Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladicí vozy jsou vzduchotěsné, uprchlíci neměli šanci přežít

  12:19aktualizováno  12:19
Sedmdesát běženců v chladicí nástavbě náklaďáku nemělo šanci. Jakmile za nimi převaděči zabouchli dveře, zbýval jim vzduch jen na velmi krátkou dobu. A čerstvý se k nim zvenčí dostat nemohl.

Policie na východě Rakouska nalezla v odstaveném nákladním automobilu desítky mrtvých běženců. | foto: AP

„Izotermické nástavby musí být vzduchotěsné, jinak tam požadovanou teplotu neudržíte,“ vysvětlil iDNES.cz expert na jejich testování, který nechce být jmenován. Na vzduchotěsnost se tyto nástavby dokonce pravidelně musí testovat.

Vyplývá to z Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy, která je platná od roku 1976. Mezi odborníky je známá jako Dohoda ATP.

Nová nástavba dostane po výrobě certifikát na šest let. Poté se nástavba otestuje a pokud zkouškou projde, dostane osvědčení na další tři roky. Expert to připodobňuje k technické kontrole auta.

Právě ztráta vzduchotěsnosti je podle odborníka na ATP obvyklou závadou, která je zapříčiněna opotřebením. Velmi často bývá poškozené těsnění dveří.

Staré volvo, v jehož nákladovém prostoru se v Rakousku našlo 70 mrtvých běženců, mělo podle označení na boku atest ATP propadlý v červenci letošního roku. Dá se to vyčíst ze štítku v horním rohu na boku nástavby (FNA-X 7-2015). Ten také prozrazuje, že jde o izotermickou nástavbu nejzákladnější kategorie.

Takové množství lidí si v malé skříni bez přístupu vzduchu muselo vydýchat vzduch za několik desítek minut.

Podle ATP se izotermické dopravní prostředky (tepelně izolované skříně) dělí do dvou skupin podle toho, jakých hodnot dosahuje jejich součinitel prostupu tepla. Chladicí nástavby se podle nich dělí na ty s normální a zesílenou izolací. Ty se zesílenou izolací se při doplnění o chladicí zařízení mohou používat pro přepravu mraženého zboží. Pro zajímavost stojí za doplnění, že v chladicích vozech se převážejí i čerstvé květiny.

ATP dělí nástavby do šesti tříd. Kód FNA znamená, že patří do základní třídy A. Pro ní platí požadavek, že při teplotě okolí +30 °C lze teplotu regulovat v rozpětí od 0 °C do +12 °C. Auto jen tedy vybavené mechanickým chlazením (chladicí jednotka je uchycená zvenku na nástavbě nad kabinou řidiče) a má normální izolaci.

Rozšířenější jsou boxy s certifikací FRC, které mají zesílenou izolací spadající do třídy C, tedy při vnější teplotě +30 °C se teplota uvnitř dá nastavit a udržovat v rozpětí od -20 °C do +12 °C.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz