Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar F-Type: osmiválcová hračka, která jede tři sta

aktualizováno 
Jedna z nejnapjatěji očekávaných premiér letošní Paříže. Jaguar dlouho sliboval malý obratný roadster, konečně je tady. Jmenuje se F-type.

Jaguar F-type | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Britská značka klasických gentlemanských limuzín a sporťáků zraje společně s Land Roverem pod vedením indické Taty jako víno. Po letech živoření si konečně dopřála malý obratný roadster. A pořádně silný, minimem je 340 koní. Základní cena f-typu je pro český trh předběžně stanovena na 1,9 milionu korun.

Jaguar F-type vypadá na pohled trochu nepřekvapivě. Designéři se chtěli vyhnout retrodesignu, auto tak nakonec dostalo vzhled zmenšeného Jaguaru XK. Znalci v něm poznají také inspiraci u konceptu C-X16, který byl odhalen v roce 2011.

Jaguar F-type

Pod dlouho kapotou bude mít nový f-type řízné jaguaří motory, všechny jsou přeplňované kompresorem: šestiválcový třílitr s výkonem 340 koní (450 Nm), pak stejný motor posílený na 380 koní (460 Nm) a hlavně pro verzi V8 S osmiválcový pětilitr s 459 koňmi a 625 krouticími newtonmetry.

První vystřelí z nuly na stovku za 5,3 sekundy a jede maximálně dvěstěšedesátkou, druhý se zvýšeným kompresním poměrem (z 9,5:1 na 10,5:1) to zvládne o 0,2 sekundy rychleji a jede 275 km/h. Nejvýkonnější f-type jede tři sta a na stovce je za 4,3 sekundy.

Osmistupňová automatická převodovka ovládaná pádly pod volantem má 25 různých programů, mění je podle charakteru jezdce a jízdních podmínek. Nechybí launch control, který udělá vše pro to, aby auto vystřelilo z nuly co nejrychleji. Šestiválce mají mechanický samosvorný diferenciál, u osmiválce je aktivní řízený elektronicky.

Líbí se drsňácké čtyři koncovky výfuku u osmiválce, ostatní mají dvě. V obou případech jsou laděné tak, aby dělaly co největší rámus, když dravá šelma zabere. Libůstkou jsou kliky dveří schované v karoserii. Na sportování je zase připravené elektricky výsuvné křídlo na zádi, které samo vyjede při jízdě nad stovku a schová se při zpomalení pod 65 km/h. Podle měření Jaguaru vyvine přítlak na zadní nápravě až 120 kg. Základní šestiválec stojí na osmnáctipalcových kolech, posílený má devatenáctky a osmiválec dvacetipalcové ráfky.

Fotogalerie

Interiér čistě dvoumístného celohliníkového roadsteru ctí pravidla Jaguaru: kůže, kov, styl britských sporťáků. A to včetně látkové střechy (váží dvanáct kilogramů), kterou elektromotorky skládají až do padesátikilometrové rychlosti za dvanáct sekund.

Muší váha

Konstruktéři dostali za úkol držet na uzdě hmotnost. Karoserie má tak jen 261 kilo, celková váha základního provedení je 1 597 kilogramů.

Pořádně namotorovaný roadster je 447 centimetrů dlouhý, široký metr devadesát dva a vysoký třináct decimetrů. Od nápravy k nápravě je to 262 centimetrů. Do kufru se vejde dvě stě litrů. Uvnitř se prý sedí níž než v Jaguaru XKR-S.

Nechybí možnosti volby různých jízdních režimů. Pro největší nadšence bude v nabídce systém Configurable Dynamics, který umožňuje nastavení jednotlivých komponent zvlášť. Je v něm ukrytá také jakási jednoduchá telemetrie pro měření časů na okruhu, sledování sešlápnutí plynového a brzdového pedálu a měření bočního přetížení.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz