Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italští trpaslíci obsadili Český ráj

  12:00aktualizováno  12:00
Dlouhá, pro spěchající motoristy až nekonečná kolona malých fiátků se v sobotu proplétala Českým rájem. Bylo to již po desáté, co se nadšenci italské značky vydali na Spanilou jízdu, která se koná vždy v rámci mezinárodního setkání příznivců autoveteránů Fiat.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Přijela stovka fiatů

"Přijelo kolem stovky aut, což je v posledních letech již takový ustálený počet," říká za organizátory Jan Kozák z příšovického F 600 Clubu. Srazu se ale neúčastní všechny veteráni italské značky, ale pouze vozy Fiat 500, 600, 850 a příbuzné či licencované typy. Kromě "berušek" třeba i polské Maluchy.

"Máme tu i několik rarit. Třeba Fiat Multipla ze šedesátých let, což je na platformě šestistovky postavené šestimístné auto," vysvětluje Kozák. Zmiňovaná Multipla z roku 1966 byla zakoupena v Tuzexu za devět a půl tisíce tuzexových korun, známých jako bonů. V republice se jich podle Kozáka dochovalo kolem dvaceti, přičemž pojízdné jsou asi čtyři.

Sraz ve Svijanském Újezdu na Liberecku se letos konal už podesáté. Podle Jana Kozáka jde o největší setkání fiátků ve střední Evropě.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Milovníci autoveteránů se podle něj setkávají několikrát ročně, jejich letní sraz je vždycky největší. "Vzájemně si ukazujeme úpravy, které jsme na autech provedli. Vylepšujeme laky, audiotechniku, jízdní vlastnosti," dodal Kozák. Některé vozy vypadají, jako by právě sjely z výrobní linky. Na srazu se soutěží třeba i v hlasitosti výfuku nebo hodu pneumatikou do dálky.

Český fiatklub má člena v i v Afghánistánu

Příšovický klub není jen tak ledajakým sdružením fanoušků historických automobilů. Specializuje se výhradně na tři nejmenší fiaty a je v něm 300 členů - kromě Čechů i Slováci, Poláci, Němci, Nizozemci, Belgičané a dokonce motorista z Afghánistánu.

Stará "pětistovka" nebo "šestistovka" jsou podle Kozáka stále vzácnějším zbožím, koupit se ale ještě dají. Bývají ale dražší než před 40 lety, když byly nové. Tehdy stál Fiat 600 zhruba 22 000 korun, dal se ale koupit jen na poukázku nebo v Tuzexu.

"Kdo chce s veterány uspět v klubových soutěžích elegance, musí ještě hodně peněz přidat," přiznal Kozák. Některé majitele fiatů stojí vylepšení jejich vozů i více než 100 000 korun. "Žena ani neví, že jsem auto koupil. Už víc než rok to před ní úspěšně tajím, snil jsem o tom 30 let," přiznal jeden z účastníků srazu.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Při uplynulých dvou ročnících se pořadatelé postarali o zápis do české knihy rekordů. Jednou se do 35 let starého Fiatu 500 nasoukalo 12 lidí, pak se zase vešlo do o něco většího Fiatu 600 šestnáct pasažérů a pes krysařík.

Fiat 600 se vyráběl v letech 1955 až 1968 a menší Fiat 500 v letech 1965 až 1972. V Česku jich i s nepojízdnými vraky a auty, po nichž zbyly jen doklady, zůstává kolem pěti tisíc.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.