Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italští trpaslíci obsadili Český ráj

  12:00aktualizováno  12:00
Dlouhá, pro spěchající motoristy až nekonečná kolona malých fiátků se v sobotu proplétala Českým rájem. Bylo to již po desáté, co se nadšenci italské značky vydali na Spanilou jízdu, která se koná vždy v rámci mezinárodního setkání příznivců autoveteránů Fiat.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Přijela stovka fiatů

"Přijelo kolem stovky aut, což je v posledních letech již takový ustálený počet," říká za organizátory Jan Kozák z příšovického F 600 Clubu. Srazu se ale neúčastní všechny veteráni italské značky, ale pouze vozy Fiat 500, 600, 850 a příbuzné či licencované typy. Kromě "berušek" třeba i polské Maluchy.

"Máme tu i několik rarit. Třeba Fiat Multipla ze šedesátých let, což je na platformě šestistovky postavené šestimístné auto," vysvětluje Kozák. Zmiňovaná Multipla z roku 1966 byla zakoupena v Tuzexu za devět a půl tisíce tuzexových korun, známých jako bonů. V republice se jich podle Kozáka dochovalo kolem dvaceti, přičemž pojízdné jsou asi čtyři.

Sraz ve Svijanském Újezdu na Liberecku se letos konal už podesáté. Podle Jana Kozáka jde o největší setkání fiátků ve střední Evropě.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Milovníci autoveteránů se podle něj setkávají několikrát ročně, jejich letní sraz je vždycky největší. "Vzájemně si ukazujeme úpravy, které jsme na autech provedli. Vylepšujeme laky, audiotechniku, jízdní vlastnosti," dodal Kozák. Některé vozy vypadají, jako by právě sjely z výrobní linky. Na srazu se soutěží třeba i v hlasitosti výfuku nebo hodu pneumatikou do dálky.

Český fiatklub má člena v i v Afghánistánu

Příšovický klub není jen tak ledajakým sdružením fanoušků historických automobilů. Specializuje se výhradně na tři nejmenší fiaty a je v něm 300 členů - kromě Čechů i Slováci, Poláci, Němci, Nizozemci, Belgičané a dokonce motorista z Afghánistánu.

Stará "pětistovka" nebo "šestistovka" jsou podle Kozáka stále vzácnějším zbožím, koupit se ale ještě dají. Bývají ale dražší než před 40 lety, když byly nové. Tehdy stál Fiat 600 zhruba 22 000 korun, dal se ale koupit jen na poukázku nebo v Tuzexu.

"Kdo chce s veterány uspět v klubových soutěžích elegance, musí ještě hodně peněz přidat," přiznal Kozák. Některé majitele fiatů stojí vylepšení jejich vozů i více než 100 000 korun. "Žena ani neví, že jsem auto koupil. Už víc než rok to před ní úspěšně tajím, snil jsem o tom 30 let," přiznal jeden z účastníků srazu.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Při uplynulých dvou ročnících se pořadatelé postarali o zápis do české knihy rekordů. Jednou se do 35 let starého Fiatu 500 nasoukalo 12 lidí, pak se zase vešlo do o něco většího Fiatu 600 šestnáct pasažérů a pes krysařík.

Fiat 600 se vyráběl v letech 1955 až 1968 a menší Fiat 500 v letech 1965 až 1972. V Česku jich i s nepojízdnými vraky a auty, po nichž zbyly jen doklady, zůstává kolem pěti tisíc.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Vitara končí s atmosférou. Motor ze staré školy modernímu SUV nepasuje

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara je v kategorii SUV pojem, poprvé vyjela před třiceti lety. Postupně vznikla již ve čtyřech generacích,...

Najdete na iDNES.cz