Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný jaguar maskovaný za italského elegána je na prodej

  15:19aktualizováno  15:19
Automobilka Jaguar vždy u sériových modelů spoléhala na vlastní designéry. Přesto vzniklo pár aut se zakázkovou karoserií jako například kupé FT Bertone, které je právě na prodej. Jaguara v něm nepoznáte. Maloval ho geniální krejčí italských supersportů.

Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho | foto: Marcello Gandini

Druhá polovina šedesátých let byla zlatou érou italského automobilového designu: vznikla celá řada nezapomenutelných kreací, stačí vzpomenout třeba takové Lamborghini Miura. V Itálii ale navrhovali také bavoráky, peugeoty a dokonce i exkluzivní speciály na základě anglických aut. Jedním z méně známých je Jaguar FT Coupe, které ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Jaguar FT Bertone

Jaguar FT Bertone

Italové se zhostili své práce natolik důkladně, že nebýt typické masky chladiče a sošky na kapotě, nedalo by se vůbec poznat, že jde o jaguar. Cestovní pětimístné kupé vzniklo z iniciativy italského importéra, kterým v té době byl Ferrucio Tarchini – odtud iniciály FT v názvu tohoto auta. První kus se předvedl v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, nakonec ale z plánované malosériové výroby sešlo a vznikly jen dva exempláře. Jeden si ponechal sám Tarchini, druhý si koupil bohatý zákazník z Madridu.

Fotogalerie

Oba kusy existují dodnes. Ten „španělský“ má najeto 92 tisíc kilometrů a před dvěma lety se prodal v aukci za 88 tisíc eur. Původní, vystavený na ženevském autosalonu, se bude dražit zítra, 10. října, a organizátoři odhadují podobnou prodejní cenu. Přitom se jedná o zajímavější koupi. Vůz sice posledních osm let nejel, je ale v původním nikdy nerenovovaném stavu a má najeto jen 26 tisíc kilometrů.

Technicky toto kupé vychází ze sedanu Jaguar 420, který byl mezičlánkem spojujícím klasický s-type z roku 1963 a první generaci XJ z roku 1968. Pod kapotou se proto nachází 4,2litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní, který skrze čtyřstupňový manuál pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Zajímavostí, která nebyla v té době ani u luxusních aut zdaleka běžná, je přítomnost klimatizace.

Stejný tvůrce, jiný výsledek

Rok po Jaguaru FT Coupe navrhl Gandini pod hlavičkou studia Bertone další kupé na podvozku jaguaru, tentokrát sportovního e-typu. Designová studie pojmenovaná Jaguar Pirana se poprvé ukázala na autosalonu v Londýně v roce 1967. Na svou dobu moderní kupé mělo luxusní interiér a propracovaný design, nikdy se ale nevyrábělo. Jeho design ale Gandini o rok později přepracoval do podoby Lamborghini Espada.

Jaguar Pirana

Jaguar Pirana

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.