Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

aktualizováno 
Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a D, které byly určené původně na závodní tratě. Novější z nich divize Jaguar Classic v omezeném počtu vrací do výroby.

Le Mans, neděle 14. června 1953, Jaguar C-Type vítězně projíždí cílem vytrvalostního závodu na 24 hodin. Tovární posádka Tony Rolt - Duncan Hamilton jako první v historii ujela více než 300 kol a pokořila hranici tří tisíc ujetých kilometrů. Jedním z klíčů k úspěchu bylo použití kotoučových brzd, které konkurence tehdy ještě neměla.

Triumf z roku 1953 byl rozhodující pro další směřování značky Jaguar. Zatímco jiné dříve slavnější britské značky po válce postupně upadaly v zapomnění, Jaguar tímto vítězstvím stvrdil svůj postup vpřed. A automobilka z Coventry nechtěla usnout na vavřínech, proto pro následující sezonu připravila zcela nové auto.

Fotogalerie

Závodní speciál pro rok 1954 dostal označení D-Type. Písmeno v názvu nemá žádný speciální význam, jednoduše navazuje na předchozí C-Type (u něj C znamenalo „competition“, tedy soutěžní vůz). S předchozím modelem měl D-Type společné jen zavěšení, kotoučové brzdy a motor, i když ten prošel také několika úpravami.

Karoserie byla zcela nová, samonosná, aerodynamicky tvarovaná a z velké části postavená z hliníku. Jaguar předběhl konkurenci jak použitím lehkého monokoku, tak zvláštní péčí o aerodynamiku. S využitím znalostí z leteckého průmyslu (karoserii navrhl bývalý letecký konstruktér Malcolm Sayer) se podařilo vytvořit auto, které odolávalo bočním náporům větru mnohem lépe než konkurence.

Díky vyladěné aerodynamice model D-Type maximální rychlostí přes 275 km/h překonával konkurenci, i když měl relativně malý motor. Tím byl řadový šestiválec 3,4 l (třeba Ferrari tehdy používalo pětilitr V12) o výkonu zhruba 300 koní. V zájmu snížení těžiště dostal motor na rozdíl od toho v Jaguaru C-Type mazání se suchou skříní, další změnou bylo náporové vedení vzduchu ke karburátorům.

Veškerý vývoj šel velmi rychle, první vůz se sériovým číslem XKD401 byl postaven začátkem roku 1954. Trojice aut pro tovární tým byla dokončena až těsně před závodem v Le Mans, na přelomu května a června.

Nový pokus o vítězství v závodě na 24 hodin ale nevyšel. Posádku Stirling Moss - Peter Walker po 12 hodinách zastavila závada na brzdách. Petera Whiteheada a Kena Whartona o hodinu později donutila k odstoupení převodovka. Duncan Hamilton a Tony Rolt, vítězové předchozího ročníku, na třetím z d-typů po většinu závodu stíhali Ferrari J. F. Gonzáleze a Maurice Trintignanta, v cíli však měli nakonec jedno kolo ztrátu.

Jaguar D-Type v akci

Jaguar D-Type v akci

Prvních šest továrních vozů se zúčastnilo se střídavými úspěchy ještě několika dalších závodů, pak je automobilka postupně rozprodala. Pro rok 1955 postavila nové d-typy s důležitými úpravami: prodloužení přídě o 18 cm zlepšilo aerodynamiku, přepracovaná hlava s většími ventily zvedla výkony motoru. V této podobě Jaguar ovládl Le Mans v letech 1955 až 1957 třikrát za sebou. Delší sérii vítězství v řadě dokázalo vytvořit až Porsche v osmdesátých letech s typem 956.

Dohromady Jaguar postavil podle dostupných zdrojů jen 71 d-typů: 18 továrních a 53 pro nezávislé závodní týmy (automobilka sama udává sumu 75 kusů bez bližšího upřesnění). K nim můžeme připočítat ještě odvozený silniční model XKSS. Těch mělo být vyrobeno 25, ale požár v továrně zničil devět rozpracovaných kusů, a tak jich k zákazníkům vyjelo jen 16.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type
Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type.

Zajímavá historie a malý počet dochovaných aut ženou ceny nahoru. Letos v lednu se tovární vůz s odhadovanou cenou 250 až 300 milionů korun na aukci v Arizoně neprodal. Před dvěma lety se ale na jiné dražbě prodal vůz po soukromém týmu Ecurie Ecosse v přepočtu za více než 400 milionů korun. Přitom ještě deset let zpátky dosahovaly prodejní ceny d-typů „jen“ desítek milionů korun.

Nově ale existuje i jiná cesta k Jaguaru D-Type. S odstupem šesti desetiletí od původních závodních úspěchů se letos v únoru na veletrhu Salon Retromobile v Paříži představil tento typ v obnovené premiéře. Divize Jaguar Classic se rozhodla postavit 25 nových aut podle dobové dokumentace, která završí původně plánovanou výrobní kvótu.

Každý vůz bude vyroben podle autentických specifikací, přičemž majitelé si budou moci vybrat mezi původní specifikací z roku 1955 nebo novější s prodlouženou přídí.

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Najdete na iDNES.cz