Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladicí vozy jsou vzduchotěsné, uprchlíci neměli šanci přežít

  12:19aktualizováno  12:19
Sedmdesát běženců v chladicí nástavbě náklaďáku nemělo šanci. Jakmile za nimi převaděči zabouchli dveře, zbýval jim vzduch jen na velmi krátkou dobu. A čerstvý se k nim zvenčí dostat nemohl.

Policie na východě Rakouska nalezla v odstaveném nákladním automobilu desítky mrtvých běženců. | foto: AP

„Izotermické nástavby musí být vzduchotěsné, jinak tam požadovanou teplotu neudržíte,“ vysvětlil iDNES.cz expert na jejich testování, který nechce být jmenován. Na vzduchotěsnost se tyto nástavby dokonce pravidelně musí testovat.

Vyplývá to z Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy, která je platná od roku 1976. Mezi odborníky je známá jako Dohoda ATP.

Nová nástavba dostane po výrobě certifikát na šest let. Poté se nástavba otestuje a pokud zkouškou projde, dostane osvědčení na další tři roky. Expert to připodobňuje k technické kontrole auta.

Právě ztráta vzduchotěsnosti je podle odborníka na ATP obvyklou závadou, která je zapříčiněna opotřebením. Velmi často bývá poškozené těsnění dveří.

Staré volvo, v jehož nákladovém prostoru se v Rakousku našlo 70 mrtvých běženců, mělo podle označení na boku atest ATP propadlý v červenci letošního roku. Dá se to vyčíst ze štítku v horním rohu na boku nástavby (FNA-X 7-2015). Ten také prozrazuje, že jde o izotermickou nástavbu nejzákladnější kategorie.

Takové množství lidí si v malé skříni bez přístupu vzduchu muselo vydýchat vzduch za několik desítek minut.

Podle ATP se izotermické dopravní prostředky (tepelně izolované skříně) dělí do dvou skupin podle toho, jakých hodnot dosahuje jejich součinitel prostupu tepla. Chladicí nástavby se podle nich dělí na ty s normální a zesílenou izolací. Ty se zesílenou izolací se při doplnění o chladicí zařízení mohou používat pro přepravu mraženého zboží. Pro zajímavost stojí za doplnění, že v chladicích vozech se převážejí i čerstvé květiny.

ATP dělí nástavby do šesti tříd. Kód FNA znamená, že patří do základní třídy A. Pro ní platí požadavek, že při teplotě okolí +30 °C lze teplotu regulovat v rozpětí od 0 °C do +12 °C. Auto jen tedy vybavené mechanickým chlazením (chladicí jednotka je uchycená zvenku na nástavbě nad kabinou řidiče) a má normální izolaci.

Rozšířenější jsou boxy s certifikací FRC, které mají zesílenou izolací spadající do třídy C, tedy při vnější teplotě +30 °C se teplota uvnitř dá nastavit a udržovat v rozpětí od -20 °C do +12 °C.

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.