Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar F-Type: osmiválcová hračka, která jede tři sta

aktualizováno 
Jedna z nejnapjatěji očekávaných premiér letošní Paříže. Jaguar dlouho sliboval malý obratný roadster, konečně je tady. Jmenuje se F-type.

Jaguar F-type | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Britská značka klasických gentlemanských limuzín a sporťáků zraje společně s Land Roverem pod vedením indické Taty jako víno. Po letech živoření si konečně dopřála malý obratný roadster. A pořádně silný, minimem je 340 koní. Základní cena f-typu je pro český trh předběžně stanovena na 1,9 milionu korun.

Jaguar F-type vypadá na pohled trochu nepřekvapivě. Designéři se chtěli vyhnout retrodesignu, auto tak nakonec dostalo vzhled zmenšeného Jaguaru XK. Znalci v něm poznají také inspiraci u konceptu C-X16, který byl odhalen v roce 2011.

Jaguar F-type

Pod dlouho kapotou bude mít nový f-type řízné jaguaří motory, všechny jsou přeplňované kompresorem: šestiválcový třílitr s výkonem 340 koní (450 Nm), pak stejný motor posílený na 380 koní (460 Nm) a hlavně pro verzi V8 S osmiválcový pětilitr s 459 koňmi a 625 krouticími newtonmetry.

První vystřelí z nuly na stovku za 5,3 sekundy a jede maximálně dvěstěšedesátkou, druhý se zvýšeným kompresním poměrem (z 9,5:1 na 10,5:1) to zvládne o 0,2 sekundy rychleji a jede 275 km/h. Nejvýkonnější f-type jede tři sta a na stovce je za 4,3 sekundy.

Osmistupňová automatická převodovka ovládaná pádly pod volantem má 25 různých programů, mění je podle charakteru jezdce a jízdních podmínek. Nechybí launch control, který udělá vše pro to, aby auto vystřelilo z nuly co nejrychleji. Šestiválce mají mechanický samosvorný diferenciál, u osmiválce je aktivní řízený elektronicky.

Líbí se drsňácké čtyři koncovky výfuku u osmiválce, ostatní mají dvě. V obou případech jsou laděné tak, aby dělaly co největší rámus, když dravá šelma zabere. Libůstkou jsou kliky dveří schované v karoserii. Na sportování je zase připravené elektricky výsuvné křídlo na zádi, které samo vyjede při jízdě nad stovku a schová se při zpomalení pod 65 km/h. Podle měření Jaguaru vyvine přítlak na zadní nápravě až 120 kg. Základní šestiválec stojí na osmnáctipalcových kolech, posílený má devatenáctky a osmiválec dvacetipalcové ráfky.

Fotogalerie

Interiér čistě dvoumístného celohliníkového roadsteru ctí pravidla Jaguaru: kůže, kov, styl britských sporťáků. A to včetně látkové střechy (váží dvanáct kilogramů), kterou elektromotorky skládají až do padesátikilometrové rychlosti za dvanáct sekund.

Muší váha

Konstruktéři dostali za úkol držet na uzdě hmotnost. Karoserie má tak jen 261 kilo, celková váha základního provedení je 1 597 kilogramů.

Pořádně namotorovaný roadster je 447 centimetrů dlouhý, široký metr devadesát dva a vysoký třináct decimetrů. Od nápravy k nápravě je to 262 centimetrů. Do kufru se vejde dvě stě litrů. Uvnitř se prý sedí níž než v Jaguaru XKR-S.

Nechybí možnosti volby různých jízdních režimů. Pro největší nadšence bude v nabídce systém Configurable Dynamics, který umožňuje nastavení jednotlivých komponent zvlášť. Je v něm ukrytá také jakási jednoduchá telemetrie pro měření časů na okruhu, sledování sešlápnutí plynového a brzdového pedálu a měření bočního přetížení.





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.