápla i policie v Miláně, Římě a dalších městech. Ve Florencii tak narazili na nový mercedes, který patřil staviteli, jenž byl oficiálně bez příjmů a jeho žena pobírala sociální dávky.

Německý leasing tak ochrání Italy právě proti řádění finančáku. "Tímto způsobem máte možnost pronajmout si auto vyšší kategorie, bez rizika zásahu italských finančních kontrol," uvádí web elitelease.it, který německý leasing nabízí. "Budete mít také mnohem nižší daň z vlastnictví, než je ta italská. Kromě toho nebudete platit daň z luxusu," láká společnost s tím, že si tak mohou zájemci pořídit všechna auta od smartu po Ferrari Italia.

Serpico

Superpočítač ukrytý v římském podzemí zpracuje za sekundu 22 tisíc údajů uložených na dvou tisících serverech. Nová zbraň, kterou italský berňák spustil letos na Nový rok si posvítí na příjmy, majetek, bankovní převody (nad 1 000 eur), ale zkontroluje i účty za elektřinu a plyn kteréhokoliv Itala.

Válka proti "vyčuránkům" jak nazývají neplatiče daní i vážná italská média, začala spuštěním tohoto výkonného systému, kterému dali jméno Serpico. Počítač zpracovává a porovnává obrovské množství dat. Velký bratr sám hlásí podezřelé transakce a nesrovnalosti.

Mezi prvními odhalil víc než 500 majitelů letadel a přes 40 tisíc vlastníků jachet, kteří přiznávají roční výdělek pod 20 tisíc eur (v korunách asi půl milionu).

Vláda (Super)Maria Montiho s pomocí serpica bojuje proti šedé ekonomice. Italský statistický úřad odhaduje, že se v ní v Itálii točí 275 miliard eur ročně, to je asi 17,5 procenta italského HDP. Na daních oberou podle deníku Corriere della Sera Italové stát ročně o 120 miliard eur (3 tisíce na daňového poplatníka).





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.