Italové ohromili Ženevu. Podívejte se na nejlepší koncepty

  • 7
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na Ženevský autosalon se jezdí hlavně za italskými designéry. Nikam jinam totiž světová extratřída slavných jmen Italdesign nebo Pininfarina vystavovat nejezdí. Hvězdou nejzářivější je letos milánská karosárna Touring. Činí se však i další velká jména, hlavně Giugiaro se vytáhl.

"Po letech přivezl Giugiaro konečně zase studii, která stojí za to," zní výstavištěm Palexpo. A mají asi pravdu. Po letech, kdy slavný designér, který se svým studiem Italdesign vymyslel první VW Golf, nesmrtelný jednoduchý hranatý Fiat Panda a vozil do Ženevy hlavně sporťáky, je tu konečně něco zajímavého, neotřelého a ve své jednoduché přímočarosti okouzlujícího.

Italdesign Parcour
Italdesign Parcour

Studio, které před dvěma lety zakotvilo v bezpečí koncernu Volkswagen a letos slaví pětačtyřicáté výročí založení, představilo na výstavišti Palexpo koncept Parcour. Jakási luxusní bugina "řízlá" SUVčkem a luxusním gran turismem parkuje v Ženevě naproti stánku Škody hned ve třech provedeních: kupé, roadster a pak jako maketa závodního speciálu. Kupé a roadster se trochu liší, základní linky jsou však stejné, uzavřené provedení má vzhůru výklopné dveře.

Za záda posádky si tvůrci pro koncept vysnili 5,2litrový desetiválec od Lamborghini s výkonem 550 koní. S ním parcour, na kterém podle informací iDNES.cz pracovali třeba i lidé od Audi, vystřelí z nuly na stovku za 3,6 sekundy. Parádnickému konceptu nesmí chybět obří kola, parcour tak obouvá dvaadvacetipalcové pláště Vredestein. Terénní zaměření zase zdůrazňuje velká světlá výška, podle nastavení podvozku je 21 až 33 centimetrů.

Pocta velikánovi

Studio Pininfarina vedené zkušeným Fabiem Filippinim dovezlo koncept Sergio. Sporťák bez kapoty a dokonce i bez čelního skla stojí na základech Ferrari 458 Spider. Aby ne, Pininfarina je už dlouhá léta dvorním designérem maranellské značky. V italštině se takovým sportovním kabrioletům říká barchetta (v překladu loďka), Britové jim říkají roadster. Zaujme čistými a nápaditými tvary, znalci odhalí odkazy na minulost. Hlavně na jeden z nejceněnějších modelů Pininfariny vůbec, Dino Berlinetta Speciale, který modelu Sergio dělá společnost také přímo na ženevském stánku. Volba jména není samoúčelná, dvoumístná barchetta dostala jméno po dlouholetém vůdci studia (u kormidla Pininfariny byl 40 let), který loni zemřel, více o Sergiu Pininfarinovi čtěte zde 

Pinifarina Sergio

Pininfarina uvádí, že sergio může vzniknout v limitované sérii, není to tedy jen pouhé stylistické cvičení. Koncept s délkou 455 centimetrů a výškou pouhých 114 cm pohání čtyřapůllitrový osmiválec uložený u zadní poháněné nápravy. Maximálku tvůrci odhadují na 320 km/h, zrychlení na stovku má zvládnout za 3,4 sekundy. Ještě se vraťme k dinu. Pininfarina ho představil na autosalonu v Paříži v roce 1965, koncept pak dal vzniknout sériovému provedení veleslavného Ferrari Dino.

Pro milovníky kombíků

Další ze světoznámých italských karosáren, před několika lety zkrachovalá a znovu oživená Bertone tentokrát přivezla Aston Martin Rapide. Z původní supersportovní limuzíny se stal kombík. Těm se ale u automobilové smetánky neříká kombi nebo station wagon jako u plebejských aut, ale shooting brake.
 
Pětidveřový čtyřmístný kombík pojmenovaný Jet 2+2 si u Bertoneho objednal utajený sběratel, karosárna tak oslavila šedesát let spolupráce s Aston Martinem (ten zas letos slaví stovku). Šestilitrový dvanáctiválec pod kapotou zůstal beze změn, zadní kola tedy pohání 476 koní.

Bertone Jet 2+2

Důležité šestky

Carozzeria Touring

V milánské karosárně se musí mít na pozoru před každým rokem končícím šestkou. Carozzeria Touring byla založena roku 1926. Konec přišel v roce 1966. Po čtyřiceti letech, v roce 2006 ji znovu založili jako Carozzeria Touring Superleggera.

Krása létajícího talíře

Nejzářivější hvězdou je ovšem tentokrát opět, stejně jako loni, létající talíř od milánské karosárny Touring, Letos dorazilo disco volante v provedení, ve kterém už může na silnici.

Cena přestavby je tajná, každopádně na ni musí zájemce obětovat Alfu Romeo 8C Competizione, která se sama o sobě díky pouhým pěti stům vyrobeným kusům unikátem.

Na přestavbě pracovali řemeslníci čtyři tisíce hodin, trvala asi půl roku. Mechanika zůstala beze změn, nejdůležitější je v případě létajícího talíře hliníková karoserie.

Touring Superleggera Disco Volante

Disco Volante představila karosárna Touring Superleggera loni v Ženevě jako koncept. Letos parkuje na stejném místě funkční kus. Tvůrci říkají, že museli upravit mnoho dílů. Shodný s loňským originálem je prý možná jeden díl, všechny ostatní jsou odlišné. Důležité však je, že se mladému, ale velmi talentovanému šéfdesignérovi Louisovi de Fabribeckersovi podařilo zachovat proporce.