Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

  15:28aktualizováno  15:28
Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když se k již prodávanému F-Pace přidá menší a dostupnější E-Pace.

Druhé SUV značky Jaguar představuje značný odklon od zavedených pořádků. Zatímco větší model F-Pace je docela přirozeným rozšířením nabídky - svým způsobem nahrazuje kombi verzi řady XE, se kterou je technicky úzce svázán - nejnovější přírůstek se naopak velmi liší. Například má příčně uložené motory a v základní verzi pohon předních kol. Když tohle Jaguar zkoušel poprvé (a dosud také naposledy), skončilo to komerčním i imageovým neúspěchem.

E-Pace je ale kompaktní SUV, takové auto se bude v dnešní době už z podstaty věci prodávat dobře. Technicky má nejblíž k Land Roveru Discovery Sport, zaměřením pak k Range Roveru Evoque. Je vlastně jeho oblejším, méně pompézním a mileji vypadajícím alter egem.

Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace

S délkou 4395 mm je e-pace nejkratším jaguarem v celé poválečné historii značky. Díky příčně uloženému motoru a vyšší stavbě karoserie ale nabídne přiměřený prostor – pět míst v kabině a kufr o objemu 480 litrů. To jsou všechno míry, které jsou na úrovni BMW X1 a mírně překonávají pomalu odcházející Audi Q3.

Interiér se navzdory orientaci na praktickou stránku designově inspiruje u sportovního f-type. To znamená zřetelně vymezenou řidičovu zónu, výrazné, tyrkysově podsvícené ovládací prvky a ovladač automatické převodovky inspirovaný leteckým „kniplem“.

Příplatková výbava zahrnuje digitální přístrojový štít, head-up displej nebo světlomety Matrix LED. Zajímavostí převzatou z dalších SUV značek Jaguar a Land Rover je tzv. Activity Key – dálkové ovládání zámků schované v nepromokavém náramku.

Platforma D8 sdílená s Land Roverem Discovery Sport znamená ocelovou podlahovou plošinu – ostatní jaguary jsou dnes již hliníkové. Z hliníku má e-pace alespoň kapotu, páté dveře a střechu. Hmotnost základní dieselové verze přesto činí 1700 kg, protože prioritou při konstrukci byla především torzní tuhost.

Jaguar E-Pace

Pohonných jednotek je na výběr hned pět. Pokrývají spektrum od 110 do 221 kW, všechny ale mají shodně objem dva litry. Jen základní diesel se 110 kW může mít pohon předních kol, naftové biturbo (177 kW) i oba benzinové motory (183 a 221 kW) pak kromě pohonu 4x4 mají standardně i devítistupňový automat. Pro „jednoturbové“ diesely (110 a 132 kW) je automat za příplatek.

Pouze základní provedení s předním pohonem se s cenou vejde pod milion korun, stojí 966 669 Kč. Za čtyřkolku dáte nejméně 1,035 milionu korun. Když ale zvolíte veškerou komfortní i luxusní výbavu a přidáte veškerá vylepšení vzhledu v čele s 21‘‘ koly, můžete se v kombinaci s nejsilnějším motorem dostat až na dva a čtvrt milionu.

Zajímavostí je, že e-pace přebírá označování výbav (S, SE, HSE) od Land Roveru, stejný původ má i označování motorů – například nejslabší diesel je D150.

Fotogalerie

Dva vrcholné motory, benzinový P300 (221 kW) a naftový D240 (177 kW), dostanou místo obvyklého pohonu všech kol se spojkou haldex nový systém Active Driveline. Sofistikovaný systém pracuje na stejném principu jako čtyřkolka ve Fordu Focus RS, umí tedy přenést více síly na zadní kola, a to i třeba na jediné z nich. Výsledkem jsou svižnější rozjezdy, ale také schopnost navodit v zatáčce přetáčivý charakter nebo v terénu dokonale nahradit uzávěrku zadního diferenciálu.

Výroba e-pace nebude probíhat v britské továrně Halewood po boku Discovery Sport a Range Roveru Evoque; kapacita tohoto výrobního závodu je vytížena naplno. Jaguar počítá s výrobou více než 100 tisíc kusů ročně, proto na výrobu nasmlouval také rakouskou společnost Magna Steyr, která sídlí v Grazu. Její kapacity se uvolnily po nedávném ukončení tamní výroby Peugeotu RCZ a Mini Countryman.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Najdete na iDNES.cz