Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a D, které byly určené původně na závodní tratě. Novější z nich divize Jaguar Classic v omezeném počtu vrací do výroby.

Le Mans, neděle 14. června 1953, Jaguar C-Type vítězně projíždí cílem vytrvalostního závodu na 24 hodin. Tovární posádka Tony Rolt - Duncan Hamilton jako první v historii ujela více než 300 kol a pokořila hranici tří tisíc ujetých kilometrů. Jedním z klíčů k úspěchu bylo použití kotoučových brzd, které konkurence tehdy ještě neměla.

Triumf z roku 1953 byl rozhodující pro další směřování značky Jaguar. Zatímco jiné dříve slavnější britské značky po válce postupně upadaly v zapomnění, Jaguar tímto vítězstvím stvrdil svůj postup vpřed. A automobilka z Coventry nechtěla usnout na vavřínech, proto pro následující sezonu připravila zcela nové auto.

Fotogalerie

Závodní speciál pro rok 1954 dostal označení D-Type. Písmeno v názvu nemá žádný speciální význam, jednoduše navazuje na předchozí C-Type (u něj C znamenalo „competition“, tedy soutěžní vůz). S předchozím modelem měl D-Type společné jen zavěšení, kotoučové brzdy a motor, i když ten prošel také několika úpravami.

Karoserie byla zcela nová, samonosná, aerodynamicky tvarovaná a z velké části postavená z hliníku. Jaguar předběhl konkurenci jak použitím lehkého monokoku, tak zvláštní péčí o aerodynamiku. S využitím znalostí z leteckého průmyslu (karoserii navrhl bývalý letecký konstruktér Malcolm Sayer) se podařilo vytvořit auto, které odolávalo bočním náporům větru mnohem lépe než konkurence.

Díky vyladěné aerodynamice model D-Type maximální rychlostí přes 275 km/h překonával konkurenci, i když měl relativně malý motor. Tím byl řadový šestiválec 3,4 l (třeba Ferrari tehdy používalo pětilitr V12) o výkonu zhruba 300 koní. V zájmu snížení těžiště dostal motor na rozdíl od toho v Jaguaru C-Type mazání se suchou skříní, další změnou bylo náporové vedení vzduchu ke karburátorům.

Veškerý vývoj šel velmi rychle, první vůz se sériovým číslem XKD401 byl postaven začátkem roku 1954. Trojice aut pro tovární tým byla dokončena až těsně před závodem v Le Mans, na přelomu května a června.

Nový pokus o vítězství v závodě na 24 hodin ale nevyšel. Posádku Stirling Moss - Peter Walker po 12 hodinách zastavila závada na brzdách. Petera Whiteheada a Kena Whartona o hodinu později donutila k odstoupení převodovka. Duncan Hamilton a Tony Rolt, vítězové předchozího ročníku, na třetím z d-typů po většinu závodu stíhali Ferrari J. F. Gonzáleze a Maurice Trintignanta, v cíli však měli nakonec jedno kolo ztrátu.

Jaguar D-Type v akci

Prvních šest továrních vozů se zúčastnilo se střídavými úspěchy ještě několika dalších závodů, pak je automobilka postupně rozprodala. Pro rok 1955 postavila nové d-typy s důležitými úpravami: prodloužení přídě o 18 cm zlepšilo aerodynamiku, přepracovaná hlava s většími ventily zvedla výkony motoru. V této podobě Jaguar ovládl Le Mans v letech 1955 až 1957 třikrát za sebou. Delší sérii vítězství v řadě dokázalo vytvořit až Porsche v osmdesátých letech s typem 956.

Dohromady Jaguar postavil podle dostupných zdrojů jen 71 d-typů: 18 továrních a 53 pro nezávislé závodní týmy (automobilka sama udává sumu 75 kusů bez bližšího upřesnění). K nim můžeme připočítat ještě odvozený silniční model XKSS. Těch mělo být vyrobeno 25, ale požár v továrně zničil devět rozpracovaných kusů, a tak jich k zákazníkům vyjelo jen 16.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type.

Zajímavá historie a malý počet dochovaných aut ženou ceny nahoru. Letos v lednu se tovární vůz s odhadovanou cenou 250 až 300 milionů korun na aukci v Arizoně neprodal. Před dvěma lety se ale na jiné dražbě prodal vůz po soukromém týmu Ecurie Ecosse v přepočtu za více než 400 milionů korun. Přitom ještě deset let zpátky dosahovaly prodejní ceny d-typů „jen“ desítek milionů korun.

Nově ale existuje i jiná cesta k Jaguaru D-Type. S odstupem šesti desetiletí od původních závodních úspěchů se letos v únoru na veletrhu Salon Retromobile v Paříži představil tento typ v obnovené premiéře. Divize Jaguar Classic se rozhodla postavit 25 nových aut podle dobové dokumentace, která završí původně plánovanou výrobní kvótu.

Každý vůz bude vyroben podle autentických specifikací, přičemž majitelé si budou moci vybrat mezi původní specifikací z roku 1955 nebo novější s prodlouženou přídí.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...