Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladicí vozy jsou vzduchotěsné, uprchlíci neměli šanci přežít

  12:19aktualizováno  12:19
Sedmdesát běženců v chladicí nástavbě náklaďáku nemělo šanci. Jakmile za nimi převaděči zabouchli dveře, zbýval jim vzduch jen na velmi krátkou dobu. A čerstvý se k nim zvenčí dostat nemohl.

Policie na východě Rakouska nalezla v odstaveném nákladním automobilu desítky mrtvých běženců. | foto: AP

„Izotermické nástavby musí být vzduchotěsné, jinak tam požadovanou teplotu neudržíte,“ vysvětlil iDNES.cz expert na jejich testování, který nechce být jmenován. Na vzduchotěsnost se tyto nástavby dokonce pravidelně musí testovat.

Vyplývá to z Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy, která je platná od roku 1976. Mezi odborníky je známá jako Dohoda ATP.

Nová nástavba dostane po výrobě certifikát na šest let. Poté se nástavba otestuje a pokud zkouškou projde, dostane osvědčení na další tři roky. Expert to připodobňuje k technické kontrole auta.

Právě ztráta vzduchotěsnosti je podle odborníka na ATP obvyklou závadou, která je zapříčiněna opotřebením. Velmi často bývá poškozené těsnění dveří.

Staré volvo, v jehož nákladovém prostoru se v Rakousku našlo 70 mrtvých běženců, mělo podle označení na boku atest ATP propadlý v červenci letošního roku. Dá se to vyčíst ze štítku v horním rohu na boku nástavby (FNA-X 7-2015). Ten také prozrazuje, že jde o izotermickou nástavbu nejzákladnější kategorie.

Takové množství lidí si v malé skříni bez přístupu vzduchu muselo vydýchat vzduch za několik desítek minut.

Podle ATP se izotermické dopravní prostředky (tepelně izolované skříně) dělí do dvou skupin podle toho, jakých hodnot dosahuje jejich součinitel prostupu tepla. Chladicí nástavby se podle nich dělí na ty s normální a zesílenou izolací. Ty se zesílenou izolací se při doplnění o chladicí zařízení mohou používat pro přepravu mraženého zboží. Pro zajímavost stojí za doplnění, že v chladicích vozech se převážejí i čerstvé květiny.

ATP dělí nástavby do šesti tříd. Kód FNA znamená, že patří do základní třídy A. Pro ní platí požadavek, že při teplotě okolí +30 °C lze teplotu regulovat v rozpětí od 0 °C do +12 °C. Auto jen tedy vybavené mechanickým chlazením (chladicí jednotka je uchycená zvenku na nástavbě nad kabinou řidiče) a má normální izolaci.

Rozšířenější jsou boxy s certifikací FRC, které mají zesílenou izolací spadající do třídy C, tedy při vnější teplotě +30 °C se teplota uvnitř dá nastavit a udržovat v rozpětí od -20 °C do +12 °C.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Řidiči hybridů v Praze zaparkují v modrých zónách za stovku ročně

Hyundai Ioniq

Majitelé hybridních aut budou moci v Praze parkovat v placených zónách za 100 korun ročně, stejně jako nyní platí...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Najdete na iDNES.cz